اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

اخباری از جشنواره تئاتر کودک/ از برگزاری نمایشگاه عکس لبخند کودکی تا تجلیل از سه نمایش برتر محیط زیستی

از جمله اتفاقات مهم جشنواره تئاتر کودک می‌توان به تجلیل از سه نمایش برتر محیط زیستی ، برگزاری کارگاه‌ها با حضور هنرمندان خارجی و نمایشگاه عکس «لبخند کودکی» اشاره کرد.

اخباری از جشنواره تئاتر کودک/ از برگزاری نمایشگاه عکس لبخند کودکی تا تجلیل از سه نمایش برتر محیط زیستی

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایشگاه عکس اختر تاجیک عکاس پیشکسوت با عنوان «لبخند کودکی» در سومین روز از بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان افتتاح می‌شود. 

این نمایشگاه شامل ۳۰ قطعه عکس از دو دهه عکاسی از تئاترهای کودک و نوجوان است.  
«لبخند کودکی» امروز، شنبه ۱۸ آبان‌ماه ساعت ۱۹ با حضور هنرمندان و اساتید تئاتر کودک و نوجوان در گالری مجتمع فرهنگی شهید آوینی همدان افتتاح می‌شود. 

اختر تاجیک عکاس نام‌آشنا و پیشکسوت که فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۱ آغاز کرده است و تاکنون در نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی شرکت داشته است، در این نمایشگاه از نمایش‌های کودک و نوجوان بیست سال اخیر عکس‌های جذاب و خاطره‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد.این نمایشگاه تا پایان جشنواره میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان است.

از جمله کارگاه‌هایی که در دومین روز از جشنواره بیست و ششم تئاتر کودک همدان جمعه ۱۷ آبان‌ ماه برگزار شد، کارگاه «تئاتر فیزیکال (ارتباط ذهن و جسم)» به مدیریت پائلو آواتانو (Paolo Avataneo) بود. آواتانو در نخستین جلسه از کارگاه سه ساعته‌اش که در روزهای شنبه و یکشنبه ۱۸ و ۱۹ آبان نیز ادامه خواهد داشت به آموزش عملی چگونگی ارتباط ذهن و جسم پرداخت. او این ارتباط را از طریق تمرین‌های متعدد، نشان دادن احساسات گوناگون و درگیر کردن بدن حاضران در کارگاه با آن‌چه در ذهن‌شان می‌گذرد برقرار کرد.

آواتانو بازیگر، کارگردان، مدرس و فارغ‌التحصیل هنر در مرکز تئاتر فیزیکی رادیک فیلیپ در این کارگاه با نام دوم «مقدمه‌ای بر کمدی تصویری» به آموزش روش‌های خنداندن مخاطب و انتقال این حس بزرگ پرداخت.از جمله هنرمندان ایرانی که در قسمت‌هایی از این کارگاه که با استقبال علاقه‌مندان مواجه شده بود، حضور داشتند هما جدیکار، جواد انصافی و امیر مشهدی‌عباس بودند.

*چگونه به کودکان و نوجوانان بازیگری بیاموزیم 

مهدی حامد سقاییان در کارگاهی از سری کارگاه‌های تخصصی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از شیوه‌های بازیگری و چگونگی آموزش آن به کودکان و نوجوانان گفت. کارگاه «بازیگری در تئاتر کودک و نوجوان» از سری کارگاه‌های تخصصی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان عصر روز پنجشنبه و جمعه ۱۶ و ۱۷ آبان‌ماه با حضور مهدی حامد سقاییان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار شد. گروه هدف این کارگاه مربیان، کارگردانان و بازیگران بودند. 

سقاییان افزود: نخستین رویکرد از چهار رویکرد اساسی پیرامون رابطه بازیگر و نقش عبارت است از خطی کسری که یا بازیگر در بالای آن قرار می‌گیرد یا نقش و بالعکس و بر استغراق یا یکی شدن با نقش تاکید دارد و از تکنیک‌های روانی یا بازی‌های درونی بهره می‌برد و بر متد اکتینگ یا سیستم استانیسلاوسکی تکیه دارد. در این سیستم تلاش می‌شود بازیگران تا حد ممکن با نقش یکی شوند و هم بازیگر نقش خود را باور کند و هم تماشاگر و در تئاترهای واقع‌گرا کاربرد بسیار دارد.

*تجلیل از سه نمایش برتر محیط‌زیستی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

محسن جعفری‌نژاد بسطامی مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همدان گفت: این اداره کل در 12 مورد با دبیرخانه بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همکاری می‌کند. بر اساس تفاهم نامه سازمان حفاظت محیط زیست و دبیرخانه جشنواره و همچنین با توجه به شعار «کودک، تئاتر، طبیعت» این نهاد در 12 مورد با دبیرخانه همکاری دارد.

وی با اشاره به انتخاب سه اثر برتر محیط زیستی در جشنواره بیست و ششم، اظهار کرد: به این نمایش‌های برگزیده، تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا می‌شود؛ همچنین حمایت معنوی برای اجرای نمایش‌های مورد نظر در استان‌های مختلف انجام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حس تعلق به طبیعت از طریق لمس مستقیم عناصر طبیعی توسط حواس پنجگانه صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: انتقال مفاهیم در هنر نمایش به صورت چهره به چهره و رو در رو انجام می‌شود. 

وی یادآور شد: اجراهای برتر با این موضوعات و نمایشنامه‌ها در معرض دید تماشاگران قرار گرفته و تجلیل خواهند شد.

*کارگاه بازیگر و کارگردان استرالیایی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جان ساماها بازیگر و کارگردان استرالیایی کارگاهی را درباره ارتقای حس نمایشی برگزار می‌کند. ساماها بازیگر، کارگردان، تولید کننده و مدرس کارگاه‌های آموزشی بازیگری است که امروز جمعه ۱۷ آبان کارگاه وی از ساعت ۹ الی ۱۳ در سازمان محیط زیست همدان برگزار می شود که قرار است با موضوع افزایش سطح حس خلاقیت نمایشی در اجرای زنده تئاتر باشد.

هدف این کارگاه آموزشی افزایش دادن حس نمایشی بازیگر برای بیان هر چه بهتر اجرای زنده تئاتر است. در این کارگاه تمرکز و تفکر بیشتر بر روی تمریناتی است که باعث افزایش روحیه بازیگر برای ارائه یک اجرای فوق العاه است. اجراکنندگان باید به شکل فردی یا دو نفر دو نفر نمایش نامه ها را اجرا کنند. در این کارگاه آموزشی هدف یافتن انگیزه و حس خلاقیت تکنیک ها و روش های نو و خلاقانه  برای بیان و نمایش دادن هر چه بهتر اجرا است.

*کارگاه پائلو آواتانو درباره کمدی تصویری در جشنواره تاتر کودک و نوجوان 

پائلو آواتانو مدرس و کارگردان تئاتر از ایتالیا است که امروز کارگاهی درباره کمدی تصویری برگزار می‌کند. امروز جمعه ۱۷ آبان از ساعت ۹ تا ۱۲ کارگاهی درباره کمدی تصویری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می کند.

هدف از برگزاری این کارگاه تخصصی تئاتر تمرکز بیشتر بر روی ارائه و اجرای یک شیوه و روش جدید برای بیان لحن کمدی گونه است. همچنین این کارگاه در نظر دارد که به معرفی و آموزش لحن بیان بپردازد البته نه فقط به عنوان یک زبان روزمره که مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه به عنوان یک نوع زبان جدید که می‌توان در مواردی همچون صداها، تاثیر موسیقی، صداهای تقلیدی، حرف‌های طنز و…

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تاتر کودک و نوجوان همدان از ۱۶ تا ۲۱ آبان به دبیری مجید قناد در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول