اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

«دارالفنون» به مرکز رفت و آمد نوجوانان تبدیل می‌شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: تلاش می‌کنیم مدرسه دارالفنون را به مرکز فعال و کانون رفت و آمد جوانان و نوجوانان تبدیل کنیم.

«دارالفنون» به مرکز رفت و آمد نوجوانان تبدیل می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت مدرسه دارالفنون اظهار کرد: دارالفنون برای ما یک مرکز بسیار مهمی از جهات مختلف است که با اسم امیرکبیر کاملا همراه است و یادآور یک تلاش جدی بر اساس مصالح ملی و در جهت رشد، تعالی و پیشرفت است که پایه‌گذار آن، امیرکبیر بوده است.

وی ادامه داد: امیرکبیر هزینه این فکر را پرداخت و در این مسیر شهید شد و به اعتقاد بنده هرچند دارالفنون بعداً با آن چیزی که امیرکبیر ترسیم کرده بود، یک کمی زاویه و فاصله گرفت، ولی ایده‌ای که در دارالفنون و انگیزه‌ای که در امیرکبیر وجود داشت بسیار مقدس و محترم است.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اینکه حدود 180 سال قبل، در زمانی که یک حاکمیت استبدادی بر کشور ما حاکم است، یک فردی با انگیزه دینی و عِرق ملی، چنین اقدامی انجام دهد، بسیار آموزنده و الهام بخش برای حرکت آینده است.

وی افزود: اینکه حدود 130 سال بعد از امیرکبیر، انقلاب اسلامی پیروز شد، با استفاده از فراز و نشیب‌ها و تجربه‌هایی بود که قبل از انقلاب، حاصل شده بود و آنچه که امیرکبیر می‌خواست در یکی از ابعاد انجام دهد، انقلاب اسلامی در تمام ابعاد یعنی استقلال کشور، نظام مردم‌سالاری دینی و بازگشت به هویت ملی، اسلامی و ایرانی تحقق بخشید. 

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم اضافه کرد: امروز هم دارالفنون یک رسالت بزرگی برای خودش احساس می‌کند که بتواند بین نسل نوجوان و جوان با آن دیدگاه‌های اصیل و عمیق پیوند برقرار کرده و از این بستر تاریخی به تعمیق و ارتقای هویت ملی جامعه کمک کند. 

وی افزود: بنابراین کارکردهایی که امروز دارالفنون می‌تواند داشته باشد، کارکردهای مختلفی است و در اضلاع مختلف می‌توان برای آن تعریف کرد و خوشبختانه جمعی به عنوان هیأت اندیشه‌ورز با یک نگاه همدلی و همکاری با بقیه بخش‌ها شکل گرفته است که بتوانند به ما کمک کنند تا با یک نگاه مشارکت‌جویانه بتوانیم دارالفنون را به یک مرکز فعال و کانون رفت و آمد جوانان و نوجوانان تبدیل کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که «آیا دارالفنون موزه تعلیم و تربیت خواهد بود؟»، گفت: موزه تعلیم و تربیت دارالفنون وجود دارد و کتابخانه دارالفنون هم با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید احیا شود و مجموعه‌ای از فعالیت‌های هنری، ادبی و فرهنگی خواهد بود که بتواند به عنوان مرکز گفت‌وگو، تبادل نظر تعریف شود.

وی ادامه داد: یک بخشی هم جنبه میراث فرهنگی است که دارالفنون دارد و بازدیدهایی که دانش‌آموزان و اقشار دیگر انجام می‌دهند که همه باید در یک نگاه جامع به عنوان طرح جامع دارالفنون دیده شود و دنبال کنیم که تحقق یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم درباره بخش غربی دارالفنون که در آستانه تخریب به دلیل بارندگی است، اضافه کرد: بارندگی تخریبش نمی‌کند و دوستان خیلی زحمت کشیدند که در سال‌های گذشته این بنا را بازسازی و حفظ کردند و کارهای اساسی برای آن انجام گرفته است منتها بین شهرداری و میراث فرهنگی باید همکاری قوی‌تری شکل بگیرد تا بازسازی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: میراث فرهنگی در بازسازی این ساختمان ملاحظاتی دارد که ملاحظات درست و به‌حقی است ولی نباید این ملاحظات موجب کندی بازسازی این مجموعه شود؛ به علاوه اعتباراتی مورد نیاز است که معتقدیم باید شهرداری و میراث فرهنگی کمک کنند تا زودتر بازسازی دارالفنون تکمیل شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول