اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نگاه مثبت ملت و دولت قرقیزستان به ایران؛ دست‌اندازها کجاست؟

روابط میان قرقیزستان و ایران از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است که باید مورد توجه مسئولین 2 کشور قرار گیرد.

نگاه مثبت ملت و دولت قرقیزستان به ایران؛ دست‌اندازها کجاست؟

«نورالدین مامبیت اف» کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی منطقه در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه قرار داد، به بررسی ظرفیت‌های همکاری‌های میان قرقیزستان و ایران پرداخت.

 

در این یادداشت آمده است: در حاشیه اجلاس اخیر نخست‌وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای که در اوایل ماه نوامبر سال جاری در شهر «تاشکند» برگزار شد، «محمد قاضی ابوالقاضی اف» نخست وزیر قرقیزستان و «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور ایران دیدار و در خصوص همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و به خصوص نفت و گاز، لجستیک، حمل و نقل، گردشگری و صادرات محصولات کشاورزی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

فعال شدن تعاملات تجاری و اقتصادی بین 2 کشور با توجه به امضای موافقت‌نامه موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که قرقیزستان عضو آن است، امکان پذیر می‌باشد.

به ویژه اینکه در صورت تحقق پروژه راه آهن «چین - قرقیزستان - ازبکستان» در چارچوب برنامه «یک کمربند - یک جاده» که به طور فعال از سوی چین در آسیای مرکزی دنبال می‌شود، ایران نه تنها به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بلکه به اروپا نیز دسترسی امن حمل و نقلی و لجستیک پیدا خواهد کرد.

در مقابل برای قرقیزستان همانند سایر کشورهای عضو این اتحادیه دستیابی از طریق ایران به بنادر خلیج فارس امکان پذیر خواهد شد.

با این حال برای همکاری‌های دو جانبه قرقیزستان و ایران در زمینه‌های اقتصادی ممکن است برخی مشکلات بروز کند که به شرایط داخلی قرقیزستان مربوط خواهد بود.

نکته اول این است که بخش نفت و گاز قرقیزستان در انحصار شرکت دولتی «گازپروم» روسیه قرار دارد که بعید است بخواهد رقیب جدی داشته باشد.

از سوی دیگر در زمینه فروش فرآورده‌های نفتی در قرقیزستان یک بازار بزرگ قاچاق شکل گرفته که مانع توسعه همکاری‌های واقعی در این زمینه می‌شود.

با این حال تعاملات در بخش‌های لجستیک و حمل و نقل تا حد زیادی به فعالیت‌های چین بستگی دارد که در ایجاد شبکه‌های حمل و نقل آسیای مرکزی سرمایه گذاری می‌کند.

نکته بعدی این است که در زمینه گردشگری نیز قرقیزستان از امکان واقعی جهت معرفی پروژه‌های سرمایه گذاری به طرف ایرانی برخوردار نمی‌باشد.

مسئله به آن باز می‌گردد که سودآورترین بخش‌های گردشگری و به خصوص منطقه تفریحی دریاچه «اسیک کول» در کنترل گروه‌های محلی قرار دارد.

در چنین شرایطی صادرات محصولات کشاورزی از قرقیزستان به ایران در کوتاه مدت می‌تواند واقعی ترین بخش همکاری‌های اقتصادی «بیشکک» و «تهران» باشد.

با این وجود برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان 2 کشور ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار داده شود.

قرقیزستان به طور سنتی نسبت به تهران نظر مثبت دارد و نخست وزیر این کشور نیز در دیدار خود با معاون اول رئیس جمهور ایران از آمادگی بیشکک جهت حمایت از عضویت جمهوری اسلامی در سازمان همکاری‌های شانگهای خبر داد.

قابل ذکر است که قرقیزستان نسبت به فناوری‌های ایران، دستاوردهای پزشکی و داروسازی، صنایع تولیدی و تبدیلی و به ویژه محصولات کشاورزی، مهندسی مکانیک، محصولات خودروسازی علاقه مند می‌باشد که می‌تواند بخش مهمی از همکاری‌های 2 کشور را شکل دهد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول