اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«تل تمر» مرکز ثقل درگیری‌ها و رقابت‌های چهارگانه در شمال سوریه

«تل تمر» در شمال سوریه این روزها به محل تلاقی نیروهای وابسته به ترکیه، کُردهای سوریه، ارتش سوریه و آمریکایی‌ها تبدیل شده است.

«تل تمر» مرکز ثقل درگیری‌ها و رقابت‌های چهارگانه در شمال سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منطقه «تل تمر» در استان حسکه را می‌توان مرکز ثقل درگیری‌ها و تحولات مناطق شمال سوریه دانست؛ به طوریکه تقریبا تمامی بازیگران سعی در تسلط بر این منطقه دارند.

در یک هفته گذشته این منطقه شاهد درگیری‌ها میان گروهک «ارتش آزاد» با شبه‌نظامیان کرد سوریه و ارتش سوریه بود و شدت درگیری‌ها نشان از اهمیت شهرک «تل تمر» که در مسیر جاده بین‌المللی «M4» قرار گرفته است؛ دارد.

 

 

اهمیت «تل تمر»

«تل تمر» در شمال غربی استان حسکه در شمال شرق سوریه و در ۶۴ کیلومتر مرز ترکیه واقع شده و ۱۳۳ روستا دارد و اغلب ساکنانش مسیحی و آشوری هستند.

اما اهمیت این منطقه به شبکه راههایی است که از آن عبور می‌کنند؛ مهم‌ترینشان بزرگراه بین‌المللی «M۴» است که حلب را به مرز عراق می‌رساند و همچنین راههای محلی که این منطقه را به شهرهای مرزی سوریه همچون «نصیبین» و «عامودا» و «الدربایسه» وصل می‌کند.

این بزرگراه در امتداد «بزرگراه M۵» قرار گرفته که از «حلب» تا «درعا» یعنی جنوبی‌ترین نقطه سوریه امتداد دارد و هر طرفی بتواند بر هر دو بزرگراه مسلط شود، برد استراتژیک مهمی را از آن خود کرده است.

 

 

طی روزهای گذشته درگیری‌ها میان گروهک «ارتش آزاد» که مورد حمایت ترکیه است با ارتش سوریه و شبه‌نظامیان کُرد ادامه داشته و تمامی طرف‌ها تلاش کرده‌اند میزان تسلط خود را در منطقه توسعه دهند.

«یوسف حمود» سخنگوی گروهک تروریستی «ارتش آزاد» به عنب بلدی گفت که درگیری‌ها در شمال «تل تمر» و در نزدیکی روستاهای مجاور بزرگراه «M۴» کماکان ادامه دارد.

به گفته وی شبه‌نظامیان کرد و ارتش سوریه هم اکنون در یک جبهه قرار دارند و کنار یکدیگر می‌جنگند. در روزهای گذشته ارتش سوریه تجهیزات و سلاح‌های خود را به این منطقه ارسال کرده است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز شنبه گذشته خبر داد که تجهیزات ارتش این کشور در منطقه «باب الخیر» و در نواحی مختلف محور «تل تمر» به «رأس العین» مستقر شده است.

این درگیری‌ها در حالی است که توافق میان ترکیه و روسیه و گشت‌زنی مشترک دو کشور همچنان ادامه دارد و «رجب طیب اردوغان» و «ولادیمیر پوتین» در تاریخ ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر ماه) بر سر توقف درگیری‌ها و عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کرد از منطقه امن مدنظر ترکیه که تا عمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه و از شرق رود فرات تا مرز عراق را شامل می‌شود؛ به توافق رسیدند.

نیروهای ارتش سوریه نیز یک روز پس از توافق با شبه‌نظامیان کرد در ۱۳ اکتبر گذشته (۲۱ مهر) جهت ممانعت از پیشروی ارتش ترکیه وارد «تل تمر» شدند.

بازگشت آمریکا به «تل تمر»

به نوشته وبگاه روسیا الیوم، همزمان با این درگیری‌ها، دولت آمریکا نیز بار دیگر به پایگاه نظامی «قسرک» در حومه شرقی «تل تمر» بازگشته و از روز گذشته (یکشنبه) کاروان خودروهای زرهی «بردلِی» و تانک‌های آبرامز» آمریکا در بزرگراه «M۴» به سمت شهر «عین العرب» (کوبانی) به راه افتاده‌اند.

 

 

آمریکایی‌ها پس از اینکه در ۲۲ مهر ماه گذشته مدعی خروج از شمال سوریه شدند، در نهم آبان گذشته بار دیگر اولین گشتی‌هایی خود را در اطراف چاههای نفتی سوریه به راه انداختند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از «مارک اسپر» نوشت که آمریکا حضور محدود خود را در شمال سوریه به بهانه ممانعت از تسلط تروریست‌های داعش به چاههای نفتی سوریه حفظ می‌کند. این سخن در حالی است که آمریکا بارها مدعی شده داعش را از بین برده است.

 


کاروان نظامی آمریکا در جاده «M۴»

 

«مارک اسپر» همچنین گفت که پیاده‌نظام این کشور به همراه ماشین‌آلات نظامی در استان «دیرالزور» که سرشار از نفت است، حضور خواهند داشت.

در مقابل اما روسیه نارضایتی خود را از اقدامات آمریکا در زمینه تحت کنترل درآوردن میادین نفتی شرق رود فرات اعلام کرده و در تماسهای خود با مقامات واشنگتن آن را گوشزد کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول