اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

شناسایی 41 وقف جدید به ارزش 20 میلیارد تومان در گیلان

در جهت حفظ و صیانت از موقوفات گیلان 41 وقف جدید در گیلان طی امسال به ارزش 20 میلیارد تومان شناسایی‌شده است.

شناسایی 41 وقف جدید به ارزش 20 میلیارد تومان در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، احسان و نیکوکاری مبتنی به کمک به دیگران از برترین فضائل انسانی است که ادیان الهی به‌ویژه دین مبین اسلام بر روی آن تأکید دارد و دستورات صریح و واضحی در این راستا صادرشده است.

یقیناً یکی از صفت‌های نیکو و کارهای شایسته‌ای که به‌عنوان صدقه جاریه می‌ماند و اثرات و برکات ارزشمندی را عاید واقف می‌کند، سنت حسنه وقف است.

وقف علاوه بر آثار معنوی و عمل صالح ماندگاری که در عرصه اقتصادی و خدمت‌رسانی به مردم ایجاد می‌کند و بر این اساس انتظار می‌رود در ترویج آن روحانیون و کسانی که به تریبون دسترسی دارند پیوسته آن را تبلیغ کنند.

لزوم داشتن برنامه جامع علمی مبتنی بر مشارکت مردمی در بقاع متبرکه
استاندار گیلان در نشستی که صبح امروز در دیدار با جمعی از مدیران و دست‌اندرکاران اوقاف و امور خیریه استان گیلان در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، سنت حسنه وقف را صدقه جاریه‌ای دانست که سابقه تاریخی دارد و از دوران تاریخ صدر اسلام اقدامی فرهنگی، اجتماعی و ارزشی محسوب می‌شود.

ارسلان زارع، وقف را نمادی از خیرخواهی، تعاون، هم‌زیستی و عطوفت انسانی و جلوه‌ای از کرامت و کمال انسانی دانست که برگرفته از ایمان بالا به خدا بوده و همچنین میل به جاویدان زیستن و ماندگاری نام‌نیک‌ افراد مرهون تشویق افراد به شرکت در امور وقف است.

بلاشک سنت حسنه وقف ازجمله مصادیق بارز احسان و خیرخواهی است چون به‌موجب وقف و ثمراتش، باقی صالحات و آبرو و نام نیک‌ در دنیا و آخرت است.

وقف راه گشای بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی است و به گفته استاندار اکنون‌که کشور به سبب تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه استکبار دچار مشکلاتی شده، وقف به‌عنوان یک مؤلفه مهم در عرصه اقتصادی و در راستای توسعه استان گیلان مؤثر است.

یکی از تأکیدات استاندار در نشست با مدیران وقف گیلان ‌کاهش مشکلات جامعه با به‌روزرسانی نیات واقفان بود چون وی اعتقاد دارد برخی چالش‌ها را می‌توان با توسعه وقف کمتر کرد. 

به گفته نماینده عالی دولت در استان گیلان بقاع متبرکه و امامزادگان نیاز دارند بر اساس طرح‌های جامع مصوب نسبت به توسعه بهبود آن‌ها اقدام‌ شود تا کیفیت خدمت‌رسانی به زائرین بومی و استانی افزایش پیدا کند.

استاندار خبر داد که طبق آمارها بالغ‌بر ۱۷ هزار نفر به مناسبت ایام اربعین وارد استان شدند و اکثراً در بقاع متبرکه اسکان داشتند و ازاین‌رو باید به لحاظ زیرساختی با زائران و مجاوران همراهی شود.

زارع همچنین قول داد که ستاد بازسازی آستانه‌اشرفیه و خواهر امام رشت دنبال می‌شود و باید هدایت و جلب مشارکت‌های مردمی بر اساس طرح‌های جامع باشد.

به گفته استاندار طرح‌های زیرساختی زمان‌بر هستند و بنابراین باید با یک طرح جامع علمی و مشارکت مردمی طرح‌های عمرانی در بقاع ازجمله آستانه‌اشرفیه و رشت را پیش برد.

اقدامات ارزشمند اجتماعی و اقتصادی اوقاف در کنار فعالیت‌های قرآنی
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ستار علیزاده  نیز این نشست در ابتدای گزارش خود به استاندار گیلان وقف را دفاع همه‌جانبه از انقلاب، اسلام و مردم در برابر همه تهدیدات دشمن دانست و گفت که وقف رفیق دولت و پل ارتباطی مردم و حاکمیت محسوب می‌شود.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان یک هزار و 570 برنامه در طول سال به‌طور میانگین در 400 بقعه متبرکه با حضور یک‌صد روحانی در سطح استان برگزارشده و علاوه بر آن 230 خیمه معرف جهت مشاوره اعتقادی، پاسخ‌گویی به شبهات دینی و احکام نیز در سطح بقاع متبرکه استان دایر شده است.

علاوه بر اقدامات معرفتی و اعتقادی که از سوی اوقاف دنبال می‌شود، 330 مربی در 361 کلاس و یک مرکز حفظ مجازی قرآن که در آن دو هزار و 500 نفر فعال هستند نیز از دیگر برنامه‌هایی هست که در گزارش علیزاده به چشم می‌خورد.

یکی دیگر از محوری‌ترین اقدامات اوقاف و امور خیریه گیلان در بخش قرآنی است. در راستای برنامه‌های قرآنی که از سوی متولی آن در استان دنبال می‌شود، یک هزار و 600 جلسه برگزاری قرائت قرآن و تفسیر، 60 محفل انس با قرآن و سایر مباحث آموزشی و معرفتی در حوزه علوم قرآنی برگزارشده است.

اوقاف و امور خیریه امروزه تنها در بخش قرآنی و معرفتی نیست که پیشگام شده بلکه این دستگاه حاکمیتی مردم مدار در حوزه اقتصادی نیز فعال است به‌طوری‌که توانسته با هدایت و جمع‌آوری نذورات و موقوفات خیران اقدامات قابل‌توجهی در حوزه اقتصادی ایجاد کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان می‌گوید با استفاده از منابع خیرین و متمکنین و همچنین با استفاده از مستغلات و اراضی که در اختیار اوقاف قرارگرفته، توانسته پنج پروژه عمرانی را برای مردم در سطح استان افتتاح یا آماده افتتاح کند که در صورت بهره‌برداری از آن‌ها 26 شغل به وجود خواهد آمد.

به گفته علیزاده از سال گذشته تاکنون که گزارشی به نماینده عالی دولت در استان ارائه می‌دهد،  بیش از 380 میلیارد تومان مردم و خیرین به اوقاف و امور خیریه استان کمک مالی کرده‌اند و این رقم در جای خود بسیار حائز اهمیت است.

حضور در عرصه‌های اجتماعی از دیگر بخش‌هایی بود که مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با آن اشاره کرد و گفت که اوقاف همه اقداماتش را در سازمان در قالب طرح افق برگزار می‌کند که در این بُعد، امسال برای اولین بار سه زندانی  را آزاد، سه زائر اربعین حسینی را به عتبات و عالیات اعزام،  خرید برخی از تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های موقوفه، کمک 150 میلیون تومانی به پرورشگاه‌ها، توزیع یک‌صد بسته حمایتی به نیازمندان بر اساس نیات واقفان و نمونه اقدامات مشابه که در نوع خود کم‌نظیر بوده است.

گفتنی است دفاع از موقوفات از سیاست‌های اوقاف بوده و جدای از آن موقوفات جدیدی نیز در استان شناسایی‌شده‌اند که به اذعان مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان 41 وقف جدید باارزش 20 میلیارد تومان در استان شناسایی‌شده است.

اما در کنار ارائه گزارش عملکرد به استاندار، علیزاده انتظاراتی را نیز خطاب به استاندار مطرح کرد. وی بیان کرد که دو بقعه در استان سید جلال‌الدین اشرف و دیگری خواهر امام رضا علیه‌السلام فرزند بلافصل امام موسی کاظم علیه‌السلام هستند اما وضعیت عمرانی عرصه و عیانی آن‌ها برای مردم و زائران ناخوشایند است و لازم است همچون گذشته استاندار در رأس ستاد بازسازی آن‌ها قرار بگیرد.

وضعیت اعتباری اوقاف و امور خیریه در کنار حجم بالای عملکرد این نهاد گلایه‌ای بود که مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان به آن اشاره و در ادامه یادآور شد که این اداره کل به‌جز درآمدهایی که از موقوفات مردمی دارد تنها از جزئی از اعتبارات تملک و دارایی برخوردار است.

احیا موقوفات از سوی شهرداران یکی دیگر از بخش‌هایی بود که علیزاده به آن تأکید کرد و از استاندار خواست تا تدابیری بیندیشد تا شهرداران را مکلف کند یکی دیگر از دستگاه‌هایی که از آن‌ها استعلام صورت می‌گیرد را اوقاف قرار دهد؛ وی معتقد است استعلام از اوقاف از سوی شهرداری‌ها می‌تواند بسیاری از موقوفات را احیا کند.

انتهای پیام/84008

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول