اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ادعای یک کارمند نهاد امنیتی تاجیک در مورد کشته شدن 20 سرباز

یک کارمند نهاد امنیتی تاجیکستان مدعی شد در حمله اخیر شبه نظامیان به یکی از پاسگاه‌های مرزی این کشور حدود 20 نفر از سربازان تاجیک کشته و زخمی شدند.

ادعای یک کارمند نهاد امنیتی تاجیک در مورد کشته شدن 20 سرباز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، سامانه خبری و تحلیلی «اخبار» با استناد به یک کارمند نهاد امنیتی تاجیکستان که شاهد درگیری مسلحانه بامداد 6 نوامبر در پاسگاه مرزی تاجیکستان و ازبکستان بوده، مدعی شده که در پی آن حدود 20 سرباز تاجیک کشته و زخمی شدند.

بنابر صحبت‌های وی، شبه نظامیان از طریق پیام رسان تلگرام از افغانستان با همدستان خود در داخل تاجیکستان ارتباط برقرار کرده و بعد از عبور از رودخانه «آمو» توسط قایق، یک شبانه روز در روستای «لایلاکویا» منطقه «قبادیان» تاجیکستان پنهان شدند.

وی خاطرنشان کرد: داعشی‌هایی که یک سال قبل نیز در منطقه «دنغره» استان «ختلان» تاجیکستان 4 نفر گردشگر خارجی را به قتل رساندند، به منظور برقراری ارتباط از پیام رسان تلگرام استفاده کرده بودند.

این منبع افزود: شبه نظامیان با هدف جلوگیری از ایجاد سوءظن با کمک همدست محلی خود در بازار «قبادیان» چاقو و تبر خریداری و توسط 4 اتومبیل با شماره‌های شهر «دوشنبه» که توسط همدستانشان تهیه شده بودند، شب 5 نوامبر به سمت پاسگاه مرزی «عشق آباد» حرکت کردند.

وی گفت: اعضا گروه تروریستی که به پاسگاه مرزی حمله بردند به طور عمده ازبک زبان‌ها بودند و در میان آنان علاوه بر ساکنان تاجیکستان همچنین شهروندان کشورهای خارجی نیز حضور داشتند.

این منبع مدعی شده که تعداد شبه نظامیانی که شب 3 نوامبر از مرز افغانستان و تاجیکستان در منطقه قبادیان عبور کردند احتمالا بیش از آن 20 نفر می‌باشند.

وی گفت: شبه نظایمان تا 3 نوامبر، زمانی که هنوز در خاک افغانستان قرار داشتند از طریق پیام رسان تلگرام با همدستان خود در تاجیکستان تماس گرفته و خواستار آماده کردن وسایل نقلیه و انتقال آن به روستای «لایلاکویه» و «قزیل نشان» منطقه مرزی قبادیان شدند.

این منبع افزود: شبه نظامیان از همدستان خود در داخل تاجیکستان خواستند تا خودروها را از طریق منطقه «اسنبای» ناحیه «رودکی» و از آنجا از طریق یک جاده قدیمی باقی مانده از زمان شوروی که عاری از پست‌های پلیس و دوربین‌های نظارتی است، به منطقه قبادیان منتقل کنند.

بنابر گزارش نهادهای امنیتی تاجیکستان، همزمان در روز 3 نوامبر شبه نظامیان از سمت افغانستان از مرز تاجیکستان از طریق رودخانه آمو با استفاده از قایق عبور و به روستای «لایلاکیه» مکانی که همدستانشان یک روز منتظر آنان بودند، رسیده و در خانه یکی از همدستان خود ساکن شدند.

خودروها همان روز در محل «لایلاکویا» و «قیزیل نشان» حاضر و رانندگان این خودرو ها شبانه با شبه نظامیان ملاقات کردند.

روز بعد با استفاده از یک همدست محلی خود آنان در بازار قبادیان چاقو و تبر خریداری و شب 5 نوامبر در 4 خودرو به سمت پاسگاهی که در نزدیکی روستای «سلطان آباد» منطقه رودکی تاجیکستان که در نزدیکی مرز ازبکستان واقع می‌باشد، حرکت کردند.

زمانی که شبه نظامیان به منطقه سلطان آباد رسیدند، یک زن انتحاری را به پاسگاه مرزی فرستادند از آنجا که مرز در آنجا در امتداد رودخانه «کافرنهان» قرار دارد دمای هوا شب 6 نوامبر زیر یک درجه بود.

تقریبا ساعت 03:10 دقیقه این زن انتحاری با لباس سیاه به پاسگاه مرزی نزدیک و با زبان ازبکی و گویا که راه را گم کرده است از مرزبان تاجیک کمک می‌خواهد.

«عزت الله ابوبکر» مرزبان تاجیک که آن شب در آن پاسگاه ادای وظیفه می‌کرد اول سلاح خود را به سمت این زن می‌گیرد اما بعد از شنیدن صدای گریه وی، به این زن نزدیک می‌شود تا جزئیات بیشتری در مورد مشکل وی سوال کند که در لحظه‌ای که مرزبان تاجیک به وی نزدیک می‌شود این زن ناگهان چاقو را بیرون کرده و گلوی وی را می‌برد.

پس از آن این زن مسلسل وی را گرفته و به سمت همدست خود که در نزدیکی این پاسگاه منتظر وی بود، پرتاب می‌کند.

این شبه نظامی با استفاده از اسلحه به سمت دروازه واحد نظامی حمله کرده و 10 سرباز را هدف قرار می‌دهد.

شبه نظامیان دیگر نیز به دنبال وی به پاسگاه حمله برده و سلاح‌های سربازان کشته و زخمی شده را می‌گیرند.

سربازان تاجیک موفق شدند تا زنگ خطر را به صدا در آورند و پس از آن فرماندهی یگان به سرعت در مورد این حادثه به دوشنبه خبر داده و خواستار کمک می‌شود.

اما تا زمان رسیدن سربازان واحد ویژه «آلفا» به محل حادثه شبه نظامیان موفق شدند این واحد کوچک نیروهای مرزبانی تاجیکستان را در محاصره قرار داده و تقریبا تصرف کنند.

بنابر صحبت‌های این منبع، درگیری مسلحانه در پاسگاه مرزی بیش از یک ساعت ادامه و از طرف نیروهای دولتی تاجیکستان حدود 20 سرباز و افسر کشته و زخمی شدند.

طرف مقابل نیز متحمل خسارات سنگینی شد و 20 شبه نظامی داعشی تا دم آخر جنگیدند.

مسئولیت حمله به پاسگاه مرزی تاجیکستان را گروه تروریستی داعش با انتشار ویدئوی بیعت 6 مهاجم، بر عهده گرفت.

بنابر ادعای این سازمان تروریستی در پی این حمله خونین 10 نظامی تاجیک کشته شدند.

نهادهای امنیتی تاجیک نیز از کشته شدن 15 شبه نظامی و بازداشت 4 نفر از آنان خبر داده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول