اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عراق؛ دومین روز نافرمانی مدنی و صدور حکم بازداشت برخی «مقامات فاسد»

دومین روز نافرمانی مدنی در عراق با صدور حکم بازداشت برای شماری از مقامات سیاسی متهم به فساد در این کشور و هشدار درباره فروریختن پل «الجمهوریه» در بغداد همراه شد.

عراق؛ دومین روز نافرمانی مدنی و صدور حکم بازداشت برخی «مقامات فاسد»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تظاهرات‌های عراق که در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی و فساد در کشور از اول اکتبر گذشته آغاز شده، امروز نیز در استانهای مختلف این کشور ادامه دارد.

اعتراض‌های مردمی عراق از دیروز (یکشنبه سوم اکتبر) در برخی از استانها با نافرمانی مدنی و عدم حضور کارمندان در محل کارشان همراه بود که امروز نیز ادامه دارد.

بیانیه کمیساریای عالی حقوق بشر درباره حوادث کربلا

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق، امروز درباره حوادث شب گذشته در کربلای معلی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که حوادث شب گذشته در کربلای معلی را که به درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضانی که تلاش داشتند وارد کنسولگری ایران شوند، رصد کرده است. در بیانیه تایید شد که در این درگیری، سه تظاهرات‌کننده کشته شدند و ۱۲ نفر از دو طرف زخمی شدند.

این کمیساریا تداوم کشته و زخمی شدن افراد طی تظاهرات‌های اخیر عراق، را محکوم کرد و از نیروهای امنیتی خواست تا کاملا به دستور عدم درگیری با تظاهرات‌کنندگان و شلیک گلوله به سوی آنها پایبند بمانند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه عراق نیز حمله کنسولگری ایران در کربلا را محکوم کرد.

جدیدترین اخبار میدانی در استانهای معترض عراقی

* اداره شهداء در الدیوانیه امروز برای دومین روز متوالی به منظور اعلام همبستگی با معترضان، بسته است.

*  تخلیه ساختمان اداره ثبت احوال در «الناصریه»، در پی حرکت تظاهرات‌کنندگان به سوی این اداره

* تظاهرات‌کنندگان درهای دانشگاه «میسان» را بستند.

 

* اداره آموزش و پرورش «ذی قار» در کنترل معترضان است.
* تظاهرات مقابل بندر «ام قصر» در بصره ادامه دارد و جاده «ابی الخصیب» همچنان بسته است. اما شرکت نفت بصره از تداوم حضور کارمندان این شرکت در محل کارشان خبر داد و اعلام کرد که راه‌های ورود و خروج این کارمندان کاملا باز است. منابع آگاه نیز از پایان تجمع معترضان مقابل میدان نفتی «مجنون» در بصره خبر می‌دهند.


* ده‌ها نفر از عشائر خود را به تظاهرات‌کنندگان در الدیوانیه رساندند.
* کارمندان اداره برق الناصریه به تظاهرات‌کنندگان پیوستند.

* خیابان‌های «واسط» بسته شد.

* آغاز تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز دانشجویی در چهار شهر استان «دیالی»
* جاده اصلی بغداد - دیالی کاملا بسته شد.

* خیابان اصلی ۶۰ در الحله بسته شد.

*ادارات آموزش و پرورش و برق در بابل تعطیل شدند.

* شماری از خیابان‌های بغداد همچنان بسته‌اند که جزئیات آن در ادامه می‌آید:

خیابان‌های «محمد القاسم»، «الشعلة» بسته‌اند و تردد در آنها امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر، کلیه ورودی‌ها و خروجی‌های شهرکهای الزعفرانیه و الصدر  پلهای «البنوک»، «الطالبیة» و «الاحرار»،  میدانهای«عدن»، «العبیدی»، «بیروت»، بانک‌ها و  محله «العامل» و ...بسته شده‌اند.

هشدار درباره سقوط پل «الجمهوریه» بغداد

سرلشکر ستاد «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، امروز از احتمال سقوط این پل خبر داد و گفت که کارشناسان و مهندسان می‌گویند که به دلیل سوزانده شدن میزان زیادی مواد پلاستیکی بر روی این پل، ضریب امنیت آن پایین آمده و احتمال سقوط وجود دارد. برخی نیز عامدانه در حال آتش زدن مواد پلاستیکی در این پل هستند که تصاویر آنها نزد ما موجود است.

 

وی خطاب با تظاهرات‌کنندگان گفت: مشکل شما با سیاستمداران است نه تاسیسات عراق.

صدور حکم بازداشت برای شماری از مقامات  متهم به فساد در عراق

هیأت شفاف‌سازی عراق نیز امروز از صدور حکم بازداشت شماری از وزرای سابق و نمایندگان و مقامات مسئول محلی از جمله شماری از استانداران خبر داد.

در بیانیه این هیأت آمده است: حکم بازداشت وزیر بهداشت پیشین، استاندار سابق بابل و مدیر کل اداره بهداشت سابق به دلیل داشتن پرونده‌های فساد صادر شده است.

امروز همچنین حکم بازداشت وزیر حمل و نقل سابق و استاندار سابق بصره نیز با استاد به ماده 340 قانون مجازات کیفری عراق، صادر شد.

هیأت شفاف سازی عراق، اوایل ماه جاری میلادی از صدور 60 حکم بازداشت در حق مقامات محلی و نمایندگان عراقی به اتهام فساد و هدر دادن بیت‌المال خبر داده بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول