اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

دلایل تاخیر واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی

مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای بازگرداندن نیروگاه‌هایی که قبلا واگذار شده است نداریم، گفت: 60 درصد نیروگاه‌های کشور در حال حاضر غیردولتی هستند، بنابراین متناسب با شرایط روند واگذاری‌های نیروگاه‌ها به بخش خصوصی ادامه می‌یابد.

دلایل تاخیر واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی

به گزارش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خبرنگار اقتصادی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خبرگزاری فارس،‌‌ محمد حسن متولی‌زاده در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید بر اساس اصل 44 قانون اساسی واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی باید ادامه یابد اما ظاهرا این اقدام با کندی صورت می‌گیرد، گفت: در خصوص واگذاری نیروگاه‌ها می‌باید بگویم که در حال حاضر 60 درصد نیروگاه‌های کشور غیردولتی هستند و برنامه واگذاری متناسب با شرایط ادامه می‌یابد.

وی افزود: شاید روند کند واگذاری‌ها به این دلیل باشد که تغییر نرخ ارز در قیمت‌گذاری‌ها و تفاوت‌های حاصل‌شده باعث زمان‌بر شدن واگذاری‌ها شده است.

متولی‌زاده تاکید کرد: بزرگ‌ترین چالشی که در حال حاضر صنعت برق با آن مواجه است، اقتصاد برق است؛ چراکه درآمدها و هزینه‌ها با یکدیگر همپوشانی ندارند، لذا شاید یکی از دلایل تاخیر واگذاری نیروگاه‌ها همین موضوع باشد.

مدیرعامل توانیر در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که پرسید در دولت‌های گذشته برخی از نیروگاه‌ها به ثمن ‌بخس واگذار شده است، آیا وزارت نیرو و یا توانیر به دنبال این هستند که این نیروگاه‌ها مجددا بازگردد، گفت: فعلا چنین برنامه‌ای نداریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید حدود 9 ماه پیش تفاهم‌نامه‌ای با کشور عراق برای کاهش تلفات برق و همچنین تمدید صادرات برق تا پایان سال 2019 انجام شد اما ظاهرا طرف عراقی تمایلی به این موضوع برای اینکه این تفاهم‌نامه به مرحله قرارداد برسد، ندارد، گفت: سنکرون شدن برق ایران با عراق که روز گذشته انجام شد، یکی از موارد مورد تفاهم ایران با عراق است؛ بنابراین به احتمال زیاد سایر موارد مورد تفاهم در بهمن‌ماه سال گذشته به عقد قرارداد خواهد رسید.

متولی‌زاده در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که پرسید احتمال دارد قیمت برق صادراتی به عراق افزایش یابد، گفت: در مورد قیمت برق صادراتی ایران به عراق هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

مدیرعامل توانیر در خصوص اینکه طرف عراقی بدهی زیادی به ایران بابت خرید برق به ایران دارد، گفت: طرف عراقی به تعهدات خود عمل کرده و ما توانسته‌ایم بر اساس برنامه زمانبندی شده، مطالبات خود را از این کشور دریافت کنیم.

وی در خصوص اینکه این مبالغ دریافتی دلار، یورو و یا دینار بوده است، گفت: به هر حال وصول مطالبات در حال انجام است.

متولی‌زاده خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته از بابت صادرات برق از کل کشورهای همسایه بالغ بر یک میلیارد دلار مطالبات خود را اخذ کرده‌ایم.

مدیرعامل توانیر در خصوص اینکه آیا امسال نیز وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها همانند سال‌های گذشته دچار مشکلاتی خواهد شد یا نه، گفت: تمام نیروگاه‌های کشور که زیر نظر وزارت نیرو هستند، امکان استفاده از مصرف سوخت گاز را دارند؛ بنابراین طی سال‌های اخیر وزارت نفت با توجه به اقدامات خوبی که در تولید گاز داشته است، سهم بخش گاز نیروگاه‌ها را با شیب خوبی افزایش داده است.

وی با بیان اینکه امسال با مدیریت مصرف 3 میلیون مشترک امسال مصرف خود را زیر الگو برده‌اند گفت: مشترکان خانگی حدود 30 میلیون هستند که 8 میلیون مشترک نسبت به سال قبل زیر الگو مصرف کردند و مشمول پاداش شدند.

به گفته متولی‌زاده 85 درصد مردم که 25 میلیون مشترک بودند، در حد الگو مصرف کردند.

مدیرعامل توانیر اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تلاش ما این است بدون اینکه سطح رفاه خانوار کاهش یابد، بیش از 30 درصد مشترکین بتوانند مدیریت مصرف را اعمال کنند.

به گفته وی امسال 3800 مگاوات برق در زمان پیک، مدیریت مصرف شد.

وی همچنین گفت: سال آینده نیز با توجه به تجربیات موفق سال 98 روش‌های تشویقی ادامه خواهد یافت، به طوری که امسال بالغ بر 350 میلیارد تومان پاداش همکاری برای مدیریت مصرف برق به مشترکان پرداخت شد.

متولی‌زاده خاطرنشان کرد: روش تشویقی برای مشترکان خانگی سال آینده اجرا خواهد شد تا بتوانیم 1000 مگاوات مدیریت مصرف داشته باشیم؛ بنابراین از استارت‌آپ‌ها کمک خواهیم گرفت و به زودی فراخوان آن را خواهیم داد. تا استارت‌آپ‌ها به ما برای مدیریت مصرف برق کمک کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول