اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مشاور «طالبانی»: عراق پاسخ توطئه کشورهای ثروتمند منطقه را بدهد

مشاور جلال طالبانی رئیس جمهور پیشین عراق ضمن هشدار به برخی از کشورهای «ثروتمند» منطقه که از توطئه علیه عراق حمایت مالی می‌کنند، تأکید کرد که اگر عراق آتش بگیرد، همه کشورهای منطقه و جهان از این آتش خواهند سوخت.

مشاور «طالبانی»: عراق پاسخ توطئه کشورهای ثروتمند منطقه را بدهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وفیق السامرائی» مشاور وقت «جلال طالبانی» رئیس جمهوری فقید عراق نامه سرگشاده‌ای خطاب به ملت و مسئولان عراق و کشورهای منطقه‌ و سایر کشورها منتشر کرد.

السامرائی که رئیس پیشین سرویس اطلاعات نظامی عراق بوده و یکی از کارشناسان نظامی این کشور است، در این نامه نسبت به متشنج شدن وضعیت عراق هشدار داد.

شبکه خبری «العالم» متن این نامه را منتشر کرد که به صورت خلاصه به شرح ذیل است:

«جوانان ما در عراق»

درد و رنج و عشق خود به عراق را بیان کردید، ولی من معتقدم که عراق در حال ورود به یک جنگ داخلی و منطقه‌ای است که به نابودی شما ختم می‌شود، نفت‌تان را متوقف می‌کند، پشیزی از حقوقتان را دریافت نخواهید کرد و صدها هزار نفر از شما خواهید مُرد و شما را خواهد کشت، میلیون‌ها نفر را آواره خواهد کرد و اگر از خشونت دوری نکنید و توجهی به خطرناکترین وضعیت عراق نداشته باشید، برادری زیبای فیما بین شما برای همیشه، پایان خواهد یافت.

شعار سرنگونی دولت با استفاده از زور را کنار بگذارید؛ زیرا معادلات اجاره این مسئله را نخواهد داد. آنچه مطلوب است، اصلاح بنیادین است و هیچ کس قادر نیست، مانع اصلاح شود.

شما نمایندگان محترم

نمی‌فهمیم که چرا شبانه روز در سالن پارلمان خود نیستید و مصوبات اصلاح فراگیر از جمله بازنگری در قانون اساسی و لغو همه امتیازات خود را بررسی نمی‌کنید؛ حتی کتابهای آسمانی، تفسیرپذیر و انعطاف‌پذیر هستند
شما؛ دولتی‌ها

باید با طرح‌های اصلاح‌گرایانه بزرگ، بین مقر خود و پارلمان در تردد باشید و همه پرونده‌های مهم را به دادگاه فساد تحویل دهید و مصونیت کامل را از همه لغو کنید.

کشورهای منطقه؛ اگر عراق آتش بگیرد، حتما با آتش آن خواهید سوخت.

جهان؛ با موج میلیون‌ها آواره از چندین کشور روبرو خواهید شد، [تولید] نفت متوقف خواهد شد و اگر عراق شعله‌ور شود، بحران، نابود کننده خواهد بود.
دولت عراق؛ با غرور، پاسخ تأمین کنندگان مالی توطئه توسط برخی از کشورهای ثروتمند منطقه و رسانه‌های خشونت‌برانگیر آنان را بدهد و فورا، اطلاعات آنان را برملا کند. به دور از خشونت، حافظ سلامت و امنیت ملت خود باشید».

اعتراضات عراق که از اول اکتبر آغاز شده و به دلیل ایام اربعین حسینی متوقف شده بود، از بیست و پنجم اکتبر در چند استان این کشور از سر گرفته شده است. 

در همین ارتباط، پارلمان عراق در جلسه روز سه‌شنبه (روز گذشته)، از عبدالمهدی دعوت کرد تا در جلسه‌ای که برای رفع مطالبات مردم معترض برگزار شده، حضور یابد، ولی در این جلسه حاضر نشد؛ چون همزمان با جلسه پارلمان، وی در جلسه هیأت دولت بود. 

جلسه فوق العاده پارلمان از دوشنبه هفته جاری آغاز شد و دیروز نیز ادامه یافت و قرار است امروز و فردا جلسات پارلمان ادامه داشته باشد. در جلسه روز گذشته شماری از قوانین یا طرح‌های جدید از جمله لغو امتیازهای رؤسا و مقام‌های عالی‌رتبه تصویب شد.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق روز گذشته در پاسخ به درخواست رهبر جریان صدر برای استعفا، در قالب نامه‌ای سرگشاده گفت، توافق سیاسی راه کوتاه‌تری از استعفا و برگزاری انتخابات زودهنگام برای تغییر دولت است.

عبدالمهدی به الصدر گوشزد کرد که هر سیاستمداری نباید مدعی نمایندگی مردم شود و بهترین راه روشن شدن اراده مردم «صندوق رأی» است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول