اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

بزرگداشت «پرویز مشکاتیان» در جشنواره موسیقی صبا/ محمدرضا درویشی تجلیل می‌شود

دبیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا» از برگزاری مراسم یادبود زنده‌یاد پرویز مشکاتیان در آیین اختتامیه این جشنواره خبر داد.

بزرگداشت «پرویز مشکاتیان» در جشنواره موسیقی صبا/ محمدرضا درویشی تجلیل می‌شود

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، نشست خبری دومین جشنواره موسیقی دانشگاهی «صبا» روز چهارشنبه بیست و دوم آبان با حضور پوریا رمضانیان دبیر هنری، و دیگر مسولان بخش اجرایی و پژوهشی این رویداد در پردیس باغ ملی دانشگاه هنر تهران برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست رسانه‌ای، پوریا رمضانیان دبیر هنری دومین جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا»  گفت: این رویداد یک جشنواره دانشجویی است که تلاش می‌کند از فرم دانشجویی خود خارج شده و در فضای حرفه‌ای موسیقی کشور حضور فعال‌تری داشته باشد. همچون دوره قبلی در چهار رشته «پژوهش»، «آهنگسازی»، «موسیقی کلاسیک» و «آنسامبل ایرانی» در جشنواره به فعالیت خود ادامه می‌دهیم. این در حالی است که دومین جایزه استاد احمد پژمان نیز در حین برگزاری بخش‌های دیگر جشنواره پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

دبیر هنری جشنواره صبا افزود: ما در بخش جنبی نیز شاهد برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور هنرمندان ایرانی، اتریشی و ارمنستانی خواهیم بود که در طول جشنواره کنار ما خواهند بود. به این دلیل که دانشکده موسیقی ما در کرج واقع شده بنابراین یکسری از پنل‌ها و بخش «مروری بر آثار استاد درویشی» در آنجا برگزار خواهد شد.

 

 

وی افزود: در حوزه کنسرت‌ها نیز عمده برنامه‌های ما در تالار رودکی و تالار وحدت است و یک رویداد هم در تالار اندیشه حوزه هنری و یکی هم در «عمارت روبه‌رو» برگزارخواهد شد.

رمضانیان با اشاره به مشکلات جدی مالی  جشنواره گفت: بنده از زمانی که پذیرفتم دبیر جشنواره باشم آماده شدم که هر نوع مسئولیتی را قبول کنم. من قطعا می‌دانم که جشنواره با مشکلاتی روبه روست. جالبس بدانید بودجه‌ای که برایمان در نظر گرفته شده ۲۵ میلیون تومان است اما خوشبختانه بنیاد رودکی و شرکت «آبسال» در سال دوم برگزاری جشنواره بسیار حمایت‌های خوبی کردند که مبلغ بودجه ما را افزایش داد. در عین حال طی روزهای گذشته با جلساتی که با آقای محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد داشتیم قرار بر این شد که یک بخش جداگانه برای جشنواره موسیقی دانشجویی صبا در جشنواره موسیقی فجر داشته باشیم.

 

وی افزود: امسال با حمایت بنیاد رودکی، دفتر موسیقی وزارت ارشاد و موسسه توسعه هنرهای معاصر شرایطی فراهم کردیم تا گروه‌های شرکت‌کننده از فضای بهتر و با کیفیت‌تری برای اجرای آثارشان بهره‌مند باشند.

محمدهادی مجیدی دبیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا» نیز در ادامه این نشست گفت: اقدام مهمی که در راستای برگزاری جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا» انجام گرفته برگزاری مراسم «یادبود استاد پرویز مشکاتیان» در آیین اختتامیه است که با همکاری بنیاد رودکی و ارکستر ملی با ستاد جشنواره صورت می‌گیرد که به زودی جزییات آن اعلام می‌شود. شرایط کشور ما به ویژه شرایط دانشجویان موسیقی به گونه‌ای است که ما به آن به عنوان یک آب باریکه می‌نگریم. به هر حال خودتان می‌دانید برای برگزاری این رویداد چه شرایط عجیب و غریبی پیش روی ماست اما ما با تمام این اوضاع کوشیدیم تا جشنواره را با تمام کمبودها برگزار کنیم.

 

 

وی افزود: درباره حمایت‌های مالی باید بگویم که این نیست که حمایت‌های مالی وجود ندارد. این جشنواره در دوره اول با حمایت موسسه فرهنگی هنری راد نو اندیش برگزار شد. به هرحال باید این رویداد از حمایت‌های بیشتری برخوردار باشد.

محمدرضا تفضلی مشاور هنری جشنواره صبا گفت: تجلیل از استاد محمدرضا درویشی یکی از برنامه‌هایی است که ما در این دوره از جشنواره برنامه‌ریزی لازم را انجام داده‌ایم، چرا که معتقدیم پاسداشت بزرگان موسیقی ایران باید در زمان حیات آن‌ها صورت گیرد.

محمدرضا آزاده فرد معاون پژوهشی دانشگاه هنر و مدرس دانشگاه نیز در ادامه صحبت‌های تفضلی توضیح داد: بسیار خوشحالم که بخش پژوهشی بسیار پررنگ‌تر از دوره‌های قبل است. به هر حال این جشنواره محملی  ایجاد می‌کند تا گروه‌های موسیقی در حوزه دانشگاهی و دانشجویی به حیات خود ادامه دهند. کما اینکه اکنون در شرایطی هستیم که حتی گروه‌های حرفه‌ای موسیقی نیز در کشورمان چندان عمری نداشته و به نوعی آسیب پذیرند.

 

وی در ادامه افزود: بنابراین می‌توان گفت بخش پژوهشی جشنواره از نظر ما و انرژی که برای این حوزه گذاشته شده با این امیدواری بوده که این رویداد محملی برای حضور دانشجویان جهت عرضه آثار موسیقایی باشد. ما با مطالعه آثار رسیده هنوز به شرایط آرمانی نرسیده‌ایم اما برخی از آثار واقعا امیدوارکننده بودند و من امیدوارم به کمک شما اهالی رسانه این یافته‌های علمی نیز در رسانه‌ها منعکس شود چرا که همه می‌دانیم ما در حوزه پژوهش به شدت فقر داریم. به هر حال آن چیزی که دربرگزاری این جشنواره به ما کمک می‌کند و می‌تواند متفاوت‌تر از دیگر رویدادهای مشابه مورد توجه قرار گیرد، حضور بزرگان و هنرمندانی است که بالاتر از آن‌ها را در پیکره موسیقی کشور پیدا نمی‌کند.

رمضانیان دبیر هنری جشنواره صبا در بخش پایانی این نشست رسانه‌ای در پاسخ یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه غایت نهایی و خروجی اینچنین جشنواره‌ای چیست، گفت: هدف اصلی جشنواره معرفی فعالیت‌های دانشجویان رشته موسیقی هم در حوزه پرفورمنس و اجرا و هم در زمینه پژوهش است که دانشجویان واقعا در این دو بخش فعالیت‌های چشمگیری انجام داده‌اند و به نوعی استمرار اینچنین رویدادهایی قطع به یقین در ارتقاء سطح شنیداری و نیز سطح موسیقایی جامعه تاثیری به‌سزا خواهد داشت. البته بهترین عملکرد اینچنین رویدادهایی در تعامل و همکاری با دیگر رویدادها و مشارکت‌های بین جشنواره‌ای است که تاثیرات مثبت آن را دوچندان خواهد کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد که در این دوره نخستین همکاری رسمی دانشگاه هنر با بنیاد رودکی شکل گرفته است و این امر منجر به برگزاری شب یادبود استاد مشکاتیان با حضور ارکستر ملی شده است که وظیفه خود می‌دانیم در این خصوص از ایشان سپاسگزاری کنیم. 

 

دومین جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا» با میزبانی دانشگاه هنر از روز اول تا نهم آذرماه در چهار بخش «پژوهش»، «آهنگسازی»، «موسیقی کلاسیک» و «موسیقی و آنسامبل ایرانی»  میزبان گروه‌ها و هنرمندان موسیقی خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول