اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

تربیت نیروی تراز انقلاب در گرو فعالیت‌های تشکیلاتی است

سرپرست اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی گفت: انجام کار تشکیلاتی و گروهی یکی از تأکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری در مدارس و دانشگاه‌های کشور برای تربیت نیروهای در تراز انقلاب اسلامی است.

تربیت نیروی تراز انقلاب در گرو فعالیت‌های تشکیلاتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، انجام کار تشکیلاتی و گروهی یکی از تأکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری در مدارس و دانشگاه‌های کشور برای تربیت نیروهای در تراز انقلاب اسلامی است؛ اتحادیه انجمن‌‌های اسلامی دانش‌آموزی در 13 آبان سال 1358  به فرمان امام خمینی(ره) در کشور به جهت سازماندهی، هماهنگی و پشتیبانی از انجمن‌های دانش‌آموزی در مدارس تشکیل و اعلام موجودیت کرد.

فرا رسیدن این مناسبت بهانه‌ای شد تا پای صحبت‌های مرتضی جهانبازی سرپرست اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی بنشینیم.

فارس: گزیده‌ای از فعالیت‌های اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی را بفرمایید؟

جهانبازی: اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی دولتی نیست؛ بلکه این اتحادیه یک تشکیلات با یک سیستم خاص در کشور است که زیر نظر حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری نماینده مستقیم مقام معظم رهبری به‌صورت مستقل به آموزش و پرورش در امر تربیت کمک می‌کند و در سطح کشور دارای یک شورای مرکزی است.

این شورای مرکزی هر 2 سال یکبار توسط منتخبان انجمن‌های دانش‌آموزی مدارس طی یک فرآیند رأی‌گیری انتخاب می‌شود.

تعدادی مربی از بین دانشجویان و طلاب نیز به طور خودجوش و اختیاری با اتحادیه همکاری می‌کنند.

فارس: مهم‌ترین مأموریت اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی در سطح کشور حول چه محوری انجام می‌شود؟

جهانبازی: نیروسازی و جریان‌سازی از مهم‌ترین مأموریت‌های ما در سراسر کشور است؛ در سطح مدارس دانش‌آموزان مستعد از نظر علمی، دینی، خانوادگی و علاقه‌مند به فعالیت‌های تشکیلاتی شناسایی و مورد گزینش قرار می‌گیرند؛ سپس این دانش‌آموزان پس از شرکت در دوره‌های تربیتی جهت تأثیرگذاری و جریان‌سازی در حوزه‌های مختلف دینی و فرهنگی در مدارس بکارگیری می‌شوند.

دانش‌‌آموزان از پایه هفتم دوره اول متوسطه پس از گزینش در اتحادیه جذب می‌شوند و هرچه به دوران پایانی متوسطه دوم نزدیک‌تر می‌شوند نقش آن‌ها در فعالیت‌های تشکیلاتی پررنگ‌تر می‌شود.

همچنین اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی مباحث تربیتی را در راستای نظریه تربیت حماسی و الگوی تعالی دختران دنبال می‌کند؛ ما تلاش می‌کنیم در این نظریه دانش‌آموزانی تأثیرگذار، فعال، کنشگر، با انرژی و حاضر در صحنه تربیت کنیم تا این دانش‌آموزان در نبردگاه ما که همان مدرسه است برای استکبارستیزی به‌عنوان افسر جنگ نرم فعالیت کنند.

فارس: برنامه‌های محوری اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی در چهارمحال و بختیاری در چه حیطه‌ای قرار دارد؟

جهانبازی: هیأت دانش‌آموزی انصارالمهدی در راستای بسته‌های تربیتی برای آموزش کار گروهی در خلال فعالیت‌های اتحادیه تشکیل شد؛ دانش‌آموزان به همراه مربیان خود در این هیأت تعامل، انتقال تجربه و تخصص، فعالیت گروهی و تشکیلاتی را تمرین می‌کنند.

همچنین تلاش شده است ارتباط دانش‌آموزان با مساجد در برنامه‌های محوری اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی حفظ و فعالیت‌ها به سمت مساجد سوق داده شود، این در حالیست که ما برای فعالیت‌های مسجدمحور که به‌صورت محله‌ای انجام می‌گیرد با مشکلاتی مواجه هستیم.

فارس: آیا اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی در مباحث علمی دانش‌آموزان نیز ورود می‌کند؟

جهانبازی: مؤسسه علمی آینده‌سازان در این موضوع فعالیت‌های بسیاری دارد، همچنین ما به دانش‌آموزان در حیطه تحصیل مشاوره‌ نیز می‌دهیم و سالن‌های مطالعه نیز برای استفاده دانش‌آموزان وجود دارد، در سال‌های اخیر دانش‌آموزان عضو اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی در چهارمحال و بختیاری رتبه‌های بالایی را رشته‌های مختلف کسب کردند.

متأسفانه برخی از والدین احساس می‌کنند حضور دانش‌آموزان در فعالیت‌های تشکیلاتی موجب آسیب به روند تحصیل فرزندشان می‌شود، اما این تفکر کاملا اشتباه است، زیرا افرادی که کار تشکیلاتی انجام می‌دهند از نظر شخصیتی قوی هستند و همین موضوع موجب موفقیت در تحصیل نیز می‌شود.

مستندی از خانواده‌ها و دانش‌آموزان موفق در تحصیل که عضو اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی استان هستند در حال آماده‌سازی است تا نگرانی خانواده‌ها از این بابت کاهش پیدا کند.

فارس: نظرتان در مورد موازی‌کاری دستگاه‌های فرهنگی در بحث تربیتی در مدارس چیست؟

جهانبازی: بنظر من تعدد تشکل‌ها و انجمن‌های دانش‌آموزی در مدارس مانند بسیج، اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی، گروه‌های پیشگامان و ... هیچ‌گونه آسیبی به همراه ندارد، بلکه این فرصت را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا طبق سلیقه خود در مدارس فعالیت کنند.

این تشکل‌ها می‌توانند مکمل یکدیگر در فعالیت‌های تربیتی باشند، امروز بسیج به‌عنوان یک بازوی قوی و همراه در کنار اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی به فعالیت‌های تربیتی در مدارس می‌پردازد؛ در برخی مواقع نیز در برنامه‌هایی مانند مدرسه انقلاب فعالیت‌ها به صورت مشترک انجام می‌شود.

فارس: همکاری مسؤولان آموزش و پرورش با اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جهانبازی: همکاری بدنه آموزش و پرورش با اتحادیه بسیار خوب است، نیروهای دلسوز و دغدغه‌مند در این مجموعه وجود دارد که ما را در انجام و رسیدن به اهداف تربیتی یاری می‌کنند.

فارس: از نظر شما بزرگترین معضل موجود در مدارس چهارمحال و بختیاری چیست؟

جهانبازی: امروز مهم‌ترین موضوع در سطح مدارس بحث فضای مجازی است، اما نمی‌توان نام معضل را بر روی آن گذاشت؛ زیرا این فضا علیرغم تمام تهدیدها یک فرصت برای تبادل اطلاعات محسوب می‌شود، بنابراین باید مصون‌سازی را از طریق آگاه‌سازی والدین و دانش‌آموزان در دستور کار قرار دهیم؛ زیرا نمی‌توان دانش‌آموزان را از حضور در شبکه‌های اجتماعی مجازی منع کرد؛ باید تلاش کنیم این قشر در فضای مجازی مؤثر باشند.

امروز تکنولوژی در تمام سطوح زندگی ما رسوخ پیدا کرده است؛ این موضوع موجب کاهش فعالیت بدنی در بین دانش‌آموزان شده است؛ بنابراین ما برنامه‌های ورزشی را برای دانش‌آموزان اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی ترتیب داده‌ایم و دانش‌آموزان علاقه‌مند در این فعالیت‌ها شرکت می‌کنند.

فارس: چه برنامه‌هایی در اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی در حال اجرا است؟

جهانبازی: محور اصلی برنامه‌های هیأت دانش‌آموزی شهدا است، به همین منظور برادران سرگذشت پژوهی شهدای دانش‌آموز را در قالب همکلاسی آسمانی و خواهران نیز در قالب لشکر فرشتگان بر روی زندگینامه شهدای خانم، همسران و مادران شهدا به‌صورت گروهی انجام می‌دهند.

جشنواره رسانش نیز به‌منظور آموزش و انجام فعالیت‌های رسانه‌ای در قالب ساخت کلیپ، پادکست صوتی، نشریه تک‌برگی، نشریه اینترنتی و ... برگزار می‌شود.

سخن پایانی:

مسئله‌ای که امروز در اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی با آن مواجه هستیم، تربیت فرزندان برای آینده است، باید فرزندانی باتوجه به اقتضائات  در آینده تربیت کنیم؛ این موضوع گاها مورد غفلت والدین است که باید دانش‌آموزان بگونه‌ای بر اساس استعدادهای درونی تربیت شوند که بتوانند در آینده موفق شوند به‌همین منظور ما با والدین جلسات متعددی برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام/68026/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول