اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

چگونه جلسه استماع جدید کنگره، ابعاد تحقیقات استیضاح ترامپ را گسترش داد؟

یک مقام ارشد سابق کاخ سفید در جلسه علنی تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ هشدار داد، تئوری‌های توطئه جدید ساخته شده توسط دولت آمریکا، موجب تفرقه داخلی است و به سود روسیه تمام می‌شود.

چگونه جلسه استماع جدید کنگره، ابعاد تحقیقات استیضاح ترامپ را گسترش داد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی به ابعاد جدید تحقیقات استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، پس از حضور شاهدان جدید در جلسه استماع کنگره پرداخت.

این روزنامه نوشت، به‌مدت دو ماه تحقیقات استیضاح  بر این متمرکز بود که او برای منافع سیاسی شخصی خود، از قدرتش سوءاستفاده کرده است. اما روز پنجشنبه این تحقیقات به بررسی مسائلی نظیر انتشار تئوری‌های توطئه پرداخت که فضای سیاسی آمریکا را آلوده کرده است.

«فیونا هیل» مشاور ارشد ترامپ در امور روسیه در جلسه تحقیقات کنگره هشدار داد که استعداد آمریکا در تأثیرپذیری از ادعاهای بی‌اساس و دعواهای حزبی داخلی،  چیزی بیش از عوارض جانبی ناگوار این عصر سیاسی است. او گفت چنین گرایش‌هایی تهدید امنیتی فزاینده‌ای را موجب می‌شود که دشمنانی مانند روسیه از آن سود می‌برند.

در دو هفته اخیر کمتر شاهدی در این جلسات استماع، توانستند مانند هیل چندین رویداد در داخل کاخ سفید را به تصویر کشیده و ابعاد رسوایی اوکراین‌گیت را در مقیاس سیاسی گسترده‌تری بیان کند.

هیل گفت تلاش ترامپ برای تحت فشار گذاشتن اوکراین برای تحقیق علیه رقیب انتخاباتی‌اش، برای منافع امنیتی هردو کشور مخرب است. او نسبت به رفتارهایی که با دیپلمات‌های آمریکایی مانند سفیر سابق آمریکا در اوکراین شده است ابراز تأسف کرد. سخنان او مملو از نگرانی درخصوص وجود تعصبات در سیستم سیاسی آمریکا و نقش آن در تضعیف توانایی این کشور در توافق بر سر واقعیت موضوعات بود.

هیل در این جلسه گفت:‌‌‌ «ملت ما دو پاره شده است. حقایق زیر سوال برده شده‌اند». او ادای شهادت خود را با انتقاد از جمهوری‌خواهانی آغاز کرد که درباره دخالت روسیه در نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا تشکیک کرده بودند.

هیل که پیش‌تر از مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا بود گفت: «به نظر می‌رسد برخی از شما در این کمیته باور دارید که روسیه و سرویس‌های اطلاعاتی آن کمپینی علیه کشور ما تشکیل ندادند و لابد به دلایلی و به شکلی، اوکراین چنین کاری انجام داده است. این یک روایت تخیلی است که توسط خود سرویس‌های اطلاعاتی روسیه ساخته و پرداخته شده است».

«دوین نانز» نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا با رد سخنان هیل گزارش مجلس نمایندگان از مداخله روسیه در انتخابات آمریکا را بالا گرفت و گفت او و سایر نمایندگان اصل موضوع مطرح شده علیه کرملین را زیر سوال نبرده‌اند. اما در حقیقت نانز از جمله متحدان ترامپ در مجلس بوده و تلاش زیادی برای بی‌اعتبار نشان دادن این تحقیقات انجام داده است. سوالات او از هیل در جلسه استماع بیشتر حول افرادی نظیر «کریستوفر استیل» افسر اطلاعاتی سابق در بریتانیا بود.

ترامپ نیز مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ را رد کرده است. به نظر می‌رسد تلاش او برای تحت فشار قرار دادن اوکراین در وهله اول به‌خاطر تمایل او به دریافت اطلاعاتی بوده که امید داشته است بتواند در پرونده‌ای که درخصوص کرملین علیه او وجود دارد شک و تردیدهایی ایجاد کند.

از سوی دیگر درخواست ترامپ از رئیس‌جمهور اوکراین جهت انجام تحقیقاتی درخصوص خانواده رقیب انتخاباتی‌اش، هدف دیگری نیز داشت. او قصد داشت رئیس‌جمهور اوکراین را در این تئوری توطئه بگنجاند که یکی از سرورهای کامپیوتری حزب دموکرات به‌صورت قاچاق به اوکراین منتقل شده است تا شواهد مربوط به دخالت اوکراین (و نه روسیه) در انتخابات ۲۰۱۶ را مخفی کند.

حامیان ترامپ در کنگره این ادعا را رد کرده‌اند اما در عمل از جلسات استماع برای پیش برد ادعاهای خود در خصوص تلاش اوکراین برای شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ استفاده کرده‌اند.

هیل با رد چنین روایتی گفت: «از شرکت در تلاش برای قانونی جلوه دادن روایتی جایگزین در این خصوص که دولت اوکراین دشمن آمریکا است و اوکراین در سال ۲۰۱۶ به ما حمله کرد، امتناع می‌کنم».

هیل در ادامه ادای شهادت خود گفت: «ما باید در سال ۲۰۲۰ دوباره کنار هم باشیم تا مردم آمریکا بتوانند درخصوص آینده و دادن رأی در انتخابات ریاست‌جمهوری بدون ترس از مداخله از هر سویی، دست انتخاب بزنند».

وی افزود:‌ «ما فقط شاهدان حقیقت هستیم. ما فقط به این دلیل اینجا هستیم که آنچه می‌دانیم و آنچه شنیده‌ایم ارائه کنیم».

ادای شهادت هیل به‌خاطر مسئولیت بالایی که در کاخ سفیده داشته، در نوع خود بی‌نظیر بود. هنگام حضور هیل در کاخ سفید، با این‌که از حضورش در جلسات جلوگیری می‌شد، تلاش‌ می‌کرد موضع سرسختانه‌تری علیه روسیه گرفته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول