اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

زخم بی‌توجهی بر تن گردشگری/ میراث ملی؛ در بند وعده‌ها+ فیلم و عکس

داشته‌های گردشگری استان سمنان ازجمله چشمه‌های آبگرم و تلخاب سرخه که در فهرست آثار ملی و نمونه گردشگری نیز به ثبت رسیده‌اند، در بند بی‌توجهی مسؤولان و وعده‌های دائمی آنها گرفتار آمده‌اند.

زخم بی‌توجهی بر تن گردشگری/ میراث ملی؛ در بند وعده‌ها+ فیلم و عکس

خبرگزاری فارس سمنان، گروه اجتماعی: امروزه تکیه‌بر صنعت گردشگری و استفاده از این ظرفیت ویژه عامل توسعه کشورها محسوب می‌شود؛ از این‌رو، تمرکز و اهتمام مسؤولان به این مسأله که اشتغال‌زایی و رونق کسب‌وکار و درنهایت تحقق اقتصاد مقاومتی را به همراه دارد، امری است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

سمنان، استانی با قابلیت‌های بی‌نظیر در صنعت گردشگری است که در صورت توجه و برنامه‌ریزی به دستاوردهای بزرگی در این حوزه منجر خواهد شد.

تمرکز و برنامه‌ریزی برای تسریع در ساماندهی مناطق گردشگری آبگرم و تلخاب سمنان که نمونه‌ای از قابلیت‌های گردشگری سمنان بوده، گامی مؤثر در راستای تحقق رونق اقتصادی در این استان است.

چشمه‌های آبگرم شهرستان سرخه از مناطق گردشگری قابل توجه در استان سمنان و بازوانی توانمند برای کمک به توسعه اقتصاد سمنان محسوب می‌شوند.

اثر طبیعی تلخاب روستای لاسجرد در شهرستان سرخه در فهرست آثار ملی ثبت شده است

وضع مناطق گردشگری آبگرم و تلخاب سمنان و نظر گردشگرانی که سمنان و این نقاط را به‌عنوان مقصد گردشگری برگزیده‌اند، نشان می‌دهد مجموعه چشمه‌های آبگرم شهرستان سرخه هنوز به سامان نرسیده است و باید برای این بخش هر چه سریع‌تر فکری کرد.

اثر طبیعی تلخاب روستای لاسجرد در شهرستان سرخه در فهرست آثار ملی ثبت شده و واگذاری مناطق نمونه گردشگری به سرمایه‌گذار بخش خصوصی از راه‌های احیای روستاها محسوب می‌شود و در همین راستا، منطقه آبگرم به بخش خصوصی واگذار شده است.

حالِ آبگرم؛ ناخوش‌تر از گذشته!

مجموعه چشمه‌های آبگرم شهرستان سرخه با خاصیت درمانی خاص خود در 35 کیلومتری شمال غربی شهرستان سرخه واقع شده است.

یک آخر هفته که گردشگران به سمت این چشمه‌ها می‌آیند، با این تصور که حتماً پس از سال‌ها، این نقطه کمی رنگ و بوی آبادی به خود گرفته و تغییراتی لمس کرده، راهی این چشمه نایاب که به خاصیت درمانی‌اش مشهور است، شدیم.

در طول مسیر مجموعه چشمه‌های آبگرم شهرستان سرخه هر چه جست‌وجو کردیم، تابلو یا علامتی که معرف یا راهنمای گردشگران برای رسیدن به نقطه مذکور باشد، یافت نشد.

مجموعه چشمه‌های آبگرم شهرستان سرخه هنوز به سامان نرسیده است و باید برای این بخش هر چه سریع‌تر فکری کرد

پس از پرس‌وجوی زیاد و گم کردن چندین‌باره راه که البته چند گردشگر دیگر نیز از این قضیه شاکی بودند، به ابتدای جاده خاکی آبگرم سمنان رسیدیم.

مسیری حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر و خاکی و در نقاطی هم صعب‌العبور که در مواردی گردشگران را از ادامه راه منصرف کرده و سبب می‌شد تا آنها از نیمه‌های راه بازگردند.

مسیر آب؛ تنها نشان گردشگران

تنها نشان ما و دیگر گردشگران برای رسیدن به مقصد، آبراهی بود که صحت مسیر طی شده را تأیید می‌کرد.

خشک شدن آبراهه و مواجه شدن با چند جاده خاکی دیگر در طول مسیر و سر دوراهی قرار گرفتن برای ادامه یا تغییر مسیر، شاید دغدغه مشترک همه گردشگرانی بود که اولین بار این نقطه را برای سفر انتخاب کرده بودند.

تنها به مسافت یک کیلومتر یا کمتر چند سنگ به نشانه معرفی مقصد، با رنگ قرمز رنگ‌آمیزی شده بود!

 

همچنان در طول مسیر جویای رد و نشانی از مقصدمان بودیم و تنها به مسافت یک کیلومتر یا کمتر چند سنگ به نشانه معرفی مقصد، با رنگ قرمز رنگ‌آمیزی شده بود!

نادیده گرفتن این خلاقیت هم شرط انصاف نبود (!)؛ اما به مرور این نشانه‌های بصری هم کمرنگ و کاملاً ناپیدا شد.

زخم یادگاری بر پیکره بناها

با مشقت زیادی به مقصد رسیدیم؛ به گنج خدادادی که در میان صخره‌ها و تپه‌ها پنهان شده بود.

در نگاه اول خراشی که از سوی برخی گردشگران نصیب جای‌جای پیکره این مکان شده بود، دل هر گردشگر و دوستدار محیط‌زیستی را به درد می‌آورد.

رهاسازی زباله ظاهر مجموعه چشمه‌های آبگرم شهرستان سرخه را نازیباتر می‌کرد

ردی از زیبایی بر چهره آبگرم سمنان نبود. تا چشم کار می‌کرد، زشتی بود و کمبود و زخم گردشگران نامهربانی که انگار دیواری کوتاه‌تر از دیوار چشمه آبگرم سمنان برای نوشتن یادگاری پیدا نکرده بودند.

رهاسازی زباله ظاهر مجموعه چشمه‌های آبگرم شهرستان سرخه را نازیباتر می‌کرد و گویای این مطلب بود که این نقطه حتی از استقرار پیش‌پاافتاده‌ترین امکانات که یک سطل زباله است، محروم مانده و این امر، چیزی جز ناتوانی مسؤولان سمنان در ساماندهی این چشمه را به اثبات نمی‌رساند.

نقطه دنجی برای رفتارهای غیرموجه

البته رضایت برخی‌ها که این نقطه را پاتوق رفتارهای غیرموجه خود کرده بودند، شاید تنها مزیت این مکان آن‌هم فقط برای همین تعداد بود.

مسافران و گردشگران از رفتارهای دور از شأن این افراد شاکی و گله‌مند بودند و از بی‌توجهی به نظارت بر مجموعه چشمه‌های آبگرم شهرستان سرخه ابراز تعجب می‌کردند.

گردشگران؛ پشیمان از سفر به آبگرم

سر صحبت را که با چند تن از گردشگران باز کردم، ابراز ندامت از سفر به این نقطه و عدم رضایت از فقدان پیش‌پاافتاده‌ترین امکانات در آبگرم حرف مشترک همه آن‌ها بود.

یکی از گردشگران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: به‌منظور بهره‌مندی از خواص درمانی آب این چشمه که جزو معدود چشمه‌های آبگرم با خاصیت درمانی در کشور بوده، از استان گلستان راهی سمنان شدم.

وی با ابراز تأسف و انتقاد از وضع آبگرم سمنان، با طرح این سؤال که چرا قابلیت این مکان نادیده گرفته می‌شود، گفت: نصب یک تابلوی جهت‌یابی به‌منظور راهنمای گردشگران هزینه چندانی ندارد؛ نمی‌دانیم چرا برای این امر اقدامی نمی‌شود؟

تعجب می‌کنم چرا مسؤولان غافلند!

مسافر دیگری که او هم از وضع جاده خاکی آبگرم و دیگر کمبودها گله‌مند بود، جاذبه‌های فرعی مسیر آبگرم (تپه‌های خاکی و صخره‌های بلند) را ظرفیتی برای رونق اقتصادی استان سمنان می‌دانست.

او یادآور شد: تعجب می‌کنم چرا مسؤولان سمنان از این ظرفیت‌های بالقوه غافل هستند و اقدامی برای بهسازی و ساماندهی این مکان نشده است؟

عدم پوشش اینترنت و تلفن همراه بزرگ‌ترین نقص است که این مکان و حتی گردشگر را در مواقع بروز حادثه تهدید می‌کند

یکی دیگر از گردشگران با بیان اینکه اطلاعی از وضع و ضعف خدمات رفاهی چشمه آبگرم سمنان نداشته است، بیان کرد: در کنار تمام ضعف‌ها و کمبودها، عدم پوشش اینترنت و تلفن همراه بزرگ‌ترین نقص است که این مکان و حتی گردشگر را در مواقع بروز حادثه تهدید می‌کند.

وی گفت: اگر مسافری در این مسیر با مشکلی مواجه شود و مسیر را گم کند، به علت عدم پوشش تلفن همراه معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارش باشد.

مسافرانی که دوباره نمی‌آیند

مجموعه چشمه‌های تلخاب استان سمنان هم به لحاظ نصب تابلو و کوتاه بودن مسیر جاده خاکی شاید وضعی بهتر از آبگرم سمنان داشت؛ البته شنیدن صحبت خانواده‌هایی که تلخاب را به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده بودند، هم خالی از لطف نبود.

برخی مسافران از نبود سایبان و آلاچیق گله داشتند و عده‌ای هم معتقد بودند وضع فعلی به هزینه‌هایی که بالاجبار با تجهیز این مکان به آنان تحمیل می‌شود، ارجحیت دارد.

یکی از گردشگران حاضر در منطقه تلخاب به فارس گفت: این منطقه فاقد امکانات اولیه رفاهی است و این موضوع با نارضایتی و عدم مراجعه مجدد گردشگران به این مکان همراه است.

بهانه‌ای برای ورودی‌های سرسام‌آور

گردشگر دیگری نیز با اعلام رضایت از وضع فعلی و اینکه مشکلی با نبود امکانات در این مکان ندارد، به فارس گفت: امیدواریم این منابع خدادادی جولانگاه مسؤولان برای پارو زدن اسکناس مردم با گرفتن ورودی‌های سرسام‌آور و دیگر هزینه‌ها نباشد.

بانوی دیگری نیز از انباشت زباله‌ها در این مکان انتقاد کرد و گفت: از مسؤولان سمنان که به استان فرهنگ و اخلاق شهره‌اند، انتظار داریم به مکانی با این قدمت و قابلیت کمی توجه کنند.

او می‌گفت: مردم تا زمان ساماندهی این مکان با زباله‌هایی که در این مکان جمع می‌شود، چه کنند؟ استقرار یک سطل زباله چندان هزینه‌بر نیست!

وی بیان کرد: تکیه بر این مزیت راهکاری برای توسعه اشتغال در سمنان است و مسؤولان سمنان باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند.

سال‌ها وعده مدیران

وعده مدیران برای ساماندهی مجموعه چشمه‌های آبگرم شهرستان سرخه همچنان ادامه دارد.

محمد جهانشاهی، مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه «از ظرفیت آبگرم به بهترین نحو بهره‌برداری می‌شود»، گفته بود: «با واگذاری این نقطه به بخش خصوصی، آبگرم در سه فاز تبدیل به بهترین سایت‌های آب‌درمانی کشور می‌شود»!

وی تصریح کرده بود: «شاید بیش از یک قرن مردم برای درمان بیماری‌های مفصلی و پوستی به دو چشمه آب‌معدنی این منطقه مراجعه می‌کنند؛ از این‌رو، برنامه‌های زیادی به‌منظور بهره‌مندی هر چه بهتر از ظرفیت درمانی این دو چشمه در دست پیگیری است»؛ این سخنان هنوز البته محقق نشده است.

تلخاب در انتظار واگذاری و ساماندهی

تلخاب نیز در انتظار واگذاری به سرمایه‌گذار است و با این واگذاری‌ها و آغاز به کار سرمایه‌گذار، این منطقه فصل جدیدی را در توسعه گردشگری استان رقم خواهد زد و تنوع گردشگری استان جذابیت بیشتری برای جذب گردشگران ایجاد می‌کند.

در راستای تحقق طرح «سمنان ۲۰۲۰ مقصدی تازه برای سفر» گفته شده بود که سمنان به لحاظ زیرساختی و تبلیغی به‌عنوان استان نوظهور در صنعت گردشگری معرفی می‌شود؛ اما از این وعده‌ها نیز خبری نیست.

هنوز از سرمایه‌گذاری ویژه در این منطقه خبری نیست!

مسؤولان گردشگری استان سمنان می‌گویند: منطقه گردشگری آبگرم سمنان به بخشی خصوصی واگذار و مقرر شده است در سه فاز تبدیل به بهترین سایت‌های آب‌درمانی کشور شود؛ اما هنوز از سرمایه‌گذاری ویژه در این منطقه خبری نیست.

بر اساس طرح مسؤولان، فاز اول رسیدگی به منطقه گردشگری آبگرم، ساماندهی و بهسازی فضای موجود است و پیش‌تر گفته شده بود که هم‌زمان با مهرماه سال ۱۳۹۷ و روز جهانی جهانگردی، رسماً استارت این کار زده شود و تلاش می‌شود تا فاز اول آبگرم نیز تا پایان سال ۱۳۹۷ به اتمام برسد؛ اما تا امروز خبری از تحقق این وعده‌ها نشده است.

محور جدیدی در صنعت گردشگری

یک کارشناس ارشد گردشگری هم به خبرنگار فارس می‌گوید: با توجه به ظرفیت گردشگری سلامت، محور جدیدی در صنعت گردشگری طراحی شده که توجه به بخش گردشگری پزشکی است.

حسین خلیلی با اشاره به ظرفیت درمانی چشمه‌های آبگرم استان سمنان اظهار داشت: توجه به گردشگری سلامت و بخش طبیعت‌درمانی باید به‌شدت پیگیر شود و در این مسیر تمرکز به سه بخش معدن نمک گرمسار، چشمه آبگرم و همچنین تلخاب سمنان در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به تأثیراتی که چشمه‌های آبگرم طبیعی در بخش سلامت دارد، سرمایه‌گذار این بخش باید هرچه سریع‌تر آغاز به کار کرده و آبگرم سمنان به‌عنوان جاذبه‌ای چندبعدی هم به‌عنوان سایت گردشگری و هم فضایی با کاربرد سلامت مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

راه دسترسی؛ اولویت نخست

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۶۹۳ بنای تاریخی شناسایی شده که از این تعداد حدود ۷۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است.

مجموعه چشمه‌های آبگرم شهرستان سرخه به‌عنوان منطقه ویژه دارای ظرفیت گردشگری سلامت از پنج چشمه متفاوت تشکیل شده و یکی از جذابیت‌های آن، وجود سه چشمه بزرگ با خواص درمانی متفاوت است که سالانه گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند.

منطقه ویژه گردشگری آبگرم در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان سرخه در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری در استان سمنان مصوب شد.

چشمه معدنی تلخاب لاسجرد هم در ۱۰ کیلومتری مرکز شهرستان سرخه قرار گرفته است که باید به آن توجه بیشتری شود.

بهسازی راه دسترسی چشمه‌های معدنی سرخه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد

مجموعه چشمه‌های آبگرم شهرستان سرخه در ۳۵ کیلومتری شمال غربی به شهرستان سرخه چندین راه دسترسی متفاوت از شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه دارد.

سمنان- سه‌راهی مؤمن آباد- آبگرم، مهدی‌شهر- درجزین- آبگرم، مهدی‌شهر- منطقه زینعلی- آبگرم و سرخه- روستای افتر- آبگرم، چهارراه دسترسی به این منطقه نمونه گردشگری است.

راه دسترسی این چشمه‌های معدنی از ابتدای جاده اصلی در طول اندکی آسفالته بوده و باقی آن جاده خاکی بوده و مدت‌ها بدون ساماندهی رها شده است.

کار را سرعت دهید!

به‌هرحال، امید است تسریع در ساماندهی این دو نقطه گردشگری و توجه به دیگر مزایای استان سمنان، نقطه آغازی برای تقویت و توسعه روزافزون این استان در حوزه گردشگری باشد.

گوشه‌ای از چشم‌اندازهای بی‌نظیر و نقاشی خارق‌العاده خداوند متعال که با تکیه‌بر آن می‌توان گام‌هایی مؤثر در راستای توسعه استان برداشت، در مسیر دسترسی به مجموعه آبگرم‌های سمنان قابل مشاهده است و باید بهره‌برداری از این مواهب الهی تسریع شود.

گزارش ویدئویی خبرگزاری فارس را درباره چشمه‌های آبگرم و تلخاب سرخه اینجا ببینید:

 

انتهای پیام/۷۴۰۳۴/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول