اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اخبار ضدونقیض از ربوده شدن یک شخصیت سیاسی عراق در امارات

برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های عراقی از اقدام دولت امارات در ربودن یکی از شخصیت‌های عراقی به دلیل افشاگری وی علیه این کشور خبر دادند.

اخبار ضدونقیض از ربوده شدن یک شخصیت سیاسی عراق در امارات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گزارش‌های ضد و نقیض منتشر شده از رسانه‌های عراقی حکایت از آن دارد که دولت امارات یکی از شخصیت‌های مهم سیاسی عراق را ربوده است.

این رسانه‌ها از ظهر امروز پنجشنبه (۳۰ آبان) مدعی شدند که «عزت الشابندر»، از سیاسیون مستقل سابق عراق در فرودگاه دبی امارات بازداشت شده است.

شبکه المیادین لبنان نیز به نقل از منبعی امنیتی در عراق گزارش داد که دولت امارات این سیاسی عراقی را به دستور مقامات ارشد امنیتی اماراتی از پنج روز پیش در فرودگاه دبی بازداشت کرده و مانع از بازگشت او شده است.

بر اساس ادعای این منبع،‌ شابندر امکان برقراری تماس با کسی را ندارد. به گفته این منبع امنیتی عراقی، این شخصیت سیاسی عراق به دلیل مواضع سیاسی اخیرش بازداشت شده و بازداشت او بخشی از دخالت کشورهای عربی خلیج فارس در پرونده عراق است (جزئیات بیشتر).

تکذیبیه اول

با این حال، عزت شابندر نزدیک به پنج ساعت پیش از طریق حساب کاربری خود، اخبار منتشر شده در مورد بوده شدنش در امارات را «شایعه» برخی رسانه‌های «مغرض» خواند و گفت که سفر او همچنان در شهر دبی ادامه دارد.


توییت اول شابندر

 

به رغم تکذیب اخبار ربوده شدن عزب شابندر، شبکه تلویزیونی العهد عراق به نقل از منابعی، گزارش داد که این شخصیت سیاسی عراقی در امارات ربوده شده است.

منابع این شبکه گفتند که علت ربوه شدن شابندر به هشدارهای او در مورد دخالت برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مورد امور داخلی عراقی برمی‌گردد.

بر اساس این گزارش، عزت شابندر اخیراً از اقدام دولت امارات در تسلیح برخی از عشایر عراق در غرب این کشور پرده برداشته بود.

اطلاعات امارات شابندر را ربوده است

منابع شبکه العهد مدعی شدند که سرویس اطلاعات امارات شابندر را در ابوظبی ربوده‌اند.  به گفته این منابع، اقدام ابوظبی در ربایش عزت شابندر بعد از آن صورت می‌گیرد که وی از طریق به اطلاعاتی در مورد نقشه‌ای دست یافته بود که رژیم صهیونیستی به دنبال اجرای آن در عراقاست.

واکنش دبیر کل عصائب الحق عراق

خبر ربوده شدن شابندر محدود به رسانه‌ها نشد و «شیخ قیس خزعلی»، دبیر کل عصائب اهل الحق عراق نیز در توییتی به این مسئله پرداخت و ربایش شخصیت سیاسی عراقی را با ربوده شدن «سعد الحریری»، نخست‌وزیر وقت لبنان در عربستان سعودی مقایسه کرد.

شیخ خزعلی در توییتی نوشت: «اقدام محمد بن زاید [ولی‌عهد ابوظبی] در بودن شخصیت سیاسی عراق عزت شابندر به ربودن حریری توسط محمد بن سلمان [ولی‌عهد سعودی] شباهت دارد. ولی احمق نمی‌داند که امارات عربستان نیست و عراق، لبنان».

در ماجرای گروگان‌گیری سعد الحریری در عربستان نیز ابتدا این خبر از سوی سعودی‌ها تکذیب شد ولی بعدها معلوم شد که نخست‌وزیر لبنان گروگان بن سلمان بود و وساطت فرانسه باعث آزادی او شد.

مقامات سعودی در آن وقت، سعد الحریری را مجبور به قرائت بیانیه و نوشتن توییت‌هایی می‌کردند تا چنین وانمود شود که او به خواست خود در عربستان مانده و از سمت خود استعفا داده است.

جزئیات جدید از ربایش

شبکه المیادین لبنان لحظاتی پیش نیز همانند شبکه العهد عراق به نقل از منابع خود خبر ربودن شدن شابندر را تأیید کرد.

این منابع گفتند که عزت شابندر در تماس‌هایی که با نزدیکانش داشته، برای بازگشت به عراق بهانه آورده و گفته است که فعلاً نمی‌تواند به عراق برگردد.

به گفته این منابع، شخصیت سیاسی مذکور عراق برای تکذیب اخبار ربودن شدن خود از سوی استخبارات امارات مجبور شده است توییت کند.

غرب عراق بخشی از طرح معامله قرن آمریکاست

بر اساس این گزارش، یکی از افشاگری‌های شابندر علیه امارات این بود که او گفته بود مقامات اماراتی به چهار عشیره عراقی ساکن استان الانبار (غرب) پول و سلاح داده تا نیرویی نظامی جهت جدا کردن این استان از عراق تشکیل دهند.

افشاگری شابندر نشان می‌دهد که امارات با این کار تلاش می‌کرد یک سیستم «کنفدراسیون» (ایالت خودمختار) در استان الانبار عراق ایجاد کند تا بر اساس طرح ضد فلسطینی آمریکا موسوم به «معامله قرن»، آوارگان فلسطینی در غرب عراق اسکان داده شوند.

طرح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس و اخیراً قانونی خواندن شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.

تکذیبیه دوم

به رغم اظهارات منابع شبکه المیادین، شابندر در توییت مشکوک دیگر، بار دیگر ربوده شدن خود در امارات را تکذیب کرد و نوشت که این گونه شایعات به نفع منافع عراق و روابط این کشور با محیط منطقه‌‌ای و عربی‌اش نیست!


توییت دوم شابندر

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول