اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

گام‌های بلند ستادکل در مهارت‌آموزی سربازان

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستادکل نیروهای مسلح گفت: کیفیت و اثربخشی دو شاخصه اصلی در مهارت‌آموزی سربازان است.

گام‌های بلند ستادکل در مهارت‌آموزی سربازان

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، نشست خبری همایش سراسری "پنجه‌های کارآمد- سربازان ماهر" با حضور فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه،‌ مشاور عالی و سخنگوی قرارگاه و نماینده وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. 

سردار سید مهدی فرحی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستادکل نیروهای مسلح در این نشست خبری اظهار داشت: بعد از گذشت 2.5 سال از عمر قرارگاه خوشبختانه گام‌های بلندی برداشته شده و نقشه راه مهارت‌آموزی، مصوبه رئیس ستادکل را گرفته و ابلاغ شده است. 

سردار فرحی تصریح کرد: ما در برنامه پنج‌ساله مشخص کرد‌ه‌ایم با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط می‌توانیم بحث مهارت‌آموزی را به صددرصد سربازان منتقل کنیم تا انشاءاله در سال 1401 سربازی نداشته باشیم که ترخیص شود و مهارت نداشته باشد. 

وی شاخصه‌های مهارت را داشتن کیفت و اثربخشی عنوان و اعلام کرد: مهارتی که مدنظر است باید بیش از 15 شاخص داشته باشد که آنها مشخص شده و بزودی ابلاغ می‌شود؛ همچنین اثربخشی که مولفه دوم مهارت است مبنی بر این است که مهارت منجر به ایجاد شغل شود چرا که اگر مهارتی منجر به شغل نشود اثربخش نیست. 

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستادکل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: سهم اشتغال یکی از موضوعات مهم مهارت‌آموزی است. 

وی اعلام کرد:هدف اصلی از مهارت آموزی ان است که در نهایت منجر به ایجاد شغل و حل شدن مشکل اشتغال جوانان شود. 

سردار فرحی با اعلام اینکه زمان سربازی  ۲۱ماه بوده و برای مهارت آموزی کفایت نمی کند اظهار داشت: سربازان در بیش از ۱۵هزار نقطه کشور توزیع می شوند و با توجه به فعالیتهایی که در این مدت انجام می دهند اجازه مهارت آموزی به سرباز نمی دهد. بر همین اساس گامها را توسعه داده و آموزش قبل از خدمت را در نظر گرفتیم؛ در همین راستا به جوانان فرصت دادیم تا مهارت کسب کرده و در مقابل مشوق دریافت کنند.

وی گفت: تحصیل کنندگان در آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت عمدتا ورودی های سربازی هستند.؛اگر بتوانیم با این سه وزارتخانه به تفاهم برسیم که افراد محصل در این سازمانها بتوانند مهارت کسب کنند ورودی ما نیز سربازان مهارت دیده خواهد بود و ما با کارگیری موثر این افراد می توانیم دو سال تجربه برای سربازان در آن مهارت خاص ایجاد کنیم.

سردار فرحی تصریح کرد: تلاش ما این است که تنش های ناشی از سربازی را کاهش دهیم و فکر می‌کنیم توانمندی سربازان در این زمینه اثر مثبتی دارد. وی به ۵۱۲ مهارت تعیین شده پرداخت و گفت: برای تدوین این ۵۱۲ مهارت ابتدا مجموعه های اروپایی و آسیایی و کشورهای دنیا را مطالعه میدانی کردیم، سپس مطالعه میدانی را داخل کشور و در سازمانهایی همچون سازمان های فنی حرفه ای جهاد کشاورزی و غیره بررسی کردیم.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه  تصریح کرد: در گام سوم نیازهای نیروهای مسلح در حوزه مهارتی را مشخص کرده و در گام چهارم سراغ وزارت کار رفتیم. در این وزارت خانه طرح تکاپو و آمایش منطقه‌ای و استانی انجام شده و مشخص بود که هر منطقه‌ای چه مهارتی را نیازمند است.

وی اعلام کرد: با ادغام تمام مطالعات و کارهای میدانی توانستیم ۵۱۲ مهارت را مشخص کنیم که اولاً شانس اشتغال و ثانیاً آینده اشتغال برایش تضمین شده است. این ۵۱۲ مهارت را با استان ها انطباق دادیم و برای هر استان چندین مهارت استخراج شد تا افراد بدانند که هر استان و هر شهری چه مهارتی را خواهان است.

سردار فرحی خاطرنشان کرد: برای مهارت آموزی پنج مرحله را در نظر گرفتیم قبل خدمت،  بدو خدمت,حین خدمت در اوقات کاری و حین خدمت در اوقات فراغت و بسته حمایتی که برای بعد از خدمت برای مشمولان توانمند به کار گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول