اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

نیاز به 10 میلیارد اعتبار برای مبارزه با آفت ملخ‌های مهاجم کهگیلویه و بویراحمد در سالجاری

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدگفت: امسال برای مبارزه با آفت ملخ‌های مهاجم در استان نیاز به بیش از 10 میلیارد ریال اعتبار است.

نیاز به 10 میلیارد اعتبار برای مبارزه با آفت ملخ‌های مهاجم کهگیلویه و بویراحمد در سالجاری

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، ظهر امروز نشست مبارزه با آفت ملخ صحرایی در گچساران با حضور مسوولان استانی و شهرستانی در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران برگزار شد.

 در این نشست حسین لایقی مطلق اظهار کرد: ملخ‌های مهاجر صحرایی از بهمن ماه سال گذشته  از کشورهای حاشیه خلیج فارس و شبه جزیره عربستان  وارد کشور شده و در استان‌های کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس، جنوب خراسان جنوبی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و حتی اردبیل و گلستان مشاهده شده‌اند.

وی ابراز کرد: این ملخ‌ها همه گیاهان سر راه خود را می‌خورند و اگر کنترل نشوند روزانه 200 تا 400 کیلومتر قدرت پروازی و در صورت مبارزه نکردن تا 2000کیلومتر قدرت جابه جایی دارند.

این مسوول با بیان اینکه ملخ‌ها روزانه تا دو برابر وزن خود تغذیه می‌کنند و می‌توانند خسارت سنگینی را به مزارع و باغات کشور وارد کنند، عنوان کرد: این ملخ‌ها می‌توانند خسارت سنگینی به باغات و زمین‌های زراعی و محصولات کشاورزی وارد کنند و حتی می‌توانند از تنه درختان نیز تغذیه کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدگفت: تخم گذاری ملخ به صورت خوشه‌ای انجام می‌شود که در آینده منجر به تولید ۳۰۰ تا ۴۰۰ ملخ می‌شود.

لایقی مطلق در ادامه بیان کرد: امسال به منظور جلوگیری از آفت ملخ‌های مهاجر در مراتع و مزارع  کهگیلویه و بویراحمد ستاد مبارزه با آفت ملخ‌های مهاجم  در هشت شهرستان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر کار ساماندهی نیروهای انسانی مورد نیاز سم پاشی و پایش در شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفته است.

این مسوول با بیان اینکه هم‌اکنون بخشی از سم موردنیاز برای مبارزه با  آفت ملخ های صحرایی در  تامین شده است، تصریح کرد: سال گذشته برای مبارزه با این آفت پنج هزار لیتر سم  در این استان استفاده شده است.

لایقی مطلق با اشاره به اینکه تمامی امکانات برای پایش این آفتملخ‌های مهاجم آماده است تا در صورت مشاهده در مراحل اولیه مقابله شود، ابراز کرد: امسال برای مبارزه با آفت ملخ‌های مهاجم نیاز به بیش از 10 میلیارد ریال اعتبار است.

وی بیان کرد: سال گذشته  در 11 هزار و 500 هکتار از مراتع و مزارع این استان به منظور مبارزه با آفت ملخ صحرایی سم‌پاشی انجام گرفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال گذشته بیش از 125هزار هکتار از مراتع و اراضی استان در برابر آفت ملخ پایش صورت گرفت.

لایق مطلق گفت: در سال گذشته بیش از پنج میلیارد ریال برای پایش و مبارزه با ملخ های صحرایی هزینه شد.

وی خاطرنشان کرد: امکان تخم گذاری ملخ های صحرایی که سال گذشته به مزارع و مراتع کهگیلویه و بویراحمد هجوم آورده بودند وجود دارد  و به همین دلیل نیاز است که دستگاه های متولی از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، شهرداری‌ها و بخشداری ها برای مبارزه و پایش ملخ با هم تعامل بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/82031

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول