اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  رزمی

درخشش ووشو در خانه اژدها؛ دیوار چین را شکستیم/ پایان امپراتوری چشم‌بادامی‌ها

مردان و بانوان ساندای ووشو ایران با کسب عنوان قهرمانی در پانزدهمین دوره مسابقات جهانی به امپراتوری چینی‌ها در جهان پایان دادند.

درخشش ووشو در خانه اژدها؛ دیوار چین را شکستیم/ پایان امپراتوری چشم‌بادامی‌ها

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، قهرمانی مقتدرانه ووشو در چین، پایان یک امپراطوری بود. قهرمانی در خانه اژدها که ثابت کرد ووشوی ایران مرزها را درنوریده و حالا قدرت شماره یک جهان است. پانزدهمین دوره رقابت‌های ووشوی قهرمانی جهان در حالی از ۲۷ مهرماه در شهر شانگهای چین آغاز شد که در پایان این رویداد جهانی تیم ملی ساندای کشورمان با کسب 8 مدال طلا در بخش مردان و زنان عنوان قهرمانی در این دوره از مسابقات را از آن خود کرد. کسب عنوان قهرمانی آن هم در مهد ووشو دنیا اتفاقی بود که شیرمردان و بانوان آریایی در شانگ‌های رقم زدند.

تیم ملی ساندا و تالوی کشورمان برای حضور در این رویداد جهانی نزدیک به چهار ماه شبانه روز در اردوهای تیم ملی تمرین می کردند تا برای دومین بار عنوان قهرمانی در ووشو دنیا را کسب کنند. هر چند که ووشوکاران ایرانی سال ۲۰۱۷ در  روسیه موفق به کسب عنوان قهرمانی شده بودند، اما چینی‌ها هنور نمی‌خواستند باور کنند که جام قهرمانی در مسابقات جهانی را به دست ایرانی‌ها داده‌اند تا اینکه این بار در شانگ‌های شیرمردان ایرانی به امپراتوری چینی‌ها در ووشوی دنیا پایان دادند و کاپ قهرمانی را در مهد ووشو دنیا بالای سر بردند.

*رعب و وحشت در دل چینی‌ها

کسب 9 مدال ساندا و تالو در پانزدهمین دوره مسابقات  جهانی توسط الهه و شهربانو منصوریان، مریم هاشمی، محمد علی مجیری، عرفان آهنگریان، علی خورشیدی یوسف صبری، محسن محمد سیفی، میلاد عارفی و هانیه رجبی دو مدال نقره تالو ، زهرا کیانی یک مدال برنز تالو اتفاق بسیار خوبی بود که حتی چشم بادامی ها هم تصور نمی‌کردند که این اتفاق مهم برای ایران در مسابقات جهانی آن هم در کشور چین رخ دهد، اما توانمندی فنی حسین اوجاقی سرمربی جوان و باانگیزه ووشوی ایران باعث شد تا ایران برای دومین بار عنوان قهرمانی را در مسابقات جهانی کسب کند. اوجاقی توانمندی ‌های خود را در مسابقات جهانی، قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی بارها نشان داده و با نتایجی که در طول این دو دهه با تیم ملی ووشو ایران کسب کرده به ووشو دنیا قدرت فنی خود را ثابت کرده است. از آن سوی دیگر نیز، فرشاد عربی مربی بسیار جوان و خوش آتیه تالو کشورمان که در دوران قهرمانی همیشه با اجرای فرم در مسابقات بین المللی نگاه‌ها را به سمت تالوی ایران جذب می‌کرد، حالا به عنوان سرمربی جوان تالو ایران در مسابقات جهانی ثابت کرد که در آینده‌ای نه چندان دور حرف‌های زیادی برای گفتن در تالو هم خواهیم داشت. 

رئیس فدراسیون ووشو در پاسخ به اینکه آیا قهرمانی در روسیه، روی ووشوکاران چین و رقیب تاثیر گذاشته بود یا خیر، اظهار داشت: ما دوره قبل و در روسیه عنوان قهرمانی را کسب کردیم و در این دوره، رعب و وحشت را در صورت چینی‌ها به راحتی می‌دیدیم. نه فقط چینی‌ها بلکه دیگر کشورها هم از ووشوکاران ما می‌ترسیدند. این موضوع روی کیفیت بازی آنها تاثیر منفی گذاشته بود. همانطور که در گذشته وقتی اسم چینی‌ها می‌آمد، تاثیر منفی روی  عملکرد ووشوکاران ما می‌گذاشت و روی نتایج تاثیر داشت اما ما در چین و در چهره ووشوکاران آنها ترس را می‌دیدیم. آنها در کشور خودشان و در شهر خودشان در بازی‌های رو در رو شکست خوردند.

*شکست امپراطوری چین با اعتماد به جوانان

نباید از نظر دور داشت که کسب مدال های درخشان ساندا و تالو در مسابقات جهانی چین دستخوش تغییرات در بدنه تیم‌های ملی ساندا و تالو بود. در واقع کادر فنی تیم‌های ملی ساندا و تالو با جوانگرایی، تزریق نیروی جوان به تیم ملی و با اعتماد به جوان ها باعث شدند تا در مهد ووشوی دنیا به امپراتوری خود ساخته چینی ها پایان دهند.

 نباید فراموش کرد سانداکاران ایران در دو وزن 70 و 80 کیلو موفق شدند که چشم‌ بادامی‌های مدعی را شکست دهند، آنهایی که گویا امپراتوری در ساندای دنیا را از آن خود می‌دانستند اما خورشیدی و سیفی برای رسیدن به طلای ناب جهان چشم های خود را به روی توانایی چینی ها بستند و با عبور از روی آنها به فینال رسیدند و سرانجام در فینال با شکست حریفان خود بوسه‌ای بر طلای ناب جهان زدند و حالا چینی ها به این باور رسیده‌اند که شیرمردان ایرانی هر جا قله‌ای باشد با اقتدار توانایی فتح آن را دارند.

*قهرمانی بدون اردوی خارجی

نکته‌ مهم دیگر در کسب دومین قهرمانی جهان این است که ووشوکاران ایران بدون حضور در اردوهای برون مرزی و دیدارهای تدارکاتی موفق به کسب قهرمانی جهان شدند و ثابت کردند که بدون حضور در اردوهای مشترک خارجی و دیدارهای تدارکاتی هم می شود جام قهرمانی را کسب کرد. رئیس فدراسیون ووشو به خاطر شرایط اقتصادی کشور تصمیم گرفت تا به جای اعزام ووشوکاران به مسابقات تدارکاتی، با حضور چند کشور خارجی در ایران اردوی مشترکی برگزار شود و پس از آن تیم ملی ووشو راهی چین شود.

اوجاقی سرمربی تیم ملی ساندا مردان درباره محدودیت‌های فدراسیون برای برگزاری اردوهای خارج از کشور و مسابقات تدارکاتی برون‌مرزی، گفت: به خاطر شرایط اقتصادی و صرفه‌جویی ارزی، در جلساتی که با رئیس فدراسیون داشتیم، کارهای اضافه را لغو کردیم؛ به طوری که حتی 4 کشور برای برگزاری اردوی تمرینی مشترک به ایران آمدند.لبنانی‌ها یک ماه در ایران بودند و برای اولین بار در مسابقات جهانی صاحب مدال طلا شدند. ارمنستان، افغانستان و کرواسی هم در کشور ما اردوی تمرینی برگزار کردند. الان ایران به عنوان یک مرکز مهم برای ووشوی جهان مطرح شده است. خیلی از کشورهای اروپایی و آمریکایی دیگر دوست ندارند برای برگزاری اردو به چین بروند و برای برگزاری اردوی مشترک با ایران ابراز تمایل می‌کنند.

*پیشکش طلایی قهرمان ارزشی

مهمترین و با ارزش ترین اتفاق ممکن در پانزدهمین دوره مسابقات ووشو قهرمانی جهان از سوی محمدعلی مجیری رقم خورد، تالو کار جوانی که در رقابت‌های فرم نن دائو موفق شد در بخش انفرادی به مدال طلای این دوره از رقابت‌ها برسد. مجیری برای اولین بار در رده سنی بزرگسالان با 18 سال سن راهی شانگ‌های شد و در این مسابقات در مهد ووشو دنیا به مدال طلای جهان دست یافت و حالا تصمیم گرفته تا بهترین نشان و با ارزش ترین مدال خود را که همان طلای رشته تالو است را به مقام معظم رهبری تقدیم کند.

دارنده نشان طلای تالو در مسابقات جهانی ووشو در پاسخ به این سوال که گویا تصمیم گرفته‌اید مدال طلای بزرگسالان چین را به مقام معظم رهبری تقدیم کنید در مورد این موضوع توضیح دهید، گفت: مدال نوجوانان جهان را در همان مقطع به مقام معظم رهبری اهدا کردم، در حال حاضر نیز تصمیم گرفتم اولین مدال طلای مسابقات جهانی را به مقام معظم رهبری تقدیم کنم. دوست دارم که حضورا این مدال را به رهبر عزیزم تقدیم کنم. این مدال بسیار با ارزش است. مدال طلای مسابقات جهانی دومین مدال با ارزش بعد از المپیک است. من حالا آرزو دارم خوشرنگ‌ترین مدالم را به مقام معظم رهبری تقدیم کنم. کسب مدال طلا را مدیون لطف پروردگار و چهارده معصوم هستم. از پدر و مادرم تشکر می‌کنم که در طول این سال‌ها همیشه کنارم بودند از مسئولان فدراسیون و فرشاد عربی تشکر می‌کنم. از گلی مربی خودم که واقعا همیشه در همه شرایط کنار من بود تشکر می‌کنم. از آذرماه سال گذشته تا پیش از مسابقات جهانی به مدت یکسال زیر نظر فرشاد عربی تمرین کردم خدا را شکر تلاشم را کردم و در پایان این مدال خوشرنگ را بدست ‌آوردم. 

انتهای پیام/س

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول