اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

توسعه پایدار کشور در گرو حضور فعال بانوان

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان گفت: رسیدن به توسعه پایدار و حفظ روستا نیاز به شناخت توانمندی‌ها و ظرفیت‌های روستا بستگی دارد، توسعه پایدار کشور درگرو توسعه پایدار روستایی است که آن هم بدون حضور فعال زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی امکان‌پذیر نخواهد بود.

توسعه پایدار کشور در گرو حضور فعال بانوان

به گزارش خبرگزاری فارس اصفهان، شادی فضلی ظهر امروز در نشست تخصصی نقش زنان روستا در توسعه پایدار اظهار کرد: موضوع روستا و روستای یکی از اولویت‌های جامعه کنونی امروز ماست چرا که روستا و روستای اهمیت به سزایی در عرصه کشور دارند، یکی از دلایل عمده مهاجرت از روستا به شهر به دست آوردن و کسب شغل و اشتغالزایی است، که در این روند زنان بیشترین آسیب را می‌بیند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان در ادامه گفت: چرا که از یک طرف با مهاجرت سرپرست خانواده مجبور هستند در روستا به تنهایی زندگی کنند و در صورت مهاجرت با خانواده هم اگر سرپرست خانواده نتواند شغل مناسبی در شهر به دست بیاورد مجبور به مهاجرت و زندگی در مناطق حاشیه‌نشینی هستند که به تبع آن درگیر آسیب‌های اجتماعی مثل فقر و... خواهند شد.

وی افزود: در همین راستا توسعه پایدار روستا حائز اهمیت است و رسیدن به توسعه پایدار و حفظ روستا نیاز به شناخت توانمندی‌ها و ظرفیت‌های روستا بستگی دارد و جامعه ما امروز جامعه متحولی است به این معنا که هم تحول پیدا کرده و هم در آینده متحول خواهد شد، در گذشته وضعیت تحصیلات در روستا این چنین نبود در حالی که امروز شاهد روستاییان با سواد و متخصص با تحصیلات عالی بسیار زیادی هستیم.

رشد چشمگیر حضور بانوان روستایی

فضلی اذعان داشت: در این میان حضور زنان رشد چشمگیری داشته است، در واقع کسب تحصیلات عالی در کنار فرهنگ اصیل و سرشار از صداقت و درستی روستاییان، ظرفیت‌های طبیعی و خدادادی روستاها را به ظرفیت ویژه‌ای برای کشور تبدیل کرده است، در حال حاضر همه متخصصان بر این امر اتفاق‌نظر دارند که توسعه پایدار کشور بدون توسعه پایدار روستای محقق نخواهد شد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان تصریح کرد: توسعه روستایی هم بدون حضور فعال زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی امکان‌پذیر نخواهد بود، زنان در روستا به نوعی به عنوان مدیران اقتصادی خانواده محسوب می‌شوند چرا که بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با اماده‌سازی، نگهداری و فرایند مواد غذایی را بر عهده دارند و در امور مربوط به نگهداری دام‌ها فعالیت‌های زیادی را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان ساخت: در حوزه مشارکت سیاسی، اجتماعی در طول سال‌های گذشته آمار بانوان رشد چشمگیری داشته به طوری که رشد دهیاران زن در دوره چهارم نسبت به دوره اول بر اساس آمار 43 درصد رشد داشته است، در سطح کشور 7 درصد از جمعیت دهیاران را بانوان تشکیل می‌دهند.

فضلی عنوان کرد: انتظار داریم که بانوان حضور فعال‌تر و مشارکت بیشتری در روستاها داشته باشند زیرا یکی از نقش‌هایی که زنان می‌تواند دران مؤثر عمل کند توسعه پایدار روستا است، توسعه پایدار توسعه‌ای در جهت رفع نیازهای نسل کنونی بدون کاهش توانایی‌های نسل آینده در رفع نیازها است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان بیان داشت: برای داشتن توسعه پایدار ابتدا لازم است که پیش‌زمینه‌هایی آماده شود که یکی از آن‌ها امیدبخشی و تلاش برای ایجاد انگیزه به مردم روستا، به ویژه برای جوانان، کودکان، نوجوانان است که در این میان بانوان روستا در ایجاد امید و انگیزه بسیار می‌توانند مثمر ثمر باشند.

بانوان تأثیرگذار در روستا حافظ و توسعه‌دهنده امید

وی ادامه داد: امید و انگیزه موجب خلاقیت و خلق ایده‌های جدید می‌شود، بانوان دهیار به عنوان بانوان تأثیرگذار در روستا باید حافظ و توسعه‌دهنده امید باشند و با راهنمایی‌های خود حس گریز جوانان را به سمت شناسایی فرصت‌های جدید هدایت کنند.

فضلی در پایان تأکید کرد: هر تهدیدی می‌تواند به فرصت تبدیل شود، به عنوان مثال اگر چه خشکسالی باعث کاستی منابع و بیکاری در برخی مناطق شده اما این ما هستیم که با تلاش برای رفع بحران باید به دنبال راه‌های جایگزین باشیم و از دل این تهدیدها به دنبال کسب فرصت باشیم، بانوان مظهر زایش، زندگی، امید و خلاقیت هستند و می‌توانند به عنوان پیشرو در ایجاد این عوامل در خانواده و جامعه نقش بسزایی را ایفا کنند.

80 درصد افزایش بودجه به حساب دهیاری‌ها

علی رحمانی، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان ادامه داد: دهیاری‌ها بر اساس شاخص‌های جمعیت، وسعت، درآمد و به تازگی روستاهای هدف گردشگری به عنوان امتیاز برای درجه‌بندی از یک تا 6 به روستاها و دهیاری‌ها در نظر گرفته شده که در استان اصفهان تنها دو روستای درجه 6 وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان بیان کرد: روستاها حداقل از 20 خانوار تشکیل شده، به عنوان یک روستا معرفی و درخواست مجوز دریافت دهیاری برایان ارسال شده است.

وی افزود: در سطح استان یک هزار 405 روستا وجود دارد که از این میان تعداد 852 روستا دارای دهیاری هستند، از این میان هم 646 نفر دهیار اداره امور این روستاها را برعهده دارند و در بعضی روستا یک دهیار چند روستا را اداره می‌کند.

رحمانی خاطرنشان کرد: از تعداد 646 دهیار سطح استان اصفهان تعداد 48 نفر از دهیاران بانوان است به این معنا که 7.5 درصد مدیران روستایی استان را بانوان تشکیل می‌دهند، 12 درصد جمعیت استان روستایی و بر اساس آخرین آمار سال 95 جمعیت استان پنج میلیون و 200 هزار نفر است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان مطرح کرد: میزان ارزش‌افزوده 30 درصد به روستا و 70 درصد به شهرداری‌ها تزریق می‌شود و در 6 ماهه اول سال 98 نسبت به سال 97 میزان 102 درصد افزایش بودجه به حساب دهیاری‌ها صورت گرفته که 80 درصد این افزایش بودجه در دولت فعلی اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: سرانه شهری اکنون 1 میلیون و 200 هزار تومان و سرانه هر روستایی 200 هزار تومان است و در این موضوع روستاییان مظلوم واقع شده‌اند و می‌طلبد که مسؤولان بیشتر به فکر باشند.

رحمانی با اشاره به بحث اشتغال‌زایی یادآور شد: حدود 90 میلیارد تومان در سه سال اخیر تسهیلات ارزان قیمت از طریق بانک سینا در اختیار استان قرار گرفته که توزیع شده و امسال سهم ما حدود 25 میلیارد تومان بود که ما 33 میلیارد معرفی و 140 میلیارد تومان طرح آماده معرفی داریم که هنوز تسهیلات ابلاغ نشده اما به زودی معرفی می‌شود.

تشکیل اتحادیه تعاونی دهیاری‌ها

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان گفت: به منظور درآمدزا شدن دهیاری‌ها تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مهندسی استان اصفهان برقرار شد تا از تعاونی دهیاری‌ها حمایت شود و بر اساس آن هر دهیاری می‌تواند با تسهیلات ارزان قیمت پست بانک یک گلخانه داشته باشد تا دهیاری‌ها را براساس سیاست‌های کشور از درآمد پایدار برخوردار کنیم.

وی اضافه کرد: استان اصفهان در 52 بخش تعداد 42 شرکت تعاونی دارد که دهیاری‌ها دران سهام هستند و یک اتحادیه در سطح استان تشکیل دادند که به تازگی چهار شرکت اقماری گردشگری، عمرانی، انفورماتیک و بازرگانی زیر نظر اتحادیه تشکل گرفته که دهیاری‌ها از مزیت‌های این شرکت‌ها برای دهیاری خود استفاده و مورد حمایت اتحادیه قرار بگیرند.

رحمانی تأکید کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته ایجاد مرکز آموزش اتحادیه به منظور برونسپاری از استانداری بود تا کارهای مربوط به روستاها را خود اتحادیه تعاونی دهیاری‌ها انجام دهند و جلسات آموزشی به طور هفتگی برگزار می‌شود.

اشتغالزایی در روستا کمک به مهاجرت معکوس

غلامحسین خانی، مدیرکل بنیاد مسکن استان اصفهان در ادامه اظهار کرد: بنیاد مسکن نهاد عمومی غیردولتی است که در تاریخ 21 فروردین سال 58 اولین نهادی بود که توسط امام راحل برای کمک به خانه‌دار کردن افراد و اقشار کم درآمد و محروم تشکیل شد، از سال 59 بحث روستاها و واگذاری زمین در روستاها را تکلیف کردند چه از طریق زمین‌های دولتی و چه زمین‌هایی که توسط اشخاص هبه می‌شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اصفهان گفت: بنیاد مسکن در سال 61 متولی بازسازی مناطق جنگی پس از آزادی خرم‌شهر بود و بنیاد مسکن تا به امروز متولی بازسازی مناطق آسیب‌دیده روستایی و شهری است، در سال 63 با کلید خوردن بحث طرح هادی اول جهاد سازندگی دفاتر استانداری‌ها این طرح را شروع کردند و در کناران بنیاد مسکن هم وارد شد و در سال 66 با تصویب در مجلس تمامی این مسؤولیت بر عهده بنیاد مسکن قرار گرفت.

وی افزود: با تأمین اعتبارات طرح هادی حرکت‌های خوبی در راستای تعامل و همکاری با دهیاران انجام شده که به توسعه پایدار روستا کمک خواهد کرد، بانوان دهیار می‌توانند بحث بسیج خانواده را پیگیری و برای آن‌وقت بگذارند تا بسیج بانوان روستایی نیز شکل بگیرد و همچنین برای اشتغال‌زایی و مهاجرت معکوس در روستاها قدم برداریم.

توجه به ظرفیت‌ها و مهارت‌های بانوان روستایی

در ادامه پریشانی، دهیار روستای بوستان از بخش مرکزی فلاورجان و رمضانی عضو شورای اسلامی روستای مرغ‌گچی با اشاره به اهمیت به توجه به جایگاه بانوان و حضور در فعالیت‌های اجتماعی تأکید داشتند که

اگر توانمندی را در خود شکوفا کنیم و اول خودمان را باور داشته باشیم و خودباوری و نشاط و شادابی را ایجاد کنیم به افراد جامعه تسری پیدا می‌کند تا همه مردم در کنار هم استفاده بهینه داشته باشند تا شناخت توانمندی مهارت‌های زنان و دختران روستایی و هدایت استعدادها صورت بگیرد.

انتهای پیام/63095/ج20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول