اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

بررسی میزان پیشرفت‌‌های علمی کشور و صحت تولیدات مقالات

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسأله میزان پیشرفت‌‌های علمی کشور و صحت تولیدات مقالات در جلسه ستاد نقشه علمی بررسی شد.

بررسی میزان پیشرفت‌‌های علمی کشور و صحت تولیدات مقالات

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، منصور کبگانیان دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگیدر جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه مسأله پیشرفت علمی ایران و سطح مقالات تولید شده بررسی شد، میزان سهم پیشرفت علمی ما در جهان  به 89 صدم درصد رسیده و اگر این عدد به یک نزدیک شود می‌توان کاملا از تاثیر استنادی در سطح جهان راضی بود.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به مقالات علمی حساس است و اینگونه نیست که چشم بسته دفاع کنیم، افزود: البته ما همچنان درباره کیفیت‌ها انتقاداتی داریم اما رسانه‌های بیگانه موضوع کیفیت مقالات یا صحت تولیدات علمی ما را بزرگنمایی می‌کنند.

کبگانیان اظهار داشت: برخی از مواردی که به عنوان تقلب علمی مطرح می‌کنند واقعا تقلب علمی نیست، برخی موارد در نوشتن اسمها و استناد به مقالات دیگر ممکن است ناآگاهی نویسندگان باشد که در این زمینه‌ها نیز برخورد قانونی صورت می گیرد.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همچنین مسأله پیشرفت علمی برخی از کشورهای منطقه و رقبا را هم بررسی کردیم، بودجه بسیار خوبی که در برخی از کشورها برای بخش فضایی درنظر گرفته شده که اعلام نگرانی خود را به مسؤولان اعلام کردیم. 

وی گفت: در دستور دوم جلسه، سیاست های اجرایی اشتغال دانش آموختگان را بررسی کردیم یکی از بندها و مواد مربوطه به ماده  5 باقی مانده بود که کار کارشناسی انجام شد و به تصویب رسید.

کبگانیان افزود: مرجع پیگیری ماده 5 این سیاست ها در دبیرخانه شورای عالی وزارت کار است و از این وزارت خانه درخواست گزارش کار خواهیم کرد، بنابراین مصوبه سیاست‌های اشتغال تکمیل و در مرحله ابلاغ آن قرار گرفت، تصویب نهایی انجام شد و به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

کبگانیان در ادامه با اشاره به بررسی درخواست های دانشگاه پیام نور درباره اساسنامه گفت: درخواستی که دانشگاه پیام نور درباره طبقه بندی و اجرای سیاست های آمایشی و اساسنامه این دانشگاه بود که در اساسنامه خطایی صورت گرفته بود که تذکر لازم داده شد، از دانشگاه خواسته شد اساسنامه‌های قبلی که در آن تغییر ایجاد شده اما به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیده حتما در نخستین فرصت ارجاع داده شود و مراحل تصویب قانونی خود را طی کند.

وی گفت: درباره اجرای آمایش آموزش عالی و منطقه بندی اختلاف نظر وجود دارد و قرار شد که با ماموریت های خاص دانشگاه پیام نور سنجیده شود، چرا که نمی شود دانشگاه پیام نور را با دانشگاههای دیگر مقایسه کرد، دانشگاه پیام نور در فضای مجازی،امکانات الکترونیکی ویژه باید داشته باشد البته محدودیت های نیز از سوی ریاست دانشگاه اعلام شد که برخی از محدودیتها زیر ساختی است که باید جبران شود.

کبگانیان گفت: بر اساس جمع بندی ها و پیشنهادات قرار شد که ریاست دانشگاه با همکاری دبیرخانه ستاد نقشه جامع علمی کشور با توجه به ویژگی های خاص این دانشگاه، طرح آمایشی و پیشنهاد اساسنامه و بحث منطقه ای بازنگری کنند که با کار کارشناسی این محور ها طرح  مجدد شود، با این شکل فعلا به تصویب نرسید.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: دلیل مسؤولان دانشگاه این است که پیام نور، دانشگاه خاصی است و نمی شود مانند سایر دانشگاهها بحث آمایش را در این دانشگاه پیاده کرد، بلکه باید در نوع رشته ها و در نوع واحدها و مراکز بررسی خاصی شود که  در دبیرخانه ستاد بررسی و در جلسات بعدی ستاد مطرح خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول