اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پوشش سلامت در ایران ۹۸ درصد است/همایش تجلیل از ۳۰۰ بهورز نمونه کشوری در مشهد برگزار شد

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه پوشش سلامت در ایران ۹۸ درصد است، این را مزیت کشورمان نسبت به دنیا دانست و گفت: حالا باید به سمت کاهش پرداختی های مردم و افزایش کمیت و کیفیت پیش برویم.

پوشش سلامت در ایران ۹۸ درصد است/همایش تجلیل از ۳۰۰ بهورز نمونه کشوری در مشهد برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علیرضا رئیسی ظهر امروز در مراسم کشوری روز بهورز و تقدیر از بهورزان نمونه کشور که در برج سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تنها اسمی که نیاز به ترجمه ندارد بهورز است و همه جای دنیا بهورز را به همین نام می شناسند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: این دوره یک دوره طلایی برای حوزه بهداشت به ویژه نظام شبکه است، وزیر بهداشت از بنیانگذاران نظام شبکه هستند و این حجت را برای تلاش مضاعف بر ما تمام می کند.

وی با بیان اینکه از سال گذشته حوزه بهداشت جان تازه ای گرفته و این برای همه قابل لمس است، خاطرنشان کرد: پوشش همگانی سلامت، جزو دستورکارهای اصلی سازمان جهانی بهداشت است و اگر چه حدود ۴۰ سال است در دنیا مطرح شده اما در کشور ما سابقه ۴۵ ساله دارد.

رئیسی در تعریف پوشش همگانی سلامت، گفت: پوشش همگانی سلامت یعنی همه افراد بدون مخاطرات مالی، به خدمات پیشگیری ارتقای سلامت درمان بیماری ها، توانبخشی و مراقبت های تسکینی دسترسی داشته باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه این موضوع سه محور اصلی شامل توسعه و پوشش، توسعه کمی و کیفی خدمات و «هزینه کرد» دارد، افزود: هر چه پرداخت از جیب مردم کمتر باشد پوشش همگانی سلامت بیشتر محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه پوشش سلامت در ایران ۹۸ درصد است، این را مزیت کشورمان نسبت به دنیا دانست و ابراز کرد: حالا باید به سمت کاهش پرداختی های مردم و افزایش کمیت و کیفیت پیش برویم.

رئیسی درباره چرایی پوشش همگانی سلامت، تصریح کرد: امید به زندگی بالا رفته و تا ۳۰ سال دیگرT 30 درصد جمعیت کشورمان سالمند می شوند، تغییر الگوی بیماری ها به دلیل افزایش سالمندی و رشد بیماری های غیر واگیر می طلبد تا مسؤولان نظام سلامت به فکر توسعه پوشش همگانی سلامت باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منابع ناکافی، پوشش بیمه ای ناکافی و حاشیه نشینی را از جمله چالش هایی دانست که دنیا در حوزه سلامت همگانی با آن مواجه است.

وی درباره چگونگی تحقق کامل طرح پوشش همگانی سلامت، تاکید کرد: توسعه نظام بیمه سلامت، به کارگیری راهنماهای بالینی و بسته های خدمات بهداشتی، ارائه خدمات به شکل سطح بندی در قالب نظام ارجاع، به کارگیری نظام های ثبت اطلاعات الکترونیک و ابزار و روشهای بالینی، برقراری چرخه مدیریت منابع پشتیبانی و تجهیزات، اعمال حاکمیت بالینی و اجرای طرح پزشکی خانواده را از جمله اقداماتی دانست که باید برای تحقق پوشش همگانی سلامت انجام شود.

رئیسی با بیان اینکه ما ۳۰ سال قبل هیأت امنای سلامت در روستاها را داشتیم، سه ویژگی بهورز که در جهان شناخته شده است، را برشمرد و گفت: اولین ویژگی بهورز این است که از دل مردم همان منطقه برای خدمت برخاسته است، فقط عوامل مستقیم بر سلامت را کنترل نمی کند بلکه عوامل اجتماعی را هم رصد می کند و سومین ویژگی او وظیفه محور بودن است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه آموزشگاه های بهورزی هر آنچه آموزش دهند، به کار بهورز می آید، اظهار کرد: از سال گذشته تا کنون سه سند بین المللی منتشر شده که ایران را به عنوان یک کشور نمونه در توسعه بهداشت همگانی بیان کرده است.

بیش از ۹۸ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی هستند

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره نقش بهورز در گذشته به بیان تاریخچه ای از شکل گیری مراکز بهداشت در دنیا پرداخت و گفت: زمانی که دنیا با مشکلات اساسی در حوزه سلامت مواجه بود مانند بیماری های واگیر، سوء تغذیه؛ در ایران رشد بالای جمعیت و مهاجرت و بیسوادی مرگ و میر بالای نوزادان و مادران و امید به زندگی پایین، شرایط بدی را به لحاظ بهداشتی برای مردم رقم زده بود.

جعفرصادق تبریزی اظهار کرد: در طول چهار دهه یعنی از سال ۱۳۱۹ به بعد طرح های مختلفی برای راه اندازی شبکه های بهداشت و درمان در ایران شکل گرفت، که از آن بین، طرح رضاییه آذربایجان غربی در سال ۱۳۵۲ با تفاهمنامه ای که بین وزارت بهداری وقت، سازمان بهداشت جهانی و دانشکده بهداشت تهران امضا شد به عنوان مدل استقرار شبکه های بهداشت و درمان در ایران پذیرفته شد و به مرحله اجرا درآمد.

وی یادآور شد: اولین خانه بهداشت ایران در روستای حیدرلوی بیگلر در ارومیه راه اندازی و اولین بهورز ایران یک زن به نام اکبری است که در آن مرکز مشغول به کار شد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب، سال ۶۳ در اوج جنگ جمهوری اسلامی ایران اولین نظام مراقبت های بهداشتی درمانی اولیه را در کشور پیاده کرد، افزود: در شرایطی که منابع مالی باید به سمت جبهه ها سوق داده می شد، جمهوری اسلامی نشان داد برای سلامت مردم ارزش زیادی قائل است.

تبریزی اظهار کرد: در طول سالهای ۶۳ تا ۷۰، بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ خانه بهداشت، ۶۰۰ مرکز بهداشتی درمانی روستایی، ۴۳۰ مرکز بهداشتی درمانی شهری و ۱۴۷ مرکز آموزش بهورزی در کشور راه اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۶۳ خانه های بهداشت با ابتدایی ترین امکانات راه افتاد، گفت: امروز شاهدیم مردم به بهترین شکل در جایی که در شأنشان است خدمات سلامت را در روستاها دریافت می کنند.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مراکز بهداشتی درمانی و مراکز جامع سلامت ما در طول سالهای گذشته بهسازی نوسازی و تجهیز شد، متذکر شد: امروز بیش از ۹۸ درصد جمعیت روستایی ما تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی و برنامه های پزشک خانواده هستند، همچنین ۱۷ هزار و ۹۴۵ خانه بهداشت راه اندازی شده و ۲۳۰ پایگاه روستایی، ۲ هزار و ۶۷۴ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۵ هزار و ۳۰۰ پایگاه سلامت شهری در کشور فعال است.

تبریزی از راه اندازی ۲ هزار و ۷۲۳ مرکز جامع خدمات بهداشت روستایی در کشور خبر داد و گفت: به کارگیری هزار و ۱۸ مربی بهورزی در ۱۹۷ مرکز آموزش بهورزی و اشتغال بیش از ۳۴ هزار بهورز در خانه های بهداشت از دیگر دستاوردهای وزارت بهداشت طی ۳۰ سال اخیر است.

وی با بیان اینکه بهورزان مشارکت فعالی در برنامه های پزشکی خانواده دارند و نظام ارجاع ما از خانه های بهداشت و توسط بهورزان آغاز می شود، از همکاری بهورزان در برنامه پزشکی خانواده، همکاری با پزشکان در طرح دهگردشی، کنترل بیماری های شناسایی شده و ثبت اطلاعات سلامت توسط آنها خبر داد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مهم ترین دستاورد طرح نظام سلامت توسط بهورزان در روستاها را ایجاد اعتماد و آرامش در جامعه روستایی دانست و گفت: پوشش کامل مراقبتهای بهداشتی درمانی خانه به خانه، کاهش هزینه های درمانی خانوار، توسعه سلامت و توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاها از دیگر دستاوردهای این طرح است.

تبریزی در ادامه به مقایسه ارتقای شاخص های سلامت نسبت به ۳۰ سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: امید به زندگی از ۵۵ به ۷۶ سال و مرگ و میر مادران و کودکان و نوزادان به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون هم اکنون بین ۹۵ تا ۹۷ درصد است، تصریح کرد: زایمان با کمک نیروهای ماهر از ۵۵ درصد به بیش از ۹۹ درصد رسیده است، اما مرگ بر اثر بیماریهای غیرواگیر طی این سالها افزایش داشته به طوری که از ۶۶ درصد در سال ۷۶ به بالای ۸۰ درصد رسیده و توجه ویژه ای می طلبد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: مرگ و میر نوزادان از ۳.۲ درصد به ۰.۹ درصد، مرگ کودکان زیر یک سال از ۹.۳ درصد به ۱.۲ درصد، مرگ و میر مادران در هنگام زایمان از ۰.۲۲ درصد به ۰.۰۱ درصد کاهش و امید به زندگی در زنان از ۵۷.۴ به ۷۷ و در مردان از ۵۷.۶ به ۷۵ سال رسیده است.

تبریزی گفت: سازمان بهداشت جهانی در گزارش سال ۲۰۰۷ به نقش بهورزان در کاهش مشکلات و افزایش امید به زندگی تاکید کرده است.

وی هدف این طرح را تحقق پوشش همگانی سلامت و ارائه جامعترین و کاملترین بسته خدمات بهداشتی به مردم دانست و از صادر شدن ۲۱۶ مجوز بهورزی در سال جاری خبر داد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به بیان برنامه های وزارت بهداشت برای بهورزان پرداخت و عنوان کرد: تقویت ساختار و نظام آموزش بهورزی اولویت اول وزارتخانه برای بهورزان است، ارتقای تحصیلی و شغلی بهورزان توانمندسازی مربیان و استفاده از فناوریهای نوین آموزش بهورزی و استقرار نظام پرداخت منطبق با کیفیت از دیگر برنامه های ما است.

موضوع بهداشت باید نسبت به درمان جدی تر گرفته شود

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی هم در بخش دیگری از این همایش با بیان اینکه ما اگر تحولی بخواهیم اول باید زمینه های فرهنگی آن مهیا شود، بهورزان را پرچمداران تحولات حوزه بهداشت و درمان برشمرد.

نصرالله پژمانفر اظهار کرد: اگر متوسط امید به زندگی رشد کرده علتش همین بهورزان هستند؛ اما تناقضی در بحثها وجود دارد که تا برطرف نشود ما به آن شرایط مطلوب نمیرسیم.

وی افزود: از طرفی حسی در جامعه وجود وارد که درخواست خدمات را از بالاترین سطح میخواهند این سیاست نادرست از وزارت بهداشت نشأت گرفته و باید حل شود. 

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با تاکید بر تقدم بهداشت نسبت به درمان، گفت: تناقض دوم اینکه موضوع بهداشت باید نسبت به درمان جدی تر گرفته شود، اما هنوز وزارت نتوانسته آن را به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه کند.

پژمانفر عنوان کرد: باید اعتراف کنیم در بعضی موضوعات غیر از حیف و میل هایی که در بیت المال شده خدمتی به مردم ارائه نکرده ایم، اشتباهات بزرگی مرتکب شده ایم که باید به آنها اعتراف کنیم یک مورد از آن احداث بیمارستانهای مجهز در فاصله های نزدیک به هم است.

وی با بیان اینکه توسعه بعضی مراکز درمانی نتیجه خدمات کیفی تر نبوده است، متذکر شد: ما باید تلاش کنیم این دوگانگی ها را برداریم، مردم باید این اطمینان را داشته باشند که اگر بیمار شدند و درمان را از سطوح پایین آغاز کند، خللی در بهبودی به وجود نمی آید، در غیر این صورت مجبور است همان مسیر اشتباهی را پیش برود که تاکنون وجود داشته است.

کمبود پزشک فوق تخصص در جامعه مشکل ساز است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این مراسم با بیان اینکه آشنایی من با بهورزان به سال ۶۲ برمی گردد، گفت: در سایت وزارت بهداشت، ۲۱ وظیفه برای بهورزان بیان شده است.

سید محمد حسین بحرینی طوسی با بیان اینکه بهورزان یکی از مؤثرترین حلقه های سیستم نظام سلامت هستند که ارائه خدمات اولیه سلامت در دور افتاده ترین نقاط را به مراقبت های پیشرفته سلامت در سطح شهرستانها و مراکز استان متصل میکنند، اظهار کرد: اگر این حلقه کارایی لازم را نداشته باشد نمیتوان انتظار ارتقای شاخص های بهداشتی را داشت.

وی خاطرنشان کرد: سهم زیادی از درخشش چشمگیر و موفقیتهای نظام سلامت کشور در عرصه های بین المللی و الگو بودن نظام شبکه ای بهداشت ایران، مرهون تلاشهای خستگی ناپذیر بهورزان است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ادامه داد: نکته ای که کمتر به آن توجه شده و من از وزیر بهداشت خواهش میکنم همایشی درباره آن برگزار کنند، ارتباط اقتصادی بین کار بهورزان و مسائل جاری کشور است.

بحرینی یادآور شد: ما درگیر یک جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم، یک بهورز با کمترین امکانات چه خدماتی به جامعه هدفش میدهد که اگر نبودند ما چقدر مشکل داشتیم.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی در وزارت بهداشت سالهاست به وسیله بهورزان اجرا میشود چرا که بیشترین و موثرترین خدمات را با کمترین امکانات به جامعه ارائه میدهند.

بحرینی در بخش پایانی صحبتهای خود از فوق تخصص زدگی در جامعه انتقاد کرد و گفت: یک پزشکی که بتواند وضعیت یک بیمار را به طور کامل بررسی کند در این شهر کم داریم، هر متخصص از زاویه محدود تخصص خودش بررسی میکند و این برای سلامت جامعه خوب نیست.

در پایان مراسم با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سند گنجینه سلامت رونمایی و ۳۰۰ بهورز و مربی بهورزی نمونه کشوری مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفتند.

گفتنی است؛ هم اکنون بیش از ۳۴ هزار بهورز کشور در ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه بهداشت فعالیت می کنند که تعداد بهورزان فعال در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هزار و ۱۳۰ بهورز واقع در ۷۴۳ خانه بهداشت است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول