اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

باید برای مردم تبیین کنیم مجلس انقلابی برای کشور چه برکاتی دارد/ رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات 98

استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: بد نیست در این زمینه کار شود که اگر مجلس انقلابی باشد چه برکاتی برای کشور دارد، باید این موضوع برای مردم گفته شود.

باید برای مردم تبیین کنیم مجلس انقلابی برای کشور چه برکاتی دارد/ رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات 98

 به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، اولین جلسه از سلسله نشست‌های «یکشنبه‌های داغ» با محوریت جریان شناسی انتخابات‌های اخیر مجلس شورای اسلامی و با حضور حجت‌الاسلام کاظمی مدرس دانشگاه امام صادق (ع) در این دانشگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام کاظمی استاد جریان شناسی دانشگاه امام صادق(ع) در این نشست گفت: اساسا ساختار سیاسی کشور جوری طراحی شده که انتخابات مثل یک دریچه سد عمل می‌کند و این در انتخابات یک نکته منفی است.

وی تصریح کرد: انتخابات مثل دریچه سد عمل می‌کند یعنی نیروهای زیادی از احزاب، از مردم و از اتفاقات سیاسی پشت سد جمع می‌شوند و یک مرتبه با باز کردن دریچه اینها با فشار زیاد بیرون می‌ریزند و متاسفانه به جهت اینکه حجم نیروی انباشته شده پشت آن خیلی زیاد است این دریچه هم کنترلش از دست خارج می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: نظام جمهوری اسلامی واقعا نظام آزادی است یعنی ما آزادی های بسیاری در حوزه سیاست در کشور داریم.

وی در ادامه با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور گفت: بعضی از این اظهارات اصلا خلاف بود و وی حق ندارد بیاید و درباره آنچه در کشور تصمیم گرفته شده یا صحبت شده اینگونه حرف بزند و یک تنه همه را زیر سوال ببرد. بعد هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد یعنی هیچکسی نیست بگوید در این زمینه شما حق نداری که اینقدر تصمیمات قانونی را بشکنی.

این استاد دانشگاه افزود: متاسفانه حس مشارکت سیاسی مردم فقط در انتخابات ارضا می‌شود و این غلط است، یعنی با این همه آزادی که ما داریم نباید اینگونه باشد.

وی افزود: بحمدالله آگاهی های سیاسی مردم افزایش پیدا کرده است، فرهنگ سیاسی رو به رشد است ولی بالاخره این یک خطر است. ببینید ما این همه وقایع سیاسی که در طول سال داریم ولی وقتی با عموم آدم ها که صحبت می‌کنید وقتی می‌خواهند بگویند در کشور اثرگذار هستند می‌گویند رفتیم رای دادیم. یعنی تنها حس مشارکت را در حوزه رای می‌دانند. این اتفاق حتی می‌تواند مطالبات غلطی را از نمایندگان داشته باشد مثلا بنده می‌بینم که امکانات عمرانی شهرستان کم است و این را می‌برم از نماینده‌ام می‌خواهم!

استاد جریان شناسی دانشگاه امام صادق(ع) ضمن جریان شناسی فعالیت احزاب از مجلس پنجم تا کنون، و با اشاره به اینکه لیست امید در تهران در انتخابات ۹۴ حتی یک اقتصاددان هم نداشت، گفت: جناح اصلاح طلب همیشه به دنبال شعارهای سیاسی و سیاست بازی است و مشکلات و دغدغه های معیشتی و زندگی مردم را یا درک نمی کند و یا نمی خواهد درک کند و روششان برای رای آوری در انتخابات های گذشته، دعوای سیاسی بوده و در انتخابات ۹۸ هم احتمالا رویکردشان همین باشد.

وی گفت: اصلاح طلب ها در انتخابات پیش رو با دعواهایی بر سر حجاب؛ فیلترینگ و ... به دنبال ایجاد دو قطبی های کاذب خواهند بود تا ذهن مردم از دغدغه های اصلی و معیشتی دور شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جریان اصولگرا معمولا شعارهایش را با توجه مشکلات روز مملکت انتخاب می کند و در صدد رفع این مشکلات بر می آید. این جریان یک جریان واکنشی است یعنی یک جریانی است که مسائل کشور را هم می خواهد درک کند و هم درک می کند و هم واکنش نشان می دهد. حال ممکن است واکنش غلط باشد، ممکن است اشتباه درک کند، این یک بحث دیگری است ولی به هر حال دارد این واکنش را نشان می دهد یعنی متأثر از مسائل روز است.

 

وی گفت: می توانیم بگوییم مجلس هفتم بعد از جنگ انقلابی ترین مجلس بود.کارنامه درخشانی دارد. بد نیست در این زمینه کار شود که اگر مجلس انقلابی باشد چه برکاتی برای کشور دارد؟  باید این موضوع برای مردم گفته شود.این مجلس واقعاً از بازی های مسخره سیاسی دوری می کرد، اما به هر حال، آقای احمدی نژاد به قدری دعوای مسخره راه انداخت که دعوا شد؛ یعنی آقای حدادعادل که به این راحتی دعوا نمی کند، با آقای احمدی نژاد بر سر عدم ابلاغی که آقای احمدی نژاد زد بحثش شد و جنجالی در کشور رخ داد که منجر شد در مجلس هشتم آقای احمدی نژاد از آقای لاریجانی حمایت کند.

کاظمی یادآور شد: احمدی نژاد احساس کرده بود که حداد برای ریاست جمهوری می آید و جلوی احمدی نژاد می ایستد و ممکن است رای بیاورد لذا تصمیم بر زمین زدن حدادعادل گرفت.

این استاد دانشگاه افزود: در مجلس هشتم آن دسته از جریان اصولگرایی که با آقای حمدی نژاد بودند یعنی گروه "رایحه خوش خدمت" که بعداً تبدیل شدند به جبهه پایداری، در انتخابات شورای شهر در سال 1385 که اعلام موجودیت کردند یکی از ملاک هایشان این بود که هر کسی که با آقای رئیس جمهور همراه است و انتقاد نمی کند آن شخص در لیست قرار بگیرد. یعنی یکی از ملاک هایشان احمدی نژاد بود و به این میزان به احمدی نژاد ارادت داشتند.

وی ادامه داد: همین امر باعث شد که بعداً که پایداری شکل گرفت، یکی از بزرگان پایداری که اسمش را نمی آورم، گفت: « ما این جریان را شکل دادیم برای اینکه حال که احمدی نژاد منحرف شده، این افراد دنبالش منحرف نشوند به علت ارادت بسیاری که به احمدی نژاد دارند.»

وی تصریح کرد: این طیف نزدیک به احمدی نژاد یعنی رایحه خوش خدمت در مجلس هشتم توانست کرسی هایی ولو اندک، پیدا کند. این اندک در مقابل همه مجلس است ولی به هر حال آدم های قدرتمندی بودند. این طیف بدلیل حمایت احمدی نژاد از لاریجانی، خودشان هم از لاریجانی حمایت کردند، و دست از آقای حداد برداشتند و همین حمایت سبب شد آقای لاریجانی رئیس مجلس شود، رئیس مجلس بماند و پشت به احمدی نژاد کند و بعد از پشت حتی چوب و آجر هم به سمت احمدی نژاد پرتاب کند. 

وی در رابطه با شورای ائتلاف اصولگرایان که برای انتخابات مجلس ۹۸ شکل گرفته هم گفت: جریان اصولگرایی یک شورای ائتلافی تشکیل داده و مدتهاست که دارد کار می کند؛ اعضای این شورا حدود 50 نفر هستند و حقیقتاً هم دغدغه اولیه این شورا حل مشکلات کشور و پس زدن جریان اصلاحات که نمی فهمد کشور در چه سطحی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: واقعاً بیان این مسائل از سر ناراحتی و تأسف است که جریانی که روزی شعار از حمایت پابرهنگان می داد کارش به جایی رسیده است که دیگر پابرهنگان را نمی بیند. این را می توانید در انتخابات قبلی ببینید که این جریان اصلاحات چه کرد. معلوم نیست این جریان نزدیک بیست سال است دارند چکار می کند. بعید است که وضعیت پابرهنگان زیاد تغییر کرده باشد. قاعدتاً این آقایان اوضاعشان خیلی عوض شده است که نمی توانند پابرهنگان را ببینند.

کاظمی تاکید کرد: این جریان اصلا توان درک مسائل کشور به معنا که گفتیم را ندارد؛ اگر توان درک مسائل کشور را داشت اصلا نباید اینگونه صحبت می کرد و اینگونه شعار می داد؛ یا توان درک دارد و نمی خواهد بفهمد که خیلی وضعیت بدی است، یا نمی فهمند یا خائنند. در هر جریانی ممکن است دو تا آدم درست و حسابی هم باشد. مثلا این حاج آقای رحیمیان که جمکرانند، جزو همان افرادی هستند که نامه اولیه مجمع روحانیون به امام (ره) را امضا کرد. ولی انصافاً مواضعش از آن موقع تا الآن اصلا تغییر نکرده است و جالب اینجاست که مواضعشان به قدری انقلابیست و به قدری دقیق است که مثل همان دوران دهه شصت شدند رئیس شورای مرکزی جمنا.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) افزود: پس معلوم است این جریان عوض شده که امثال آقای رحیمیان سر جای قبلی خود ایستاده اند. واقعاً نیت جریان اصولگرایی از این ائتلاف این است که این کشور را از دست این جریانی که درک نمی کند مسائل را، در بیاورد و خارج کند و البته بتواند اوضاع اقتصادی کشور را به سمت بهبود پیش ببرد.

وی گفت: با این نگاه یک ائتلاف فراگیری شکل گرفته و امید داریم که این ائتلاف فراگیر بودن و وحدت خود را حفظ کند و به پیش برود و طبیعی است که شعارش را می برد به سمت زندگی و فردا و اوضاع بهتر و... . که از برآیند این کلمه ها یک شعار خوب ساخته می شود.

کاظمی اظهار داشت: وقتی گفته می شود این ائتلاف 50 نفر عضو دارد، معلوم است که 50 جریان در کشور نداریم که هر کدام بتواند فقط یک نماینده در این ائتلاف داشته باشد، پس از هر جریانی اعضای متعددی در این ائتلاف حضور دارند. و بعضا ها هم عضو جریان خاصی نیستند و خودشان شخصاً در جلسات شرکت می کنند. خصوصا اگر به این شورای ائتلاف نگاه کنید، متوجه می شوید که جوانگرایی شده و طیف های جوان را وارد کرده اند، افراد جوان را.

 

وی گفت: یعنی اگر در چند روز آینده سخنگوی شورای ائتلاف سخنرانی کند در آن نام این افراد جوان را بعنوان افراد فعال اصولگرایی معرفی خواهد کرد که به شورای مرکزی ائتلاف راه پیدا کرده اند نه بعنوان زینت المجالس بلکه واقعاً تصمیم گیر هستند که جریان جدیدی هم که بخواهد شکل بگیرد در این انتخابات ، آن هم بیاید در این ائتلاف شکل بگیرد.

حجت الاسلام کاظمی در ادامه در پاسخ به سوال دانشجویان مبنی بر اینکه برخی اطرافیان  سعید جلیلی در ذم ائتلاف مطالبی را عنوان می کنند و اینکه آنها را به ائتلاف راه نداده اند، گفت: مشکل آقایان این است که می گویند اگر ما بیاییم در ائتلاف، فلانی و فلانی و فلانی نباید باشند .خب این نمی شود. ائتلاف یعنی من می آیم حالا شما رو هم تحمل کنم. ببینید اگر ائتلاف اینگونه بود که یا دو تا آدم می آمدند و به بقیه می گفتند بدوید و بیایید ائتلاف کنید، حرف شما درست اما این نبود.

وی گفت: نکته دوم اینکه ائتلاف آمده و یک کاری کرده که کار خوبی است؛ گفته ما مجمع استانی شکل می دهیم و در آن مجمع استانی یکسری ملاک هایی می دهد؛ یکسری ملاک استخراج کرده اند که آدم هایی که می خواهند کاندیدا شوند دارای این 50 ملاک باشند. مثلا در شهر قم می گویند آقایان شما که فعال هستید آنجا اسم هایی را معرفی کنید که من مثلا این ده نفر را معرفی می کنم. بعد این ده نفر جمع می شوند و به عددی می رسند و به بقیه براساس یکسری شاخص ها رای بدهید. نکته دیگه اینکه بله من قبول دارم اصلا در بعضی شهرستان ها اصولگرا و اصلاح طلب ندارد. طایفه ای است. در بعضی شهرها دعوا سر شجره نامه است.در خیلی از شهرستان ها نمی توانید بگویید که این اصلاح طلب است یا اصولگراست.

حجت الاسلام کاظمی در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان که پرسید « در انتخابات 96 یکی از دلایل اصلی رای دادن به آقای روحانی، این بود که می گفتند اگر به روحانی رای ندهیم برویم به رئیسی رای بدهیم؟ یعنی حاضر بودند شیوه ایشان ادامه پیدا کند ولی آقای رئیسی نیایند. نظر شما و آسیب شناسی درباره این طرز و سطح فکر چیست؟» افزود: این طبیعی است. در همه جای دنیا هم هست. یکسری آدم ها رای منفی دارند. در زندگی شخصی هم گاهی همین گونه است. مثلا فرض کنید من و شما دانشجو هستیم.گاهی به شما می گویند که با چه کسی می خواهی هم اتاقی شوی؟ می گویی با هرکسی ولی فلانی نباشد. 

وی افزود: گاهی به جایی می رسد که آدم ها احساس می کنند هیچ سنخیتی با یک فردی ندارند و این آدم بیاید حتما اوضاع را بدتر می کند لذا به سمت آن آدم حرکت نمی کنند. نسبت به آقای رئیسی چنین حسی شکل گرفت.
نسبت به آقای جلیلی هم چنین حسی وجود دارد. به آقای جلیلی نسبت دادند که آقای جلیلی نماد شکست در مذاکرات است.حالا این گونه هست یا نیست که به این نماد تبدیلش کردند. نه نماد مقاومت.

کاظمی افزود: ما به این باور نداریم که مقاومت را مردم پس می زنند. مردم شکست را پس می زنند و ایشان شدند نماد شکست. آقای رئیسی هم شدند آدمی که می خواهد بیاید و نه تنها اوضاع اقتصای درست نمی شود که مشکلات دیگری هم درست می کند، لذا آرای منفی بالا بود. آقای قالیباف حداقل ارا منفی اش بالا نبود البته رای نمی آورد ولی ممکن بود فاصله کمتر شود. آقای هاشمی هم مدتی آرای منفی اش بالا بود.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به سوالی دیگر از دانشجویان در مورد رفتارشناسی علی لاریجانی گفت: امتداد جریان اعتدال در لاریجانی است و نه کس دیگر و اگر روحانی می توانست جریان اعتدال را از رحم اجاره ای بودن اصلاحات دربیارود باید امتداد خودش را در لاریجانی می دید نه کس دیگر و همین هم بود و با همین روش هم جلو رفتند و آقای لاریجانی برای همین به دولت بسیار نزدیک شد.

وی ادامه داد: اما مشکل اینجا بود که خود جریان اعتدال زمین خورد و لاریجانی مواجه شد با عرصه ای که هم از اصولگرا ها فاصله گرفته و به دولت نزدیک شد و جریانی هم که به او نزدیک شد زمین خورد و الا امتداد جریان اعتدال در لاریجانی بود که علت دارد هم شخصیت ایشان و تلاش های آقای واعظی که می خواست این اتفاق بیفتد که اتفاق افتاد. و این دو (لاریجانی و دولت فعلی)ب سیار به هم نزدیک شدند اما خود جریان لطمه خورد.

کاظمی اضافه کرد: برای ما تازه معلوم می شود که چرا لاریجانی می رود و برمی گردد. او این وسط مانده است.یک گرفتاری دارد و توان ارتباط گیری با بدنه مردمی را ندارد، مانند خود آقای روحانی یا باید در پست مناسبی باشد که خیلی ارتباطات مردمی ندارد یا باید به واسطه یک تیم یا شخصی این محبوبیت مردمی برای او ایجاد شود که این حلقه را ندارد و رها کردن مجلس برایش هزینه است و نتوانسته این واسط را پیدا کند. در تردید های رفتاری او توجه کنید.
او می خواهد یک کسی باشد که بماند برای همین هیچ هزینه ای برای هیچ چیزی به هیچ مقداری نمی دهد.

وی گفت: آقای لاریجانی با چینین وضعیتی نمی تواند جریان بسازد. راهکارش این است که هرکسی را که در شهرستان ها به وی تمایل دارد و می تواند رای بیاورد را جذب می کند که اگر بتواند این کار را بکند بین او و مردم واسطه می خورد و اگر نه توان جمع کردن رای از مردم را ندارد و چون اهل هزینه دادن نیست نمی رود دقیقا به اصلاحات برسد. جدایی لاریجانی از اصولگرایان بدون هزینه نیست.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: آقای لاریجانی جداشدنش بدون هزینه نیست و همین به راحتی قم را رها نمی کند حتی اگر شده کاری کند که این سه نفر ائتلاف قم یکی از آنها هم رای نیاورد، این کار را می کند. حتی یک بار در آمل رفت ولی رای نیاورد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول