اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

همگرایی حماس و جهاد اسلامی؛ فتنه اسرائیلی در فلسطین چگونه خنثی شد؟

رژیم صهیونیستی در دور اخیر حملات خود قصد داشت بین حماس و جهاد اسلامی شکاف ایجاد کند، ولی گروه‌های مقاومت فلسطین، با هوشیاری این فتنه اسرائیلی را خنثی کردند.

همگرایی حماس و جهاد اسلامی؛ فتنه اسرائیلی در فلسطین چگونه خنثی شد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در حال انجام اقداماتی برای همگرایی با جنبش جهاد اسلامی است و هدف آن، «تثبیت توافق و هماهنگی» بین دو جنبش مقاومت است تا راه را به روی دشمنان خود به ویژه رژیم صهیونیستی ببندند؛ رژیمی که در حملات اخیر خود به نوار غزه، قصد داشت شکافی در روابط بین حماس و جهاد ایجاد کند.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد، دیدار «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس با خانواده «ابوالعطاء» برای عرض تسلیت شهادت فرزندشان «بهاء ابوالعطاء» در همین راستاست. بهاء فرمانده لشکر شمال در «سرایا القدس» (گردان‌های قدس) بود که ترور شد. سرایا، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی است.

هنیه با این دیدار، بر عمق روابط بین حماس و جهاد، تأکید و تصریح کرد که «حماس، جهاد، گردان‌های القسام و سرایا القدس، پیوند محکمی هستند که جداشدنی نیستند... گروه‌های مقامت نیز در یک اتاق عملیات مشترک حضور دارند و این مسئله یک تحول مهم در اتحاد میدان [عملیاتی]، تصمیم‌گیری و عملکرد است».

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در پی فتنه‌افروزی است، گفت: «آگاهی، اعتماد متقابل و تجربه زیاد... همیشه راه را به روی تمامی طرح‌های فتنه‌افروزانه بین ملت ما بسته است... این دور [از حملات صهیونیست‌ها] اولین یا آخرین دور نیست. صورت حساب ما با دشمن هنوز تسویه نشده است».

دیدارهای احتمالی بین رهبران حماس و جهاد

الجزیره به نقل از منابعی گزارش داد که حماس و جهاد در پی برگزاری دیدارهایی در سطح فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی هستند تا حملات اخیر را بررسی کنند و اختلافاتی را کنار بگذارند که اسرائیل با دست گذاشتن بر آن، قصد دارد در میان گروه‌های مقاومت، شکاف ایجاد کند.

این منابع گفتند که تماس بین حماس و جهاد اسلامی به ویژه در جریان حملات اخیر رژیم صهیونیستی قطع نشده بود. البته رسانه‌های صهیونیستی با شایعه‌پراکنی در تلاش بودند که در «موضع مقاومتی» حماس، تشکیک کنند. به همین دلیل، نیروهای حاضر در اتاق عملیات مشترک گروه‌های فلسطینی، اتحاد در تصمیمات نظامی را در پیش گرفتند.

روابط حماس و جهاد عمیق‌تر از فتنه‌افروزی اسرائیل است

«خالد صادق» سردبیر روزنامه «الاستقلال» وابسته به جهاد اسلامی می‌گوید که روابط این گروه با حماس، «عمیق‌تر از تلاش‌های مذبوحانه اسرائیل برای فتنه‌افروزی بین این دو گروه است. تجربه اخیر (حملات اسرائیل) نیز، پایه‌گذار روابط مستحکمتری خواهد شد».

صادق با اشاره به شکست صهیونیست‌ها در میدان نبرد و ایجاد شکاف بین گروه‌های مقاومت غزه، از راهبرد و عمق تجربه بین حماس و جهاد در چارچوب اتاق عملیات مشترک گفت و آن را «از مهمترین دستاورهای راهپیمایی‌های بازگشت» دانست.

«ابراهیم المدهون» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی –نزدیک به حماس- می‌گوید که رهبران جهاد، موضع حماس را درک می‌کنند و در تلاشند که از وقوع جنگ گسترده و فراگیر در غزه جلوگیری کنند.

المدهون به الجزیره گفت که حماس به عنوان مسئول نوار غزه، محاسبات خود را دارد و از «وضعیت وخیم مردم اطلاع دارد. این مسئله مبیّن آرامش دوران نسبتا طولانی، لغو محاصره و بهبود وضعیت انسانی است. با توجه به این مسئله، [حماس] با خواست محمود عباس برای برگزاری انتخابات موافقت کرد و برای موفق برگزار شدن آن، امتیازاتی داد».

اتاق عملیات گروه‌های مقاومت خطر بزرگی برای صهیونیستهاست

«حسام الدجنی» استاد دانشگاه «الامه» هم بر این باور است که اسرائیل، اتاق عملیات گروه‌های مقاومت را خطر بسیار بزرگی برای خود می‌داند و برچیدن آن، «هدف راهبردی اسرائیل» است؛ به همین دلیل، رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته تلاش کرد ریشه‌های روابط بین حماس و جهاد را که بزرگترین گروه‌های مقاومت هستند، هدف قرار دهد.

الدجنی در پایان خاطر نشان کرد، اقدامات حماس در برابر جهاد، هوشمندانه و در راستای کنترل وضعیت است. به هر حال، احتمالا روابط بین دو جنبش به صورت تدریجی به وضعیت سابق خود بازخواهد گشت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول