اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

«نوآوری» با بخشنامه به مرحله اجرا نمی‌رسد/ وزیر نباید زیر بار بی‌چون و چرای هر مصوبه‌ای برود

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه مجلس درباره کاهش تنوع مدارس، گفت: نوآوری با بخشنامه، بدون اجرای آزمایشی و پذیرش جامعه مورد مطالعه و ذینفعان آن، به مرحله اجرا نمی‌رسد.

«نوآوری» با بخشنامه به مرحله اجرا نمی‌رسد/  وزیر نباید زیر بار بی‌چون و چرای هر مصوبه‌ای برود

حیدر تورانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره مصوبه مجلس درخصوص کاهش تنوع مدارس اظهار کرد: آن چیزی که مجلس مطرح کرده است، چیز جدیدی نیست؛ در حال حاضر مدارس یا دولتی و یا غیردولتی هستند ولی آن‌چیزی که جدید است، پوسته دوم آن است؛ به این معنا که دیگر، مدارس شاهد، نمونه دولتی، هیأت امنایی و تیزهوشان نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه معتقدم در کارهای علمی مثل آموزش و پرورش، این کارها به مثابه نوآوری است، گفت: نوآوری با بخشنامه و دستور  و بدون اجرای آزمایشی و پذیرش زیر دستان و جامعه ذینفع به مرحله کامل اجرایی نمی‌رسد.

تورانی تصریح کرد: هر نوع نوآوری که بخواهد در سطح بزرگ اجرایی شود با بخشنامه و از بالا به پایین به جایی نمی‌رسد باید فرهنگ‌سازی و تبیین شود و بعد زمینه های اجرا فراهم شود یعنی باید شرایط اجرا فراهم شود تا تغییر ایجاد شود؛ به عبارت دیگر اگر در موقعیت تغییر قرار نگیریم، تغییر اتفاق نمی‌افتد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر آموزش و پرورش در شرایط تغییر و پذیرش نوآوری قرار نگیرد، صرف بخشنامه، این تغییر ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: درست است که مجلس این مصوبه را تصویب کرده است اما وزیر آموزش و پرورش باید قوی عمل کند نه منفعلانه، نباید زیر بار بی چون و چرای این نوع مصوبات برود. بلکه شرایط را در نظر بگیرد، شاید بتواند اجرا کند اما این دیگر تغییر نیست؛ تزریق و تعمیر است.

تورانی تصریح کرد: نکته مهم دیگر اینکه هر نوآوری و تغییر باید اول اجرای آزمایشی شود. چرخه برنامه‌ریزی، اجرا، ارزشیابی و اقدام از چرخه های مهم بهبود کیفیت و تغییر است که نباید مورد غفلت واقع شود.

برخی مخاطبان خبرگزاری فارس نیز در سامانه فارس من با طرح این موضوع که «یکپارچه سازی مدارس دولتی به مدارس غیر انتفاعی را آسیب می‌زند»، خواستار پیگیری آن شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول