اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

مجلس با سازوکارهای فعلی مورد پذیرش نیست

عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی معتقد است: مردم خواستار مجلس کنونی نیستند و این مجلس با سازوکارهای فعلی مورد پذیرش نیست.

مجلس با سازوکارهای فعلی مورد پذیرش نیست

محمدرضا اخضریان کاشانی از اعضای شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، به اهداف این جمعیت در انتخابات آتی مجلس اشاره کرد و گفت: جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی مانند دیگر احزاب و جریان‌های سیاسی هم رویکردهای کلان نگر و هم رویکردهای مقطعی دارد. رویکرد کلان جمعیت شامل تقویت مشارکت سیاسی و گسترش فرهنگ سیاسی در چارچوب مردم سالاری دینی است که تلاش می شود با استفاده از روش های مختلف از طریق جذب نخبگان، آموزش سیاسی، فرهنگ سازی، تولید محتوای فرهنگ سیاسی برای اعضا و عامه مردم جامعه، فرهنگ مشارکتی متناسب با الگوها، آرمان ها و ارزش هایی که در مرامنامه جمعیت تعریف شده را اجرایی کند.

وی اضافه کرد: رویکرد مقطعی جمعیت هم مانند سایر احزاب کشور، تلاش در قالب انتخابات های پیش رو از جمله انتخابات مجلس 98 است. جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی برای این انتخابات برنامه روشن و مشخصی با شعار «مجلس نو» را مطرح کرده و قرار است مشارکت سیاسی جامعه را به سمت ایجاد مجلس نو سوق دهد و تلاش کند مردم نسبت به این مطالبه حساس شوند تا با ایجاد گفتمانی فراگیر، مجلسی نو با قابلیت های جدید شکل بگیرد.

اخضریان ادامه داد: مجلس نو هم از نظر کارآمدی باید اصلاح شود و هم چهره های جدید در آن حضور یابند و هم هوای تازه ای از منظر سیاست گذاری در آن دمیده شود. این مهم ترین هدفی است که در انتخابات آینده دنبال می کنیم.

عضو کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با بیان اینکه نواصولگرایی خود را در ذیل مجموعه بزرگ اصولگرایی می داند و جریان جدید و تازه ای نیست، گفت: جریان اصیل و سنتی اصولگرایی نیاز به خون تازه ای در رگ هایش دارد و ما می توانیم این خون تازه را در رگ های تا حدودی بسته شده جریان پایدار و تاریخی اصولگرایی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: ما جریان نواصولگرایی را به عنوان جایگاه جداگانه ای از جریان اصولگرایی نمی دانیم و تلاش می کنیم مجموعه اصولگرایی به تفاهم جمعی برسد و خروجی این جریان برای کشور، یک بسته اصولگرایانه باشد که ممکن است با برخی معیارهایی که در گذشته در این جریان وجود داشته، تفاوت هایی داشته باشد اما در اصول و کلیات تمایزی وجود ندارد. بالطبع تحقق‌بخشی از این موضوعات به رایزنی و چانه زنی نیاز دارد و برخی دیگر نیز که مورد توافق جمعی نیست باید در قالب درون جریانی به تفاهم برسیم. به هر میزانی که به تفاهم برسیم در انتخابات اعمال می شود و هر بخشی که به تفاهم نرسد، سازوکارهای آن را در انتخابات پیش رو و یا انتخابات آینده عملیاتی می کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه از منظر علمی نمی توان پیش بینی قطعی از پیروزی یک جریان خاص در انتخابات آتی مجلس داشت، گفت: رای مردم تعیین کننده برای حضور افراد یا جریانی در مجلس است. از نظر ما مجلس فعلی، مجلس تراز جمهوری اسلامی نیست و صلاحیت های عمومی که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تعریف کرده اند و توقعاتی که مردم آنها را مشخص کرده اند را ندارد. البته در این مجلس افراد با صلاحیت، ارزشمند و توانمندی هستند، اما خروجی مجلس متناسب با مطالبات مردم و کارآمدی نظام نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه مردم خواستار مجلس فعلی نیستند، گفت: این مجلس با سازوکارهای فعلی مورد پذیرش نیست. مردم می توانند از میان گزینه های معقول تر گزینه مورد نظر خود را برای مجلس انتخاب کنند و این جریان ها هستند که گزینه ها را به مردم معرفی می کنند و البته گفتمان کلان و حال و هوای انتخاباتی، نقش تعیین کننده ای برای انتخاب افراد و جریان ها ایفا خواهد کرد.

اخضریان در پایان سخنانش گفت: منطق سیاسی و اجرایی امروز اقتضا می کند که امکان حضور مجموعه جریان اصولگرایی در مجلس بیشتر از سایر جریانات باشد و البته عقل و تدبیر اقتضا دارد که مجلس یکدست نبوده و بخشی از مجلس به اصلاح طلبان نیز اختصاص یابد اما اگر عملکرد درستی توسط اصولگرایان صورت نگیرد، شاید برآیند مثبت نسبت به حضور این جریان در مجلس صورت نگیرد. اگر اصولگرایان در انتخاب گفتمان، نامزدها و شعارهای خود دقت بیشتری داشته باشند، اکثریت مجلس آینده در اختیار این جریان خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول