اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

«نماز» نمونه بارز وحدت در جامعه اسلامی است

دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت دانشگاه پیام نور مشهد در یادداشتی نوشت: طریق مشترک در جامعه اسلامی می تواند قوانین و اصولی باشد که در حکومت اسلامی استخراج شده اند که نمونه بارز آن «نماز» است.

«نماز»  نمونه بارز وحدت در جامعه اسلامی است

معصومه ترابیکی دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت دانشگاه پیام نور مشهد همزمان با هفته وحدت طی یادداشتی به بررسی عوامل وحدت آفرین میان مسلمان پرداخته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

وحدت اسلامی به معنی همکاری میان پیروان مذاهب اسلامی برپایه اصول مشترک، صلح اسلامی و در پیش گرفتن موضع یکسان به منظور تحقق اهداف، مصالح عالیه امت اسلامی و اتحاد در برابر دشمنان امت است.

ایجاد وحدت نیازمند رعایت نکاتی است و برای آن باید انسان ها به نقاط مشترکی که در میانشان  وجود دارد، توجه کنند و از عواملی که موجب تفرقه می شود جلوگیری کنند، حرف و سخن تفرقه آمیزی گفته نشود که موجب جریحه دار شدن عواطف اقلیت یا مذاهب دیگر شود.

 تجربه ها نشان می دهد که در طول تاریخ پیروزی های بزرگی که از آن مابوده همه منشأ وجود وحدت بین مردم بوده است و هرجا که شکست و ضعفی اتفاق افتاده از عدم انسجام و اتحاد مردم نشأت گرفته است چراکه وحدت، مودت، دوستی، صلح و حس ایثار را به دنبال دارد و همان طور که قرآن بارها سفارش به وحدت کرده است، پیداکردن نقاط مشترک بین مسلمانان و تکیه  بر آنان بسیار ارزشمند است اگر نفاق وتفرقه میان آن ها ایجاد شود به اختلافات دامن زده شده و موجب می شود که دشمن در شکاف ها رخنه ایجاد کند. 

از جمله عواملی که غربیان غیر متعهد به اصول اسلامی را در ظاهر قدرتمند و پیروز جلوه می دهد، این دلیل است که تفکرات غربی با هر پایه و تفکری، معتقد به هر قانونی اگر چه شیطانی، متحدا ملزم به عمل به قوانین هستند و خود را در اجرای قوانین، ملتی متحد نشان می دهند.

آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا» با صراحت دستور می دهد  وحدت داشته باشید و به خداوند که طریق مشترک است رجوع کنید، این طریق مشترک در جامعه اسلامی می تواند قوانین و اصولی باشد که در حکومت اسلامی استخراج شده اند که نمونه بارز آن «نماز» است، سوره در نماز توسط زبان یک شخص ادا می شود ولی در خطاب های آن از ضمایر جمع استفاده می شود.

داشتن قبله ای مشترک رو به کعبه در پی ایجاد روح  وهمگرایی، جمع نگری و ایجاد هویت مشترکی در دل مسلمانان است هر چند که نمازها به صورت فرادا اقامه شوند اگرچه که در اصول دینی به نماز جماعت و اعمال جمعی بسیار اشاره شده است.

برای ایجاد وحدت ابتدا باید زمینه و شرایط آن دربین خانواده که زیر بنای جامعه است فراهم شود وحدت در خانواده زمینه ساز وحدت در جامعه بوده و جامعه از اجتماع خانواده به وجود می آید.

افراد و عناصر یک خانواده هستند که در آینده می توانند در عرصه و میدان نقش ایفا کنند، حس همبستگی، حس وحدت، حسی است که باید به کودکان آموزش داده شود، حس همگرایی نسبت به جمع که در بستر خانواده به کودکان آموزش داده شده و دربستر جامعه اسلامی درون افراد رشد می کند.

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول