اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

ایجاد صندوق وقف پول/ 200 هزار موقوفه در کشور داریم

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در حال حاضر 200 هزار موقوفه و بیش از 8500 بقعه در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد.

ایجاد صندوق وقف پول/ 200 هزار موقوفه در کشور داریم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم افتتاح نمایشگاه میراث وقف و همین‌طور امضای تفاهم‌نامه با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اظهار داشت: در حال حاضر موقوفات زیادی در کشور است و 200 هزار موقوفه ثبت شده در کشور داریم و یک میلیون و 420 هزار رقبات در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه است. 

وی بیان داشت: مسیری که پیش رفتیم مسیر روشنی است به جهت اینکه انسان‌ها به جنت پیش بروند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: یکی از وزارتخانه‌های نزدیک به سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که امروز تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری‌های بیشتر منعقد خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی، حرم حضرت معصومه(س)، شاهچراغ و حضرت عبدالعظیم، تولیت آنها را خاص دیده‌اند و در حال حاضر 8500 بقعه در اختیار سازمان اوقاف است که از وزارت میراث فرهنگی درخواست می‌کنیم برای حفظ و نگهداری این آثار تاریخی و فرهنگی کمک‌های لازم را داشته باشند.

وی یادآور شد: قدمت تاریخی خیلی از وقف‌نامه‌ها به صدها سال قبل بازمی‌گردد و بعضی از این وقف‌نامه‌ها را بر روی سنگ نوشته می‌شد که بعضی از افراد قصد داشتند این وقف‌ها را از بین ببرند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی بیان داشت: موقوفات بسیار مهم است چرا که ما قرآن‌هایی داریم که قدمت آنها بسیار بالاست و به همین دلیل نیز نزدیک به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: ما باید به دنبال وقف‌های جدید باشیم و در وقف باید مسیری را انتخاب کرد که در سبد معیشتی مردم تأثیرگذار باشد و اثر وقف باید در زندگی مردم مشخص شود. 

وی یادآور شد: یکی از شاخص‌های جدید ایجاد صندوق وقف پول است که در این خصوص باید مسائل شرعی آن را با بزرگان مطرح کنیم و اگر صندوق وقف پول ایجاد شود، یک صندوق سرمایه‌گذاری قوی در نظام جمهوری اسلامی است که پول داخل آن می‌ماند و از قدرت آن پول استفاده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام خاموشی یادآور شد: می‌توانیم وقف اشتراکی را نیز اجرایی کنیم‌، افرادی که نمی‌‌توانند وقف کاملی داشته باشند، می‌توانند پول آن را پرداخت کنند و به صورت اشتراکی به عنوان مثال نسبت به ساخت یک مدرسه اقدام کنند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در جمع خبرنگاران درباره تفاهم‌نامه امضا شده با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: ما از قدیم همکاری‌هایی با این وزارتخانه داشتیم و این همکاری باید در یک مسیر مناسبی قرار می‌گرفت و برای اینکه وقف به درستی انجام شود باید سازمان اوقاف و امور خیریه سند وقف را به صورت کامل مطالعه کند و در سازمان عزمی به وجود آید که تمام وقف‌نامه‌ها را مطالعه کنیم و بعد از خواندن وقف‌نامه‌ها اهتمام ویژه‌ای به اجرای آن داشته باشیم.

وی یادآور شد: قدمت آثار ما و موقوفه‌ها بسیار بالاست و بعضی از موقوفه‌ها در بعضی از استان‌ها به 110 سال قبل نیز باز می‌گردد که باید برای این وقف‌ها برنامه ویژه‌ای داشت.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: از 8500 بقعه‌ای که در کشور داریم بیش از 800 بقعه محل مراجعه اکثر مردم کشور است که جزوی از میراث فرهنگی و تاریخی کشور نیز محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام خاموشی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم بهزودی موزه دائمی وقف را نیز دایر کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول