اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

تدارک 7 قسمتی ارکستر سمفونیک تهران برای شهدا/ چکناواریان: این کنسرت حاصل 15 سال تلاش است

لوریس چکناواریان گفت: در کنسرت جدیدمان آنچه برای من اهمیت داشت، اجرای یک قطعه هفت قسمتی با موضوع شهدای جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس بود که با زبان موسیقی حوادث مختلف دوران جنگ را ارائه می‌دهد.

تدارک 7 قسمتی  ارکستر سمفونیک تهران برای شهدا/ چکناواریان: این کنسرت حاصل 15 سال تلاش است

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس،نشست رسانه‌ای تازه‌ترین ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مهمان لوریس چکناواریان روز شنبه دوم آذرماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

بنا بر این گزارش، تازه‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران روزهای ششم، هفتم و هشتم آذر ماه سال جاری به رهبری مهمان لوریس چکناواریان در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود که چکناوریان رهبر ارکستر در نشست خبری درباره اجرای پیش رو گفت: من بعد از چند سال توفیق حضور دوباره در ارکستر سمفونیک تهران را پیدا کرده‌ام. در این برنامه قطعه «صلح و دوستی» و قطعه‌ای مربوط به دوران دفاع مقدس پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد و امیدوارم اجرای موفقی باشد. این اجرا برای یک کنسرت، پرمسئولیت است چراکه هم به لحاظ آهنگسازی و هم به لحاظ اجرا می‌تواند دربرگیرنده شرایط ویژه‌ای برای من باشد. تمرین‌ها به صورت مستمر برگزار شده و فکر می‌کنم اکنون در مرحله کامل آماده‌سازی است و امیدوارم موردپسند مخاطبان هم قرار بگیرد.

وی افزود: در این کنسرت همان گونه که گفتم، آنچه برای من اهمیت داشت، اجرای یک قطعه هفت قسمتی با موضوع شهدای جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس بود که با زبان موسیقی حوادث مختلف دوران جنگ را ارائه می‌دهد. این اثر اصلاً تبلیغاتی نیست و تلاش شده با یادبودی از شهدای دوران دفاع مقدس، شرایط جدید موسیقایی را به ارمغان بیاورد. زمانی که جنگ شروع شد من یک جوان چهل ساله بودم و تحت‌تأثیر قرار گرفتم و از آن موقع می‌خواستم اثری بنویسم که مانند «رستم و سهراب» یک اثر ارزشمند برای ارکستر باشد. این اثر هم برای من بیش از ۱۵ سال طول کشید که بتوانیم روح اثر را انتقال دهم. من می‌گویم این اثر تبلیغاتی نیست، چون عده‌ای برای میهن خود جان خود را داده‌اند پس چه طور می‌تواند این شرایط تبلیغاتی باشد. من برای این اثر خیلی زحمت کشیده‌ام کما اینکه سال گذشته مفتخر به پایان آن شدم. امیدوارم اثری که نوشته‌ام بتواند مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد و من در این پروژه شکست نخورم.

چکنواریان توضیح داد: این قطعه در برگیرنده ۱۰ موومان است که پیش از این به سفارش وزارت و شهرسازی تولید شده بود و دربرگیرنده موضوعاتی در حوزه شهری است که می‌تواند برای شهروندان شکل و شمایل جالبی داشته باشد. از این رو تصمیم گرفتم این قطعه را نیز در کنار قطعه مربوط به دوران دفاع مقدس بگنجانم که فکر می‌کنم ترکیب جالب توجهی خواهد بود. فکر می‌کنم در سن ۸۲ سالگی به مرزی رسیده‌ام که می‌خواهم کارهایم بیشتر مورد توجه مردم قرار گیرد.

وی در مورد رهبری ارکستر گفت: قطعاً رهبری ارکستر را دوست دارم و امیدوارم روزی، دوباره فرا برسد که بتوانم حضور مستمری در این عرصه داشته باشم. اما شما بدانید از این پس اگر بخواهم دوباره در عرصه رهبری ارکستر حضور داشته باشم قطعاً متمرکز بر اجرای آثار خودم خواهد شد. من حدود ۹۰ اثر اجرا نشده دارم که چندی پیش آن‌ها را به موزه موسیقی اهدا کردم و دوست دارم روزی شرایط اجرای همه آن‌ها برایم فراهم شود. 

وی درباره شرایط این سال‌های ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: شهرداد روحانی همچنان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران است و بنده همچنان به‌عنوان عضوی از خانواده بنیاد رودکی به عنوان رهبر ارکستر حضور دارم. به هرحال هر ارکستری در همه کشورها دارای فراز و نشیب‌هایی است که بسته به سلیقه افراد این فرازونشیب‌ها تغییر می‌کند. پس وقتی در این میان بحث سلیقه به میان می‌آید، قطعاً نمی‌توان درباره شرایط کیفی ارکستر نظر قطعی داد. به اعتقاد من این موضوع را باید از تماشاگری که به صورت انفرادی این کنسرت‌ها را می‌بیند سئوال بپرسید که این مجموعه با کیفیت است یا خیر؟

چکناوریان همچنین گفت: از آقای افضلی تشکر می‌کنم لطف کردند من را دعوت کردند، مدتی بود که رهبری نمی‌کردم اما با حضور او در مدیریت بنیاد دعوت مجدد به عنوان رهبر و آهنگساز حضور داشته باشم البته من  پیش از این مشاور بنیاد بودم ولی فعالیت هنری نداشتم و این اولین برنامه است که به عنوان آهنگساز و رهبر فعالیت دارم.

او درباره سمفونی با مضمون شهادت نیز گفت: این قطعه درباره دفاع مقدس است درباره تمامی حوادث سال‌های جنگ نوشتم و تقدیم شهدای عزیز کردم، به جرات می‌گویم برای این کار سال‌ها وقت صرف کردم اثری در ۷ قسمت روز چهارشنبه اجرا خواهد شد، امیدوارم این کار در سطحی باشد که مردم آن را بپسندند و آن احترام به شهدا و جانبازان بیش از پیش شود. یک هنرمند برای جذب بیشتر جوانان به دفاع مقدس و موسیقی‌هایی از این دست صرفا نباید در تیتر خوب باشد بلکه باید کیفیت کار نیز خوب باشد، من به عنوان رهبر و آهنگساز از فاکتورهای لازم برای جذب بیشتر جوانان به موضوع دفاع مقدس استفاده می‌کنم.

تازه‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران روزهای ششم، هفتم و هشتم آذر ماه سال جاری به رهبری مهمان لوریس چکناواریان در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول