به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس، «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری که چندی پیش توقیف شده بود، امروز و با مساعدت آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه کشور رفع توقیف شد و بلیت فروشی این فیلم هم اکنون در سینماتیکت آغاز شده است.
توقیف این فیلم سینمایی از همان لحظه آغاز ،موافق و مخالفان متعددی داشت، این مسئله کمی سینما را به حاشیه کشانده و نظرات متناقضی را در این حوزه به وجود آورد، تا اینکه با ورود و نظارت مستقیم رئیس قوه قضائیه بر این مسئله سرانجام فیلم کیانوش عیاری رفع توقیف شد.
این درحالی است که دادستانی تهران در بیانیهای در خصوص توقیف مجدد فیلم خانه پدری اعلام کرد: «تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنری همواره مورد احترام بوده و دارای حقوق قانونی هستند.
قوه قضائیه نیز بر این مبنا سعی بر هم افزایی و توسعه خدمات آنها به مردم و میهن عزیزمان دارد. در عین حال در خصوص توقف و جلوگیری از ادامه نمایش فیلم خانه پدری همچنان که در بیانیه قبلی دادستانی تهران تاکید شد و هرچند درخواستهای مردمی از دادستانی برای ورود به موضوع ار ابتدای نمایش فیلم خانه پدری وجود داشت و با ورود دادستانی به موضوع تاکنون صرفاً شکلی و نه محتوایی بوده است.
5 دلیل دادستانی برای توقیف فیلم
بر حسب گزارش مراجع نظارتی مشعر بر عدم اعمال اصلاحات لازم برای پخش فیلم از ادامه نمایش آن جلوگیری شد. صائب بودن نظر بخش های مسؤول در خصوص صدور پروانه ساخت و نمایش مورد قبول و احترام دستگاه قضایی است منتهی حسب گزارش های واصله روال قانون در اکران این فیلم به طور کامل طی نشده است زیرا:
1- این فیلم از سال 1390 تقاضا برای نمایش آن به جریان افتاده و چندین نوبت در سال های متوالی در شورای پروانه نمایش مورد بحث و بررسی قرارگرفته ولی هیچ گاه شورای مذکور با اکران آن بدون قید و شرط موافقت نکرده است که این شروط صریحاً در صورتجلسات شورای نمایش قید شده.
2- در مصوبه اخیر شورای صدور پروانه نمایش، پخش فیلم مذکور مورد تایید تمام اعضاء قرار نگرفته بلکه 5 نفر از 9 نفر نحوه اکران را متوجه رئیس سازمان سینمایی کشور نموده اند.
3- شورای نمایش، علی القاعده حق واگذاری مسئولیت را به یک نفر نداشته و می بایست به وظیفه قانونی خود به شرح مذکور در ماده 3 آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم و صدور پروانه مورخ ۱۹ مرداد سال ۸۲ مصوب هیأت وزیران عمل می نمود.
4- مطابق بند 11 ماده 3 آیین نامه مذکور« نشان دادن صحنه هایی از جزئیات قتل، جنایت، شکنجه و آزار به نحوی که موجب ناراحتی بیننده و بدآموزی گردد ممنوع است» که این مقرره قانونی را نه آن تعداد از اعضاء شورای نمایش( 5 نفر) که امضاء کرده اند رعایت کرده و نه رئیس سازمان سینمایی کشور.
5- در مصوبه اخیر، شورای صدور پروانه نمایش شروط اکران و نمایش فیلم را مستند به مصوبه قبلی شورا در سال 1393 نموده و این در حالی است که مصوبه سال 1393 نمایش این فیلم را مشروط به الف: درج قید سنی مخاطب (بالای 16 سال) ب: تعدیل تماس های بدنی ج: نمایش محدود فیلم صرفاً جهت پخش در هنرو تجربه می نماید.در نتیجه شروط یاد شده در مصوبه اخیر کامل رعایت نشده، مضافاً مصوبه شورای نمایش در سال 1393 نیز نصاب قانونی اعضاء را نداشته است و نمی توانسته مستند قرار گیرد.
بنا به مراتب مذکور رئیس سازمان سینمایی کشور در خصوص نمایش فیلم خانه پدری وظیفه قانونی خود را به شرح موارد فوق رعایت نکرده است و اصلاحات را منطبق با آیین نامه موصوف انجام نداده و در نتیجه باید پاسخگوی اقدامات خود باشد.»
«خانه پدری» متخلف است یا سازمان سینمایی؟
نخستین پرسشی که این موضوع در ذهن ایجاد میکند این است که به فرض تخلف سازندگان «خانه پدری» مبنی بر انجام ندادن اصلاحات مدنظر و پخش آن بدون تغییر نسبت به نسخه اولیه، چرا سازمان سینمایی به ویژه معاونت ارزشیابی و نظارت آن در انجام وظیفه خود کوتاهی کردهاند؟
اگر این کوتاهی غیرعمدی باشد که باید از سازمان سینمایی پرسید چرا نسبت به فیلمهای حساس تا این اندازه بیتفاوت و مسئولیتناپذیر است؛ آن هم فیلمی که شرط اکرانش بعد از سالها توقیف، حذف صحنههای مسألهدار بوده است!
اما اگر این کوتاهی در نظارت تعمدی باشد، باید ریشههای آن را در سیاسیکاری و برنامهریزی برای انتخابات آتی جستوجو کرد. با این نگاه، حتی تغییر معاون ارزشیابی و نظارت و حضور «سید محمدمهدی طباطبایینژاد» در این مسند هم به منظور هموارکردن راه برای اقدامات انتخاباتی است.
بنابراین عجیب به نظر نمیرسد که از این پس منتظر اکران فیلمهای توقیفی یکی پس از دیگری باشیم تا چهرهای هنردوست و حامی هنرمندان از دولت کنونی به مردم ارائه شود تا شاید باز هم بتوانند روی پتانسیل هنرمندان برای حمایت از کاندیدایی خاص در شبکههای اجتماعی حساب کنند.
اما در این میان، فیلمی که بعید است حالا حالاها روی پرده نقرهای را به خود ببینید، «دیدن این فیلم جرم است» باشد. فیلمی که خارج از تحمل دولتمردان است و در ایام جشنواره فیلم فجر هم مشاور رئیسجمهور در توئیتی نوشت: «ساختن این فیلم جرم است».
شایسته است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوانی اصلیترین نهاد فرهنگی کشور، نه خودش متولی سیاستزدگی در فضای فرهنگ و هنر باشد و نه به جناح خاصی اجازه سوءاستفاده از این فضا را بدهد.
***عیاری: از رئیس قوه قضائیه بابت رفع توقیف «خانه پدری» بینهایت سپاسگزارم
کیانوش عیاری نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، پیرامون اعلام خبر رفع توقیف فیلم سینمایی «خانه پدری» گفت: من بسیار خوشنودم که فیلم «خانه پدری» رفع توقیف شده و بی نهایت از قوه قضائیه و شخص آیتالله رئیسی سپاسگزارم که با مساعدت های خود باعث شدند تا مشکلات بوجود آمده برای اکران این اثر مرتفع شود.
وی در همین راستا ادامه داد: با ورود شخص آیتالله رئیسی و رفع توقیف فیلم «خانه پدری» توسط ایشان خوشبختانه دغدغههای من نسبت به بروز مشکلات دیگر در اکران «خانه پدری» به شدت کم شده است.
کارگردان سریال «روزگار قریب» پیرامون اینکه آیا اصلاحات مجددی در فیلم صورت گرفته است یا خیر، بیان کرد: طبق صحبت های صورت گرفته اصلاحاتی به ما ابلاغ شده که در فیلم انجام دادیم و پس از انجام این اصلاحات، دستور رفع توقیف خانه پدری صادر شد.
وی درباره اقدامات فرهنگی رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اقدامات اخیر آیتالله رئیسی بسیار مثبت و تاثیرگذار است، خروج آثار از دایره توقیف برای بدنه سینما بسیار مهم بوده و در جامعه نیز تاثیر مستقیمی خواهد داشت، از رئیس قوه قضائیه تقاضا دارم در ادامه همین راه به اکران فیلمهای دیگر نیز نظر داشته باشند.
***الوند: آیتالله رئیسی باعث بازگشت "خانه پدری" به چرخه اکران شد
سیروس الوند نویسنده و کارگردان سینما در گفتوگو با فارس درباره رفع توقیف فیلم سینمایی «خانه پدری» گفت: من عملکرد قوه قضائیه رفع توقیف فیلم «خانه پدری» را کاملاً مثبت میدانم و خوشحالم که به کمک آیتالله رئیسی، رئیس قوه قضائیه این فیلم سینمای ایران به چرخه اکران بازگشت.
کارگردان فیلم «آنجا همان ساعت» در همین راستا خاطرنشان کرد: من در حال حاضر نظر خاصی در مورد حواشی «خانه پدری» نمیدهم اما این را بگویم که خیلی خوشحالم که فیلم کیانوش عیاری رفع توقیف شد و امیدوارم این راه ادامه پیدا کند.
انتهای پیام/