اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

زبان فارسی از کتاب دانشجویی آسیب جدی می‌بیند/ اصرار ناشر به نوشتن نام استاد در کنار اسم دانشجو

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: معضل تلخی در چاپ کتاب دانشجویی وجود دارد که ناشر اگر بخواهد این کتاب را منتشر کند، حتماً باید نام استادی که حتی کمکی در تدوین کتاب نداشته را در کنار نام دانشجو بنویسد.

زبان فارسی از کتاب دانشجویی آسیب جدی می‌بیند/ اصرار ناشر به نوشتن نام استاد در کنار اسم دانشجو

به گزارش خبرنگار گروه علمی دانشگاهی خبرگزاری فارس، عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری بیست و ششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، اظهار داشت: طبق نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا متعلق به جهاد دانشگاهی که در نمایشگاه کتاب انجام شد بیشتر دانشجویان حوزه مطالعاتی خود را ادبیات و مطالعات عمومی اعلام کردند و این امر نشان می‌دهد دانشجویان در حالی که می‌توانند در حوزه‌های تخصصی خود فعالیت کنند اما این اتفاق نمی‌افتد.

به گفته وی، در حال حاضر تیراژ برخی کتاب‌ها در کشور کمتر از 400 عدد است در حالی که طبق هدفگذاری کشور می‌خواهیم در نقطه اول علم در منطقه باشیم.

وی با اشاره به چالش‌های کتاب دانشجویی، گفت:‌ بیشتر کتاب‌های دانشجویی همان پایان‌نامه‌های دانشجویی هستند که برخی از آنها دارای ایراد نگارشی و ایراد محتوایی بوده‌اند و این تبدیل صرف کار حرفه‌ای نیست و مخاطب را مشتاق به خواندن نمی‌کند.

وی ادامه داد: همچنین این کار به زبان و ادبیات فارسی هم آسیب جدی می‌زند و پاسداشت زبان فارسی را با مشکل مواجه می‌کند.

علیزاده با بیان اینکه مشکل دیگر کتاب دانشجویی عدم حمایت ناشران از این کتاب‌ها است ؛ هنوز اگر یک ناشر بخواهد کتاب دانشجو را منتشر کند باید اسم استادی را در کنار آن یا در کنار اسم دانشجو بگذارد و این برای دانشجو سخت است که کسی که تأثیری در کتاب نداشته را به اجبار در کار خود شریک کند. علاوه بر این هزینه چاپ کتاب برای قشر دانشجو گران است . اگر دانشجو بخواهد با هزینه شخصی کتاب را چاپ کند کتاب گران چاپ شده، خریدار ندارد و اگر نخواهد با هزینه شخصی کتاب را چاپ کند، کسی از او حمایت نمی‌کند.

* حال کتاب و کتابخوانی خوش نیست

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت:نباید در هفته کتاب حرف تلخی بزنیم اما حال کتاب و کتابخوانی خوش نیست.

علیزاده اعلام کرد:‌در نظرسنجی ایسپا مشخص شد که بسیاری از دانشجویان اساساً از برنامه کتاب سال دانشجویی اطلاع نداشته‌اند.

وی گفت:‌ از دیگر ضربه‌هایی که به کتاب دانشجویی وارد می‌شود این است که بسیاری از مؤلفان اهل کتاب نیستند وقتی کتاب یک استاد 20 سال در یک واحد تخصصی دانشگاهی مرجع است، قطعاً دیگر نمی‌تواند خواسته دانشگاه و دانشجویان را برآورده کند.

اختتامیه بیست و ششمین جشنواره کتاب دانشجو 28 آ‌بان ماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول