اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

استقبال کویت، اردن و مصر از «توافق ریاض» برای جنوب یمن

کشورهای کویت، مصر و اردن از توافق ریاض و ابوظبی برای تقسیم قدرت در جنوب یمن که برخی آن را مقدمه تجزیه یمن دانسته‌اند، استقبال کردند.

استقبال کویت، اردن و مصر از «توافق ریاض» برای جنوب یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت ضمن استقبال از توافق ریاض و ابوظبی درباره جنوب یمن گفت که «اهمیت این توافق در تعیین ارکانی برای تشکیل دولتی مستحکمی است که بتواند رایزنی‌های آتی درباره صلح را مدیریت کند.»

طبق گزارش خبرگزاری کویت (کونا)، الجارالله در حاشیه مراسم سفارت آلمان در کویت، حصول این توافق را ستود و آن را بابی برای مذاکرات صلح بین دولت مستعفی یمن و انصارالله برشمرد.

دولت مستعفی یمن وابسته به عربستان سعودی و شورای انتقالی جنوب یمن وابسته به امارات روز سه‌شنبه در ریاض به منظور پایان جنگ در جنوب توافقنامه‌‌ای موسوم به «توافق ریاض» امضا کردند. برخی یمنی‌ها در جنوب این کشور، این توافق را مقدمه‌ای برای تجزیه کشورشان توصیف کرده‌اند (جزئیات بیشتر).

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی نیز در سخنانی مدعی شد که این توافق گامی در جهت راه‌حل سیاسی و پایان جنگ یمن است و با بیان اینکه دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب «برادران» یکدیگر هستند، گفت که دولت سعودی تمام تلاش خود را برای پایان دادن به درگیری‌های میان «برادران» در یمن به کار می‌گیرد.(جزئیات بیشتر)

از سوی دیگر «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن روز سه‌شنبه (دیروز) توافق ریاض را گامی مهم در جهت پایان دادن به اختلافات، تقویت وحدت در یمن و گشودن افق‌هایی برای حل سیاسی بحران این کشور بر اساس مرجعیت‌های مورد اعتماد توصیف کرد.

الصفدی همچنین ایفای نقش عربستان سعودی به رهبری شاه این کشور و امارات برای دستیابی به این توافق را ستود و بر حمایت از تلاش‌های صورت گرفته برای حل بحران یمن به منظور تضمین وحدت یمن، ثبات و سلامت ارضی آن، خواسته‌های ملت یمن و حفظ امنیت خلیج‌ فارس تأکید کرد.

همچنین وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای از توافق ریاض استقبال و تأکید کرد که این توافق گام مهمی در جهت تقویت فرصت‌های دستیابی به راه‌حل سیاسی فراگیر بحران یمن و پایبندی به مرجعیت‌های حل‌ سیاسی به خصوص طرح شورای همکاری خلیج فارس است.

در این بیانیه از تلاش‌های عربستان سعودی و امارات برای دستیابی به این توافق قدردانی شده و بر حمایت مصر از این توافق به منظور تحقق صلح، امنیت و ثبات یمن تأکید شده است.

همچنین «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در حساب توئیتری خود نوشت:«این توافق به منزله گامی بزرگی در مسیر حل بحران است و وحدت یمن برادر را تقویت و ثبات و صلح در منطقه را تحکیم می‌کند.»

 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول