اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان خواستار برگزاری نشست اقتصادی سالانه شانگهای شد

نخست وزیر ازبکستان از اعضای شانگهای خواست از ابتکار رئیس جمهور این کشور مبنی بر برگزاری نشست اقتصادی سالانه سازمان همکاری شانگهای و تصویب برنامه «کمربند سبز» حمایت کنند.

ازبکستان خواستار برگزاری نشست اقتصادی سالانه شانگهای شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عبدالله عارف اف» نخست وزیر ازبکستان ضمن سخنرانی در نشست نخست وزیران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در شهر «تاشکند» از حضار درخواست کرد از ابتکار پیشنهاد شده توسط «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور این کشور در نشست این سازمان مبنی بر برگزاری نشست اقتصادی سالانه سازمان همکاری شانگهای و تصویب برنامه «کمربند سبز» حمایت کنند.

عبدالله عارف اف اظهار داشت: آشفتگی موجود در اقتصاد جهانی بر ضرورت گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل در اجرایی طرح‌های مشترک سرمایه گذاری، زیربنایی، حمل و نقلی، زراعی و صنعتی تاکید دارد.

نخست وزیر ازبکستان مجددا با اشاره به پیشنهاد برگزاری سالانه نشست اقتصادی سازمان همکاری شانگهای ادامه داد: ما اطمینان داریم که این نشست برای تحقق ابتکارات رئیس جمهور در چارچوب نشست «بیشکک» کمک می‌کند.

علاوه بر این، وی برای حل و فصل مشکلات مربوط به کمبود منابع آبی خواستار تنظیم و تصویب برنامه «کمربند سبز» سازمان همکاری شانگهای شد.

عبدالله عارف اف همچنین با توجه به پیامدهای جهانی بحران دریاچه «آرال» از نخست وزیران درخواست کرد از ابتکار اعلام این منطقه به عنوان منطقه نوآوری و فن آوری‌های اکولوژیکی حمایت کنند.

ازبکستان از برخی پیشنهادات همکاران در سازمان همکاری شانگهای حمایت کرد از جمله نخست وزیر ازبکستان از  پیشنهادات روسیه مبنی بر تنظیم نظریه تجهیز مناطق روستاهای دورافتاده با فن آوری‌های دیجیتالی و برنامه اقدامات اجرایی آن استقبال کرد.

همچنین از پیشنهاد چین مبنی بر ایجاد انستیتوهای دیپلماسی ملی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و توسعه روابط بین آنان حمایت شد.   

نشست بعدی نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای در هند برگزار می‌شود و این کشور برای نخستین بار ریاست آن را به عهده خواهد گرفت.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در تاریخ 19 تیر ماه سال 1394 (10 ژوئیه سال 2015 میلادی) هندوستان و پاکستان نیز عضو سازمان همکاری شانگهای شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج نیز از تاریخ 19 تیر ماه سال 1394 (10 ژوئیه سال 2015 میلادی) به صف ترکیه و سریلانکا پیوستند و شریک گفت‌وگو با این سازمان شدند.

بنابر اعلام برخی کارشناسان حوزه کشورهای آسیای مرکزی و روسیه، تصمیم در مورد عضویت دائم ایران در این سازمان، یکی از مهمترین برنامه‌های اجلاس آینده تاشکند خواهد بود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول