اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

آماده سازی زنجیره‌های غنی سازی در فردو

مراحل آماده سازی زنجیره‌های غنی سازی در تأسیسات شهید علیمحمدی فردو در حال انجام است.

آماده سازی زنجیره‌های غنی سازی در فردو

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در راستای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی در تاسیسات غنی سازی فردو، امروز  (چهارشنبه) مخزن (سیلندر) ۲۸۰۰ کیلویی که حاوی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم (UF6) است، تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن (نطنز) به مجتمع غنی سازی شهید مسعود علیمحمدی (فردو) در سالن خوراک دهی مجتمع فردو قرار گرفت.

در این خصوص بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته بود: ساعت ۱۲ امشب عملا گاز را به سانتریفیوژها تزریق می‌کنیم و چند ساعت طول می‌کشد تا به مرحله پایداری برسد و تا روز شنبه (۱۸ آبان) که مجددا بازرسان آژانس خواهند آمد، ما به مرحله‌ای می‌رسیم که حدود ۴.۵ درصد غنی سازی خواهیم داشت.

در ادامه فعالیت‌های انجام شده در سایت غنی سازی شهید علیمحمدی فردو، بعد از اتصال سیلندر خوراک به خطوط گازدهی زنجیره‌های سانتریفیوژ و پایان موفقیت آمیز خلأ سازی خطوط، عملیات پسیواسیون شروع شد و پس از این اقدام، گازدهی به زنجیره‌ها آغاز خواهد شد. تا ساعت ۲۴ امشب زنجیره‌ها در حال پسیواسیون و خارج کردن گازهای سبک خواهند بود، و تیل و پروداکت دو مرتبه مخلوط می‌شوند، پس از نیمه شب شیرها باز شده و محصول جمع آوری و فردا بعد از ظهر (پنجشنبه) بعد از پایدار شدن شرایط نمونه گیری انجام خواهد شد.

گفتنی است در حال حاضر ۱۰۴۴ ماشین سانتریفیوژ IR1 (شامل ۶ زنجیره ۱۷۴ تایی) در فردو مستقر است که در ساعات پایانی امشب به چهار زنجیره از ۶ زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژ IR1 یعنی ۶۹۶ سانتریفیوژ گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 تزریق خواهد شد و دو زنجیره دیگر که شامل ۳۴۸ ماشین IR1 هستند قرار است اقدام به تولید و غنی سازی ایزوتوپ‌های پایدار کنند. 

حسن روحانی رئیس جمهوری روز سه‌شنبه و در پایان فرصت 60 روزه سوم به طرف‌های باقیمانده در برجام برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی آنها، از ورود ایران به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی خبر داد و سازمان انرژی اتمی را موظف کرد روز چهارشنبه 15 آبان ماه عملیات گازدهی به سانتریفیوژها در تأسیسات غنی سازی فردو را آغاز کند.(اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول