اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

سفیر کابل در تهران: سیاست ایران در برابر افغانستان عقلانی است

سفیر افغانستان در ایران گفت: در میان کشورهای منطقه این تنها ایران است که سیاست منطقی و عقلانی نسبت به افغانستان داشته و خواهان صلح با حضور دولت این کشور است.

سفیر کابل در تهران: سیاست ایران در برابر افغانستان عقلانی است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان در تهران عصر امروز در شورای روابط خارجی وزارت خارجه ایران گفت: قرار است به زودی شاهد اتفاقات خوبی در افغانستان باشیم،‌ انتخابات در این کشور برگزار شده و بزودی نتیجه آن اعلام خواهد شد. 

وی به صلح افغانستان اشاره کرد و گفت: مذاکرات آمریکا و طالبان که در حال حاضر متوقف شده بر سه محور اصلی خروج نیروهای خارجی، تضمین عدم تبدیل شدن افغانستان به مکانی برای تروریسم و حضور طالبان در آینده سیاسی افغانستان که این مذاکرات از سوی ترامپ لغو شد. 

لیوال ادامه داد: با توقف مذاکرات صلح، مهمترین مسئله در افغانستان انتخابات بود که خوشبختانه برگزار و منتظر اعلام نتیجه آن هستیم. اما باید به این نکته اشاره کنم که دولت افغانستان صلح را رها نکرده اما در حال حاضر مهمترین پیش شرط دولت پذیرش آتش بس از سوی طالبان است.

وی تاکید کرد: هر نتیجه ای که از انتخابات حاصل شود و هر فرد به عنوان رئیس جمهور افغانستان انتخابات شود، اولویت دولت آینده مذاکرات صلح خواهد بود و امیدوار هستیم که این موضوع با آتش بس همراه باشد.

 

 

وی یادآور شد: ایران بارها به صراحت اعلام کرده است که تا در هیچ نشستی که دولت افغانستان حضور نداشته باشد شرکت نخواهد کرد و از نظر ایران صلح بدون حضور دولت افغانستان نتیجه ای در بر نخواهد داشت. این دیپلمات افغان خاطر نشان کرد: بحران افغانستان در کنار بحث ملی، موضوعی منطقه ای و بین المللی دارد و در حوزه منطقه‌ای ما شاهد نگاه عقلانی کشورهای مختلف بخصوص از سوی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هستیم. 

لیوال به سیاست کشورهای چین، پاکستان و روسیه نسبت به افغانستان اشاره کرد و گفت: این کشورها در گذشته سیاست عقلانی نداشته، اما در حاضر نگاه خود را به افغانستان تغییر داده و  در تماس خود با طالبان تجدیدنظر کردند. 

سفیر افغانستان در تهران در مورد طرح جدید صلح اشرف غنی گفت: باید در نظر داشت که پاکستان مشکل اصلی بوده و طرح صلح رئیس جمهور نیز این مسئله را مدنظر قرار داده و در کنار خروج مسئولانه نظامیان خارجی خواهان گفتگو با پاکستان بوده است. 

وی تاکید کرد: اسلام آباد باید به صلح و حاکمیت افغانستان احترام بگذارد و در این زمینه باید شاهد اقدامات عملی باید از سوی این کشور باشیم. 

 

لیوال به سیاست خارجی افغانستان در رابطه با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: دولت افغانستان سیاست توسعه اقتصادی را مد نظر داشته و براین اساس به دنبال گسترش روابط با کشورهای همسایه خود از جمله پاکستان و ایران است.

وی تاکید کرد: امیدواریم کشورهای همسایه نگاه جنگ را در افغانستان کنار گذاشته و شاهد گسترش مناسبات اقتصادی باشیم.

وی همچنین تاکید کرد: تداوم جنگ در افغانستان به نفع هیچ کس نبوده و تا وقتی جنگ در افغانستان ادامه داشته باشد کشورهای دیگر نیز روی آرامش به خود نخواهند دید. 

این دیپلمات ارشد افغانستان خاطر نشان کرد: امروز با نسل بسیاری متفاوتی در افغانستان روبرو هستیم، نسلی که جوان و تحصیلکرده و روشنفکر است و منافع ملی و صلح در  افغانستان را بر هر چیز دیگری ترجیه می‌دهد.

وی همچنین در مورد دخالت سایر کشورها در افغانستان نیز گفت: افغانستان کشور مستقلی بوده و اجازه نخواهد داد کسی در امور سیاست خارجی این کشور دخالت کند و این کشور سیاست خود را براساس تعادل با همه کشور از جمله پاکستان تنظیم کرده است. 

لیوال ادامه داد: ناراحتی یک کشور منجر به این نخواهد بود که افغانستان رابطه خود را با کشور خاصی محدود کند و بهمین دلیل خواهان روابط متعادل باهند و پاکستان هستیم. 

وی به بندر چابهار اشاره کرد و یادآور شد: افغانستان به بندر چابهار به عنوان راه جایگزین برای گسترش توسعه تجارت خود با کشورهای دنیا نگاه کرده و به شدت گسترش تجارت از طریق این بندر را دنبال خواهیم کرد. 

سفیر افغانستان در تهران در خاتمه گفت:‌ به زودی سند جامع میان ایران و افغانستان امضا خواهد شد و شاهد فصل جدیدی در روابط میان دو کشور خواهیم بود و اینکه در این سند بحران آب ایران و افغانستان براساس توافقنامه قبلی حل شده است. 

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول