اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

فارس من| 3300‌ کیلومتر راه‌آهن در دست ساخت/خط‌آهن میانه-بستان‌آباد تکمیل شد

‌مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ با بیان اینکه 3300 کیلومتر خط‌آهن در دست ساخت داریم، گفت: زیرسازی خط‌آهن بستان‌آباد-تبریز 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و خط در سال 99 تکمیل می‌شود، اما خط‌آهن میانه-بستان‌آباد تکمیل شد.

فارس من| 3300‌ کیلومتر راه‌آهن در دست ساخت/خط‌آهن میانه-بستان‌آباد تکمیل شد

‌حسین بهجو در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: در مصوبه اقتصاد مقاومتی ‌سال 96 مقرر شد تعداد 5 ‌مرکز استان به شبکه سراسری راه‌آهن ‌کشور متصل شود که شامل کرمانشاه، گیلان، همدان، ‌آذربایجان غربی‌ و آذربایجان شرقی‌ بود البته مقرر شد آذربایجان شرقی از مسیر جدیدی به شبکه ریلی متصل شود.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: در این راستا تا پیش از این ‌چهار استان به شبکه ریلی کشور متصل شدند و فردا هم با افتتاح خط‌آهن میانه-‌بستان‌آباد، پنجمین استان مورد نظر این مصوبه هم به شبکه ریلی متصل می‌شود.

*کاهش مصرف سالانه ‌16 میلیون لیتر ‌سوخت با تکمیل خط‌آهن میانه-بستان‌آباد‌

وی درباره خط‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز اظهار داشت: این خط در دو قطعه میانه تا بستان‌آباد و بستان‌آباد تا تبریز قابل بررسی است.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ با اشاره به این خط‌آهن میانه-بستان‌آباد تکمیل شده و در آستانه بهره‌برداری قرار دارد، گفت: فاصله بین میانه تا بستان‌آباد ‌132 کیلومتر ‌است و موجب کاهش 114 کیلومتری مسیر نسبت به خط قبلی میانه-تبریز می‌شود.

وی با اشاره به مزایای اجرای خطوط ریلی، اظهار کرد: کاهش آلودگی‌ زیست محیطی، توسعه اقتصادی و رشد گردشگری و ایجاد اشتغال در کنار ارتقاء شاخص‌های حمل و نقل ریلی از مزایای اجرای خطوط ریلی است.‌

بهجو گفت: با تکمیل خط‌آهن مذکور شاهد پوشش ریلی مناطق کمتر توسعه یافته همچون شهر بستان‌آباد به راه‌آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم جهت توسعه اقتصادی، اجتماعی و بازرگانی منطقه خواهیم بود.‌

وی صرفه جویی سالانه ‌16 میلیون لیتر سوخت و ‌کاهش تولید آلاینده‌های‌زیست‌محیطی به میزان ‌140 میلیارد ریال در سال را از دیگر مزایا اجرای این خط برشمرد.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل یاد آور شد: در این خط سرعت‌ طرح در قطارهای مسافری 160 کیلومتر بر ساعت و در قطارهای باری 120 ‌کیلومتر بر ساعت ‌در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: ‌در این مسیر ریلی 29 دستگاه پل بزرگ به طول 7055 متر و 12 دهنه تونل به طول ‌6662 متر ساخته شده است.

* 3 ایستگاه مسافری در خط‌آهن میانه-بستان‌آباد/ معماری ایرانی-اسلامی در ایستگاه بستان‌آباد

بهجو درباره ایستگاه‌های این خط ریلی، بیان کرد: در محور ریلی میانه - بستان آباد سه ایستگاه مسافری در نظر گرفته شده است که در این مرحله، ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد تکمیل شده و اماده بهره‌برداری است.

وی بیان کرد: در طراحی این ایستگاه به موضوعات اقلیم و توپوگرافی منطقه توجه شده است به گونه ای که آن را فراتر از یک ایستگاه به یک عنصر شاخص شهری و گردشگری تبدیل کرده است، استفاده از عناصر معماری بومی و به‌کارگیری تکنولوژی روز دنیا فضایی سرشار از پویایی، تنوع رنگ، دید و منظر و اختلاف سطوح به وجود آمده موجب شده است هنر معماری ایرانی، زیبایی‌ های خاص خود را به نمایش گذاشته و در عین سادگی و کارآیی در خدمت مردم‌ باشد.

وی اضافه کرد: تشابه پل راه‌آهن روی اتوبان میانه-تبریز با فرم و شکل معماری ساختمان مرکزی ایستگاه، هم خانوادگی این سیستم حمل و نقل را نشان می‌دهد، همچنین تاق قوسی ایستگاه بر اساس معماری ایرانی-اسلامی و بناهای ایرانی سبک آذری طراحی شده است تا هم تکنولوژی سازه‌های روز و هم معماری با هویت و ریشه‌دار را به کار گیرد.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ ادامه داد: ‌در کنار ساختمان اصلی، نمازخانه‌ای از آجر با کاشیکاری سنتی طراحی شده است که انعکاس نورها در فضای بیرون، حیاط میانی و داخل شبستان موجب غنای معماری و روحانیت فضا می شود.

وی ادامه داد: استفاده از عایق‌های حرارتی در دیوارها و سقف‌ها و شیشه‌های دوجداره و تکنولوژی‌های نوین موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی در گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها می شود.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تأکید کرد: در مجموع ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد همگام با طبیعت و معماری پایدار طراحی و اجرا شده است.

* تکمیل خط‌آهن بستان‌آباد-تبریز در سال 99

بهجو با بیان اینکه از ایستگاه بستان‌آباد تا تبریز نیز 44 کیلومتر خط ریلی در حال احداث است، اضافه کرد: این قطعه نیز سال 1399 به پایان می‌رسد.

وی گفت: در قطعه بستان‌آباد تا تبریز، ‌‌75 درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی داریم ضمن آنکه ریل‌گذاری مسیر هم تا اندازه‌ای ‌آغاز شده است و پس از آن اتصال تبریز به جلفه و ترکیه را هم دنبال می‌کنیم.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ همچنین اظهار داشت: در حال حاضر ‌‌3300 کیلومتر خط‌آهن در سطح کشور در دست ساخت است.

بنابراین گزارش خط‌آهن میانه-بستان‌آباد روز آینده با حضور رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش فارس مخاطبان این رسانه در بخش فارس من خواستار پیگیری درباره زمان تکمیل خط‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول