اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

هشدار چین به کانادا درباره حمایت از رویه آمریکا در اعتراضات هنگ‌کنگ

سفیر جدید چین در کانادا به دولت اُتاوا هشدار داد که دنباله‌روی از خط آمریکا در حمایت از معترضان خشونت طلب هنگ کنگ به روابط چین و کانادا آسیب جدی وارد خواهد کرد.

هشدار چین به کانادا درباره حمایت از رویه آمریکا در اعتراضات هنگ‌کنگ

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سفیر جدید چین در کانادا از دولت اُتاوا خواست خط آمریکا درباره حمایت از معترضان خشونت طلب در هنگ کنگ را در پیش نگیرد. 

براساس گزارش راشا تودی، «کانگ پی وو» که به تازگی به عنوان سفیر پکن در اتاوا منصوب شده است به دولت کانادا هشدار داد که تکرار صدای آمریکا در حمایت از معترضان هنگ کنگ توسط دولت کانادا به روابط دو کشور شدیدا آسیب خواهد زد. 

براساس این گزارش، در حالی که نمایندگان کانادایی درباره حدود 300 هزار شهروند کانادایی ساکن هنگ کنگ ابراز نگرانی کرده‌اند، دولت این کشور هنوز رسما از جنبش اعتراضی هنگ کنگ حمایت نکرده است. 

کانگ با اشاره به این موضوع از دولت کانادا خواست از اتخاذ چنین موضعی جدا خودداری کند. 

هفته گذشته به رغم هشدارهای مکرر پکن به واشنگتن درباره لزوم عدم مداخله در امور هنگ‌کنگ و چین، سناتورهای آمریکایی به اتفاق آرا طرح موسوم به «لایحه دموکراسی و حقوق بشر هنگ‌کنگ» را تصویب کردند. مجلس نمایندگان آمریکا نیز بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) طرح مداخله‌جویانه  دیگری را به تصویب رساند و اکنون این لایحه منتظر امضای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا است. 

با اینکه این مصوبه‌ها هنوز امضا نشده است دولت چین شدیدا نسبت به تصویب آن در مجالس آمریکا واکنش نشان داد و اعتراض کرد. 

 «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه گذشته هشدار داد، تصویب این لایحه در آمریکا به «تحریک مجرمین خشونت‌طلب» و «ایجاد اختلال در هنگ‌کنگ و حتی نابودی آن» منجر خواهد شد.

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا روز چهارشنبه در واکنش به سوالی راجع به چگونگی حفاظت از شهروندان این کشور در هنگ کنگ به خبرنگاران گفت: «موضع ما ادامه تلاش برای تنش زدایی و درخواست برای پایان خشونتها است. همینطور از دولت و معترضان میخواهیم که با یکدیگر وارد گفت‌وگو و مذاکره شوند.»

هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت. از آن سال حاکمیت چین بر این منطقه اعاده شد، اما ساختار سیاسی این منطقه همچنان دست‌نخورده باقی مانده و اصطلاحا شرایط «یک کشور، دو سیستم» در روابط میان پکن و هنگ‌کنگ برقرار است. این منطقه از لحاظ نظام سیاسی در امور داخلی مستقل است و صرفا در سیاست‌های کلان نظامی و امنیتی از پکن پیروی می‌کند.

این منطقه از پنج ماه پیش درگیر بحرانی است که با اعتراض به قانون استرداد مجرمین به خاک اصلی چین آغاز شد. بر اساس آن هنگ‌کنگ می‌توانست برخی مجرمین را برای ادامه محاکمه یا اجرای مجازات، به سرزمین اصلی چین بفرستد. هرچند آن قانون اکنون به طور کلی کنار گذاشته شده، اما اعتراضات در این منطقه ادامه دارد و در هفته‌های اخیر رنگ آشوب و خرابکاری به خود گرفته است.

سفیر چین در ادامه صحبتهای خود همچنین خواستار آزادی «منگ وانژو» مدیر ارشد شرکت هوآوی که در دسامبر سال 2018 به درخواست آمریکا در کانادا بازداشت شده است، شد. وی تاکید کرد که این نیز موردی است که منجر به دشواریهای زیاد میان دو کشور  خواهد شد. 

دولت آمریکا خواستار استرداد منژو به واشنگتن شده است اما دولت کانادا تا کنون به درخواست این کشور پاسخ مثبت نداده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول