اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان عرب

ویرایش ۲۰۲۰ دانشگاه‌های کشورهای عربی توسط پایگاه کی اس منتشر شد.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان عرب

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: ویرایش ۲۰۲۰ دانشگاه های کشور های عربی توسط کی اس منتشر شد، در این رتبه بندی، رتبه ۱۲۹ دانشگاه از ۱۶ کشور عربی به عنوان دانشگاه های برتر جهان عرب اعلام شده است.
وی افزود: براین اساس رتبه اول دانشگاه های برتر در جهان عرب مربوط به دانشگاه ملک عبدالعزیز در عربستان سعودی است، رتبه جهانی این دانشگاه در همین نظام رتبه بندی ۱۸۶ است.

وی ادامه داد: برونداد های پژوهشی دانشگاه ملک عبدالعزیز به خاطر استفاده این دانشگاه از اعضای هیات علمی خارجی بالا است، این دانشگاه از شاخص اعضای هیات علمی بین‌المللی امتیاز ۹۹ از ۱۰۰ را کسب کرده است. در این دانشگاه ۱۱۰ رشته تحصیلی وجود دارد. تعداد دانشجویان این دانشگاه بیش از ۳۲۰۰۰ و تعداد دانشجویان بین المللی آن ۶۷۴۴ دانشجو است، در این دانشگاه ۴۰۵۹ نفر عضو هیات علمی وجود دارد، تعداد اعضای هیأت علمی خارجی آن ۱۸۳۱ نفر است، رتبه این دانشگاه از نظر استخدام فارغ التحصیلان در دامنه ای بین ۳۰۱ تا ۵۰۰ قرار دارد.
مهراد ادامه داد: رتبه دوم این سیستم رتبه بندی مربوط به دانشگاه آمریکایی بیروت است، رتبه جهانی این دانشگاه در رتبه بندی کیواس ۲۴۴، تعداد دانشجویان ۸۵۹۴ و تعداد اعضای هیات علمی آن ۱۰۰۹ نفر است، دانشگاه آمریکایی بیروت در سال ۲۰۱۸ میلادی رتبه اول دانشگاه‌ها را در بین دانشگاه‌های کشورهای عربی کسب کرده بود، در این سال رتبه دانشگاه ملک عبدالعزیز چهارم بود.
مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: رتبه های سوم تا دهم به ترتیب به دانشگاه نفت و معدن ملک فهد، دانشگاه قطر، دانشگاه امارات متحده عربی، دانشگاه ملک سعود، دانشگاه آمریکایی شارجه، دانشگاه سلطان قابوس، دانشگاه آمریکایی قاهره و دانشگاه اردن تعلق دارد.
وی گفت: دانشگاه قطر در سال های اخیر بسیار پیشرفت کرده است، در رتبه بندی کیواس این دانشگاه از رتبه ۷ در سال ۲۰۱۷به رتبه ۴ در ویرایش ۲۰۲۰ ارتقا یافته است. در این دانشگاه ۹۲۸۱ دانشجو تحصیل می‌کند، تعداد اعضای هیات علمی آن ۱۱۲۳ نفر است. بروندادهای پژوهشی دانشگاه قطر بالا است، رتبه جهانی این دانشگاه ۲۷۶ و در بین دانشگاه های زیر ۵۰ سال قدمت رتبه ۲۶ را بدست آورده است.
وی عنوان کرد: امتیاز دانشگاه قطر از شاخص نسبت استاد به دانشجو ۶۶/۴، استناد به هر عضو هیأت علمی ۱۴/۳، اعضای هیات علمی خارجی ۱۰۰ و دانشجویان بین المللی ۹۸/۳ است. در دانشگاه قطر ۳۶۰۴ دانشجوی بین المللی تحصیل می‌کنند، رتبه های ۱۱ تا ۲۰ به ترتیب در اختیار دانشگاه های قاهره، دانشگاه علوم و فناوری خلیفه در امارات متحده عربی، دانشگاه علوم و فناوری اردن، دانشگاه عین شمس مصر، دانشگاه لبنان، دانشگاه اسکندریه، دانشگاه شارجه، دانشگاه سنت جوزف بیروت(امریکایی)، دانشگاه بغداد و دانشگاه زاید در امارات متحده عربی است.
مهراد ادامه داد: دانشگاه قاهره در بین بسیاری از دانشگاه های تازه تاسیس مصر قدیمی ترین دانشگاه این کشور است، کل دانشجویان این دانشگاه ۱۸۳ هزار و هشتصد و سی و تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه ۱۱ هزار و هشتصد و هفتاد و سه نفر است، رتبه جهانی دانشگاه قاهره در دامنه ای ۵۲۱ تا ۵۳۰ قرار دارد، امتیاز شهرت بین المللی این دانشگاه ۳۴/۱، و اعتبار استخدام فارغ التحصیلان آن ۴۴/۳ است. رتبه دانشگاه قاهره در بین دانشگاه های عربی در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۰ و سپس طی سه سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ (ویرایش اخیر) با یک پله تنزل رتبه ۱۱ دانشگاه های جهان عرب است.تعداد دانشجویان بین المللی شاغل به تحصیل در دانشگاه قاهره ۸۳۷۱ نفر است.

مهراد گفت: دانشگاه عین شمس مصر که در رتبه ۱۴ قرار گرفته است در سال ۲۰۱۷ میلادی دارای رتبه ۱۲ کیواس بود، سپس، در سال ۲۰۱۸ میلادی دارای رتبه ۱۷ در سال ۲۰۱۹ دارای رتبه ۱۳ و در ویرایش ۲۰۲۰ دارای رتبه ۱۴ دانشگاه های جهان عرب است. این دانشگاه ۲۰۴ هزار و نهصد و سی و شش دانشجو و ۱۲ هزار و سیصد و نود و شش عضو هیات علمی دارد، در این دانشگاه تعداد ۵۷۷۴ دانشجوی خارجی به تحصیل اشتغال دارند.
وی اضافه کرد: دانشگاه های کویت و بحرین نیز به ترتیب رتبه های ۲۱ و ۲۳ دانشگاه های جهان عرب را کسب کرده‌اند. رتبه دانشگاه کویت در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۳ و رتبه دانشگاه بحرین ۲۴ بود. تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه کویت ۱۶۳۲ و بحرین ۹۳۸ نفر است. در این دو دانشگاه به ترتیب ۳۷ هزار و چهار صد و چهل و سه و ۱۹ هزار و هفتصد و سی و هشت دانشجو تحصیل می کنند. تعداد دانشجویان بین المللی دانشگاه کویت ۵۳۴۷ و دانشگاه بحرین ۲۲۷۹ دانشجو است. امتیاز دانشگاه بحرین از اعضای هیات علمی خارجی ۹۸/۲ است.
مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: دانشگاه بغداد با رتبه ۱۹ در رتبه بندی دانشگاه های جهان عرب دانشگاهی است دولتی با ۶۶ هزار و سیصد و نود و نه دانشجو و ۶۶۳۸ عضو هیات علمی. رتبه جهانی دانشگاه بغداد در کیواس در دامنه ای بین ۷۰۱ تا ۷۵۰ قرار گرفته است. رتبه این دانشگاه در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵۰۱ تا ۵۵۰ گزارش شده است.
وی گفت: دومین دانشگاه برتر عراق در رتبه بندی حاضر دانشگاه کوفه است که رتبه ۳۵ دانشگاه های جهان عرب را بدست آورده است. رتبه جهانی دانشگاه کوفه در دامنه ای بین ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ است، تعداد دانشجویان آن ۲۳ هزار و صد و سی و دو و تعداد اعضای هیات علمی آن ۲۲۵۸ نفر است.
مهراد گفت: در بین ۵۰ دانشگاه از ۱۲۹ دانشگاهی که در جهان عرب در سیستم کیواس به عنوان دانشگاه های برتر رتبه بندی شده است امارات ۱۰ دانشگاه، عربستان سعودی، مصر و لبنان هر کدام ۸ ، اردن ۶، بحرین ۴، عراق ۲، و فلسطین، قطر، عمان و کویت هر کدام یک دانشگاه برتر دارند. آخرین دانشگاه این رتبه بندی دانشگاه سلیمانیه در عراق است که نام آن در آخر جدول رتبه بندی قرار دارد. این دانشگاه دارای ۲۱۷۵۳ دانشجو، ۱۸۹۳ عضو هیات علمی و ۷۳ دانشجوی خارجی است. رتبه دانشگاه سلیمانیه از سال ۲۰۱۹ میلادی رو به تنزل گذاشته است. رتبه این دانشگاه در سال های ۲چ۱۷ و ۲۰۱۸ در دامنه ای ۵۱ تا ۶۰ قرار داشت. امتیاز دانشگاه سلیمانیه از شاخص نسبت استاد به دانشجو ۵۳/۲، استناد به هر مقاله ۳۰/۹، اعضای هیات علمی خارجی ۲۰/۳ و شبکه تحقیقات بین‌المللی ۳۱ است.
مهراد گفت: رتبه این دانشگاه در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در دامنه ای بین ۵۱ تا ۶۰
در مجموع، از تعداد ۱۶ کشور عربی که دانشگاه های آن در رتبه بندی دانشگاه های جهان عرب به عنوان دانشگاه های برتر معرفی شده است از عربستان سعودی ۲۵ دانشگاه، مصر ۲۲، اردن ۱۶، امارات و عراق هر کدام ۱۲، لبنان ۱۰، مراکش و تونس هر کدام ۵، عمان، فلسطین و بحرین هر کدام ۴، الجزایر ۳، سودان و کویت هر کدام ۲، و از قطر و سوریه هر کدام یک دانشگاه به عنوان دانشگاه های برتر جهان عرب دیده می شود.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول