اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

طلای سبز در دستان کارآفرین امیرآبادی+ تصاویر

اکبر حسنی، جوان کارآفرین روستای حسن‌آباد دامغان، گلخانه پرورش آلوئه‌ورا در مساحت یک هزار مترمربع راه‌اندازی کرده است و طلای سبز برداشت می‌کند.

طلای سبز در دستان کارآفرین امیرآبادی+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، اکبر حسنی، ساکن روستای حسن‌آباد واقع در امیرآباد شهرستان دامغان با دریافت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی اشتغال‌زایی کمیته امداد، گلخانه پرورش گیاهان دارویی آلوئه‌ورا در مساحت هزار مترمربع را راه‌اندازی و طلای سبز از این خاک برداشت می‌کند.

حسنی از هزینه کرد ۳۵ میلیون تومانی برای راه‌اندازی گلخانه با تمام تجهیزات می‌گوید و می‌افزاید: کاشت گیاه دارویی آلوئه‌ورا سود سالانه بیش از ۳۰ میلیون تومانی برای من به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه با دریافت ۵۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی از کمیته امداد امیرآباد و سرمایه خودم و علاوه بر ساخت چهار گلخانه یک استخر ذخیره آب برای آبیاری ساختم، خاطرنشان کرد: درآمد سالانه من با یک کارمند برابری می‌کند.

هر 6 ماه محصول برداشت می‌کنم

کارآفرین عرصه اشتغال ویژگی‌های گیاه آلوئه‌ورا با نیاز به آب کم و امکان آبیاری با آب‌شور و سخت، مقاوم در مقابل آفات و عدم نیاز به کود و آفت‌کش‌ها، سازگاری با زمین‌های شور برشمرد و گفت: داشتن دو محصول هم‌زمان (برگ و پاجوش)، عدم نیاز به تجهیزات و ادوات گران‌قیمت کشاورزی، امکان ثمر دهی در زمین‌های خارج از رده و غیر حاصلخیز، قابلیت برداشت تا ۲۰ سال قابلیت باردهی در چهار فصل سال از مزایای این گیاه پرسود است.

کاشت گیاه دارویی آلوئه‌ورا سود سالانه بیش از ۳۰ میلیون تومانی دارد

حسنی با اشاره به اینکه بعد از کشت بوته‌های گیاه آلوئه‌ورا، اولین برداشت محصول یک سال زمان نیاز دارد و پس‌ از آن هر ۶ ماه یک‌بار می‌توان محصول این گیاه که همان برگ‌های حاوی ژل است، را برداشت کرد خاطرنشان کرد: علاوه بر فروش یک‌جا محصولات که سالانه به ۲۵ میلیون تومان می‌رسد، به‌طور میانگین سالانه ۶ میلیون تومان پاجوش‌های این گیاه به سایر گلخانه‌ها و برگ‌های آن را به عطاری‌ها می‌فروشم.

کارآفرین خوش‌ذوق حسن‌آبادی تصریح کرد: هر گیاه حداقل چهار تا ۶ کیلوگرم محصول می‌دهد و قیمت خرید هر کیلوگرم محصول حداقل ۱۵۰۰ تومان است و به‌ این‌ ترتیب، اگر متوسط باردهی هر گیاه را پنج کیلوگرم در نظر بگیریم یک مزرعه هزار متری با چهار هزار بوته حدود ۲۰ هزار کیلوگرم محصول می‌دهد.

وی تقویت بدن، از بین بردن کرم‌های درون بدن، برطرف کردن یبوست و شست و شوی روده‌ها، تصفیه خون، درمان خارش و اگزما، درمان ریزش مو، شفاف کردن پوست، درمان بیماری قند، رفع سوءهاضمه، درمان زخم‌های عمیق، سوختگی رفع قارچ‌ها ازجمله مهم‌ترین خواص آلوده ورا اشاره کرد و گفت: از برگ آلوئه‌ورا برای تهیه عرقیات گیاهی، از عصاره آن برای تولید صابون، کرم و نرم‌کننده، از پالپ آن برای تولید شربت و از ژله آن برای تولید ژل‌های موضعی استفاده می‌شود. قابلیت فراوری بالای آلوئه‌ورا موجب شده است که این گیاه به محصولی سودآور تبدیل شود.

کارخانه‌های تولید مواد غذایی؛ مشتری آلوئه‌ورا

این جوان خوش‌ذوق با اشاره به اینکه در حال حاضر علاوه بر بازار فروش فله آلوئه‌ورا، این گیاه در تناژ بالا برای بهره‌برداری در کارخانه‌های تولید مواد غذایی مانند نوشیدنی، مربا، کمپوت و خریداری می‌شود خاطرنشان کرد: ژل و پودر ژل آلوئه‌ورا مصارف بهداشتی دارد و توسط کارخانه‌های تولید لوازم بهداشتی و آرایشی خریداری می‌شود. ضمن این‌که در ایران یک واحد تولیدی به‌صورت اختصاصی اقدام به تولید عرق آلوئه‌ورا کرده است و همین‌طور یک کارخانه تولید مواد بهداشتی و آرایشی نیز وجود دارد که تمام محصولات خود را با استفاده از عصاره طبیعی این گیاه تولید می‌کند.

هر گیاه حداقل ۴ تا ۶ کیلوگرم محصول می‌دهد و قیمت خرید هر کیلوگرم محصول حداقل ۱۵۰۰ تومان است

روستای حسن‌آباد دامغان از دهستان قهاب رستاق یا قهاب پایین بخش امیرآباد شهرستان دامغان واقع در حاشیه کویر نمک و مسیر جاده دامغان – اصفهان هست.

۶۴۳ فرصت شغلی پایدار بااعتبار ۲۴ میلیارد و ۴۶۴ میلیون تومان در قالب تسهیلات اشتغال‌زایی برای مددجویان کمیته امداد استان سمنان در هفت‌ماهه سال جاری ایجادشده است.

انتهای پیام/2249/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول