اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

بهره‌برداری از بیمارستان 400 تختخوابی گیلان تا پایان سال 99

وزیر بهداشت با بیان اینکه ایجاد مگاهاسپیتال در گیلان منطقی است، گفت: لازم است خیران در این حوزه ورود پیدا کنند، هرچند بیمارستان 400 تختخوابی گیلان تا پایان سال بعد آماده بهره‌برداری می‌شود.

بهره‌برداری از بیمارستان 400 تختخوابی گیلان تا پایان سال 99

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سعید نمکی شامگاه چهارشنبه در نشست بررسی آخرین وضعیت حوزه بهداشت و درمان گیلان در سالن اجتماعات استانداری گیلان با بیان اینکه وزارت بهداشت را با بدهی تحویل گرفته، اظهار کرد: پنج هزار میلیارد تومان از مطالبات مربوط به بیمه سلامت و 10 هزار میلیارد تومان از این مطالبات مربوط به تأمین اجتماعی است.

وی با اشاره به آغاز اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت در کشور گفت: امروزه 80 میلیون نفر ایرانی، پرونده الکترونیک سلامت دارند و به‌زودی ملت ایران آموزش و پرونده پزشکی الکترونیکی خود را بر روی گوشی تلفن همراه شخصی دریافت می‌کنند. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کاهش ناهنجاری‌های پزشکی در کشور افزود: علیرغم اینکه آسیب‌های پزشکی را در کشور کم کرده‌ایم اما شاهد افزایش فشارخون، دیابت و تروماهای جاده‌ای در کشور هستیم.

نمکی با اشاره به افزایش مرگ‌ومیر در کشور براثر پرفشاری خون بیان کرد: سالانه 380 هزار مرگ‌ومیر در کشور داریم که یک‌صد هزار نفر آن‌ها براثر پرفشاری خون است.

وی با اشاره به طرح غربالگری پرفشاری خون در کشور تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح 30 میلیون و 700 هزار نفر غربالگری شده‌اند و افراد پرخطر در آن شناسایی‌شده‌اند که نتیجه آن پیدا شدن 12 میلیون و 500 هزار نفر بیمار پرفشاری خون هستند که از بیماری خود باخبرند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در شرایط کمبود ارز فعلی در کشور، کمبود مواد اولیه در دارو نداشتیم، افزود: تا ابتدای سال بعد، حداقل کمبود مواد اولیه نداریم هرچند اجازه نداده‌ایم دارویی که در کشور تولید می‌شود نمونه خارجی آن وارد شود.

نمکی بهداشت دهان و درمان را یکی از نقص‌های بهداشت و درمان دانست و گفت: طرح بهداشت دهان و دندان برای یک‌میلیون و 200 هزار نفر از دانش آموزان کشور در مدارس آغاز می‌شود.

وی با اشاره به رویکرد دولت در توسعه بهداشت روستایی و عشایری خاطرنشان کرد: 400 خانه بهداشت عشایری در کشور طی امسال احداث‌شده و بهداشت عشایر و روستایی در آن دنبال شده است.

 وزیر بهداشت و درمان با اشاره به چتر پوشش بیمه‌ای در کشور بیان کرد: 9 میلیون نفر ایرانی امروزه تحت پوشش چتر بیمه سلامت قرار دارند و می‌توان گفت هیچ ایرانی بدون بیمه در کشور وجود ندارد.

نمکی بر مدیریت صحیح منابع در وزارت بهداشت و درمان تأکید کرد و گفت: امروز روز نظارت و خرج کردن بر اساس منابع در شرایط انقباضی است و باید از انجام خرج‌های خورد، دوری و نظام اقتصادی سلامت را اصلاح کرد.

وی بر تقدم پیشگیری بر درمان تأکید کرد و افزود: علاوه بر تقدم پیشگیری بر درمان باید بر درمان سراپایی نیز توجه کرد و این سیاست در استان‌ها باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با پول احداث یک‌تخت بیمارستانی می‌توان یک کلینیک احداث کرد، خاطرنشان کرد: یک ریال هزینه کردن در پیشگیری، از هزاران تومان هزینه در درمان می‌کاهد.

نمکی پزشک محور و ولنگاری در بهداشت و درمان را یک ضعف بزرگ برشمرد و تصریح کرد: ذهن من با اعداد و رقم شکل‌گرفته و نمی‌توان با ولنگاری و پزشک محور بودن مشکل حوزه سلامت و درمان را حل کرد.

وی بر لزوم ساختارمند کردن منطقی در حوزه سلامت تأکید کرد و گفت: ایجاد مگاهاسپیتال در گیلان منطقی است و لازم است خیران در این حوزه ورود پیدا کنند، هرچند بیمارستان 400 تختخوابی گیلان تا پایان سال بعد آماده بهره‌برداری می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تمامی مراکز درمانی استان با پیشرفت فیزیکی 70 درصد تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: هیچ عارضه‌ای خطرناک‌تر از طولانی شدن عمر پروژه‌های عمرانی نیست و علاوه بر آن تا پروژه‌های عمرانی تمام نشوند نباید پروژه جدیدی در استان آغاز شود.

نمکی بر تقویت بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: دولت اعتقاد دارد کار باید به بخش خصوصی واگذار شود اما نباید در این راستا فرودستان دراین‌بین له شوند.

وی با بیان اینکه هیچ پروژه و طرحی در وزارت بهداشت بدون پیوست فقرا اجرایی نمی‌شود، افزود: من شرایط را در خانواده تنگ‌دست حس کرده‌ام و اجازه نخواهم داد بر تهی‌دستان و فقرا در حوزه بهداشت و درمان سخت بگذرد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان 6 هزار دانشجو، 450 عضو هیئت‌علمی، 8 دانشکده و 26 بیمارستان دارد و 969 خانه بهداشت در آن فعال است و اعتبار موردنیاز برای ملکی شدن واحدها تحت پوشش حوزه بهداشت گیلان، 86 میلیارد تومان و تجهیزات اداری و فنی، 15 میلیارد تومان است.

به گفته ارسلان سالاری اولویت‌های احداث مرکز بهداشت استان گیلان تا مهر 98، 128 مرکز است که 568 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیلشان نیاز است

تعداد کل کادر پرستاری گیلان، سه هزار و 836 نفر است که ضریب کادر پرستاری به تخت موجود، 1.1 است و کمبود نیروی انسانی  900 هزارنفری پرستار در استان احساس می‌شود.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با توجه به گسترش فرهنگ اهدا عضو در استان و داشتن ظرفیت لازم در این زمینه و نداشتن مرکز جنرال پیوند، علیرغم رضایت خانواده  امکان استفاده از تمامی ارگان‌های پیوندی در این استان فراهم نیست.

علاوه بر نیروی انسانی کمبود تجهیزات پزشکی ازجمله سی‌تی‌اسکن، دستگاه دیالیز و الکتروشوک در بیمارستان‌های استان احساس می‌شود و برای تجهیز این بیمارستان‌ها مجموعاً 86 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

استاندار گیلان علاوه بر برشمردن وضعیت شاخص‌ها و توانمندی‌های حوزه سلامت گیلان به نیازهای این استان در زمینه بهداشت و درمان نیز اشاره کرد و خرید خوابگاه‌های دانشجویی، مجوز لازم برای اختصاص جذب حداقل یک هزار و 500 نیروی انسانی و اختصاص بودجه مناسب جهت تکمیل پروژه‌های طرح تحول نظام سلامت ازجمله آن‌ها برشمرد.

انتهای پیام/84008

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول