اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

کردستان دروازه تجارت خارجی ایران با عراق/ مبادله 1875 تن کالا از مرزهای کردستان

عراق دومین کشور مقصد صادراتی ایران است و با توجه به اینکه کردستان 320 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد این استان دروازه تجارت خارجی ایران با عراق و حتی سوریه است.

کردستان دروازه تجارت خارجی ایران با عراق/ مبادله 1875  تن کالا از مرزهای کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حضور در بازارهای جهانی از طریق گسترش صادرات، سال‌هاست که به‌ عنوان مبنای توسعه اقتصادی بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است، رشد اقتصادی کشورهایی که مبنای استراتژی توسعه خود را بر روی بازارهای فراملی قرار می‌دهند بسیار قابل‌توجه است و از این منظر علاوه بر خلق ثروت ملی، اثرات مثبت زیادی را در زمینه‌های دانش فنی، ابتکار و نوآوری و همین‌طور ایجاد فرصت‌های نوین شغلی برجای می‌گذارند.

صادرات کالا به عنوان وجهی از بازرگانی خارجی، بیانگر توان تولیدی کشورهاست و فرصت ویژه‌ای برای تحقق سیاست‌های اقتصادی ایجاد می‌کند، برجسته کردن صادرات در فرآیند تولید محصولات علاوه بر رونق فعالیت‌های اقتصادی و تولید کالاهایی متناسب با ذائقه‌هایی فراتر از مرزهای داخلی، رونق تجارت جهانی را به همراه دارد.

مرز فرصت بزرگی برای ایجاد رونق اقتصادی در هر کشور است، صادرات و واردات کالا از طریق بازارچه‌های مرزی کشور در نقاط صفر مرزی (مناطق محروم) راهکاری برای توسعه مناطق محروم است و به کمک آن می‌توان زمینه‌های اشتغال را در مناطق محروم کشور تقویت کرد.

استان کردستان با دارا بودن 230 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و وجود مرزهای متعدد از جمله باشماق مریوان، سیرانبد بانه و بازاچه سیف سقز، وجود شباهت‌های فرهنگی میان شهروندان دو کشور و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی جنوب و شمال غرب کشور، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه‌ای را برای توسعه صادرات، تقویت بازارچه‌های مرزی و مبادلات تجاری دارد.

برای بررسی وضعیت مبادلات تجارت خارجی در استان کردستان و میزان بهره‌مندی از ظرفیت و پتانسیل مرزهای استان با محمدبختیار خلیقی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌آید.

0.8 درصد سهم وزنی صادرات استان کردستان از کل صادرات کشور

فارس: سهم استان کردستان از صادرات کشور چقدر است؟

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان: در 6 ماهه نخست سال 98 در کل کشور حدود 20 میلیارد و 948 میلیون دلار صادرات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش دلاری 11 درصد کاهش و از لحاظ وزنی22 درصد رشد داشته است.

پنج کشور عمده هدف صادراتی ایران شامل چین با 24 درصد، عراق با 22 درصد، ترکیه 12 درصد، ایالات متحده عربی 11 درصد و افغانستان با 5 درصد حجم صادراتی است.

کردستان دروازه تجارت خارجی ایران با عراق

همانطور که مشاهده می‌کنیم عراق دومین کشور مقصد صادراتی ایران است و با توجه به اینکه استان کردستان 320 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد می‌توان گفت استان کردستان دروازه تجارت خارجی ایران با عراق و حتی سوریه است.

در شش ماهه نخست امسال سهم وزنی صادرات استان کردستان از کل صادرات کشور 0.8 درصد و از لحاظ سهم ارزشی 1.5 درصد بوده است.

یک هزار و 875 هزار تن کل مبادلات تجارت خارجی انجام شده از مرزهای استان

فارس: با توجه به اینکه در استان کردستان چندین مرز وجود دارد وضعیت صادرات، واردات و ترانزیت کالا در مرزهای استان کردستان چه مقدار است؟

خلیقی: در 6 ماهه نخست سال 98، کل مبادلات تجارت خارجی انجام شده از مرزهای استان شامل صادرات، واردات و ترانزیت یک هزار و 875 هزار تن به ارزش 2 میلیارد و 696 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش دلاری 13 درصد و از لحاظ وزنی 9 درصد کاهش داشته است.

از این حجم از مبادلات تجارت خارجی در استان کردستان 561 هزار تن به ارزش 320 میلیون دلار آن مربوط به صادرات، 502 هزار تن به ارزش 305 میلیون دلار مربوط به صادرات سایر گمرکات، 11 هزار تن آن به ارزش 20 میلیارد دلار مربوط به واردات و 800 هزار تن به ارزش دو هزار و 51 میلیون دلار آن مربوط به ترانزیت کالا بوده است.

در 6 ماهه نخست امسال میزان کل صادرات استان کردستان شامل صادرات از گمرکات استان و صادرات از سایر گمرکات 625 میلیون دلار با ارزش وزنی یک هزار و 64 هزار تن است.

افزایش 15 درصدی صادرات از لحاظ وزنی

میزان کل صادرات انجام شده در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی 5 درصد و از لحاظ وزنی 15 درصد افزایش داشته است، البته این رشد می‌توانست بیشتر هم شود اما تعهد سپاری ارزی که دولت برای کشورهای عراق و افعانستان اعمال کرده باعث شده که واحدهای تولیدی رغبتی برای صادرات نداشته باشند و صادرات غیرمستقیم انجام دهند.


گمرگ باشماق مریوان بیشترین سهم صادراتی استان

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان: در 6 ماهه نخست امسال 561 هزار تن کالا به ارزش 320 میلیون دلار از مرزهای استان صادر شده است که از این مقدار گمرک باشماق 380 هزار تن کالا به ارزش 243 میلیون دلار، بازارچه سیرانبند بانه 169 هزار تن به ارزش 72 میلیون دلار و گمرک سنندج 12 هزار تن به ارزش 5 میلیون دلار را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشترین سهم صادراتی استان مربوط به گمرگ باشماق مریوان با 76 درصد و کمترین آن مربوط به گمرک سنندج با 2 درصد می‌باشد.

میزان صادرات استان کردستان در شش ماهه نخست سال 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی 10 درصد و از لحاظ وزنی 16 درصد رشد داشته است.

صادرات سایر گمرگات صادراتی است که از استان‌های دیگر اظهار می‌شود، اما تشریفات آن در گمرگات استان شکل می‌گیرد، در 6 ماهه نخست امسال صادرات سایر گمرکات که در دو مرز باشماق و بانه شکل می‌گیرد 502 هزار تن به ارزش 305 میلیون دلار بوده که از این مقدار 474 هزار تن آن در مرز باشماق و فقط 29 هزار تن آن در گمرگ بانه انجام شده است.

افزایش 14 درصدی صادرات از سایر گمرکات

حجم صادرات از سایر گمرکات در 6 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی یک‌درصد و از لحاظ وزنی 14 درصد رشد داشته است.

کاهش 29 درصدی ترانزیت کالا از لحاظ وزنی

بیشترین مزیتی که در استان کردستان داریم بحث ترانزیت کالا است، ترانزیت استان کردستان در  6 ماهه نخست امسال 800 هزار تن به ارزش 2 هزار و 51 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 29 درصد و به لحاظ ارزشی 18 درصد کاهش داشته است.

افزایش 65 درصدی واردات کالا از مرزهای کردستان

در 6 ماهه نخست امسال 11 هزار تن کالا به ارزش 20 میلیون دلار از مرزهای استان وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی 9 درصد کاهش و از لحاظ وزنی 65 درصد افزایش داشته است.

عراق عمده‌ترین مقصد صادراتی کردستان

فارس: عمده‌ترین کشورهای هدف صادراتی از مرزهای استان کردستان چه کشورهایی هستند؟

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان: 5 کشور عمده هدف صادراتی استان کردستان عراق، ترکیه، هند، آفریقای جنوبی و کانادا است که البته عمده‌ترین مقصد صادراتی ما عراق با سهم ارزشی 97 درصد است.

فارس: بیشتر چه محصولاتی از مرزهای استان صادر می‌شود؟

خلیقی: عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان کردستان شامل سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها بجز بنزین با 36 هزار تن، گوجه فرنگی با 49 هزار تن، هندوانه با 70 هزار تن، سیب با 19 هزار تن و بستنی و سایر شربت‌های یخ‌زده با 3 هزار تن است.

تحقق 77 درصدی صادرات از مرزهای کردستان در 6 ماهه نخست سال 98

فارس: چه میزان از برنامه پیش‌بینی شده برای صادرات در استان کردستان محقق شده است؟

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان: پیش‌بینی‌های کلی در نظر گرفته شده برای صادرات کالا از مرزهای کشور برای 6 ماه نخست امسال با احتساب میعانات گازی26 میلیارد و 850 میلیون دلار بود اما با عملکرد 20 میلیارد و 948 میلیون دلاری در 6 ماهه نخست امسال فقط 78 درصد از این میزان تحقق پیدا کرده است.

اما در استان کردستان هدفی که برای 6 ماهه اول سال پیش‌بینی کرده بودیم 416 میلیون دلار بود که به دلیل مشکلاتی که وجود دارد از جمله تعیین تعرفه‌ روی کالاهای ایرانی از طرف دولت مرکزی عراق، ممنوعیت فصلی پیش‌بینی نشده در مورد صادرات برخی کالاها و .... باعث شد که این رقم به 320 میلیون دلار برسد و هدف ما فقط 77 درصد تحقق پیدا کند البته امیدواریم در 6 ماهه دوم که همیشه پیک صادراتی در آن بالا است این تحقق را به 100 درصد برسانیم.

بیشترین سهم وارداتی استان مربوط به گمرک باشماق مریوان

فارس: در مورد میزان واردات از مرزهای استان بیشتر توضیح دهید؟ بیشتر چه کالاهایی از چه کشورهایی از طریق مرزهای کردستان وارد کشور می‌شود؟

خلیقی: واردات کالا در استان کردستان از طریق دو گمرک سنندج و باشماق صورت می‌گیرد که در 6 ماهه نخست امسال 11 هزار تن کالا به ارزش 20 میلیون دلار از گمرک سنندج و گمرک باشماق مریوان وارد کشور شده است که بیشترین سهم وارداتی استان مربوط به گمرک باشماق مریوان با 60 درصد حجم واردات بوده است.

این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 65 درصد افزایش داشته اما از لحاظ ارزشی با کاهش 9 درصدی روبرو بودیم.

عراق بیشترین سهم واردات از مرزهای کردستان را به خود اختصاص داده است

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان: پنج کشور عمده واردات در سطح کشور شامل چین با 25 درصد، امارات متحده عربی با 18 درصد، ترکیه با 12 درصد، هند با 10 درصد و آلمان با 5 درصد است، اما 5 کشور عمده مبدا واردات در استان کردستان شامل عراق، سوئیس، بلغارستان، آلمان و اتریش است که کشور عراق با سهم ارزشی 63 درصد بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده است.

بعد از عراق، سوئیس با سهم ارزشی 14 درصد، بلغارستان با 13 درصد، آلمان با 7 درصد و اتریش با 3 رصد در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

پنج قلم عمده کالای وارداتی از مرزهای استان کردستان شامل آلیاژ آلومینیوم کار نشده با سهم ارزشی 34 درصد، سایر اجزا و قطعات تلمبه‌های هوا با خلا با سهم ارزشی 15 درصد،  ماشین‌آلات پرس و له کردن میوه با 13 درصد، انواع دریل واگن با سهم ارزشی 12 درصد و آلومینیوم بصورت کار نشده غیرممزوج با سهم ارزشی 7 درصد است.

متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی از مرزهای استان یک‌هزار و 809 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 45 درصد کاهش داشته است، سهم استان کردستان از لحاظ واردات 9 صدم درصد از سهم واردات کل کشور است.

عدم اعمال تخفیف حقوق ورودی برای کالای وارداتی از مرزهای کردستان

فارس: چرا سهم واردات از مرزهای کردستان پایین است؟

خلیقی: یکی از خواسته‌های ما در استان کردستان در زمینه واردات رونق مرز است اما آنطور که باید و شاید نتوانستیم از این ظرفیت برای بحث واردات استفاده کنیم دلیل این امر هم این است که در استان کردستان تخفیف حقوق ورودی برای کالای وارداتی در نظر گرفته نشده است یعنی مرزهای دیگر کشور از 15 الی 20 درصد تخفیف واردات بهرمند هستند اما در مرزهای استان کردستان هیچ تخفیفی اعمال نشده است لذا تجار و بازرگانان مرزهای کردستان را برای واردات انتخاب نمی‌‌کنند.

هرچند با استاندار و ارگان‌های مرتبط بسیار مکاتبه کردیم که مرزهای استان کردستان هم مانند مرزهای دیگر کشور از تخفیف واردات برخوردار شوند اما تا امروز نتیجه‌ای نگرفتیم، البته نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی این موضوع را پیگیری کردند و امیدواریم در هیات وزیران هم مورد پیگیری قرار گیرد.

فارس: در حال حاضر چه مشکلاتی در حوزه بازرگانی خارجی از مرزهای استان کردستان وجود دارد؟

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان: کمبود زیرساخت‌های پشتیبان صادراتی و نیروی انسانی گمرکات که منجر به تاخیر در روند ورود و خروج محموله‌های تجاری در نقاط مرزی شده است، عدم وجود تعرفه‌های ترجیحی با کشور عراق، کمبود تعداد گمرکات در کردستان نسبت به استان‌های دیگر، عدم بازگشایی بازارچه سیف سقز که یکی از مطالبات اصلی فعالان اقتصادی استان است، عدم به رسمیت شناختن مرز رسمی سیرانبند بانه از طرف کشور عراق جهت مبادلات تجاری و تردد مسافر، عدم تصویت نهایی لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی بانه و مریوان از دیگر مشکلات موجود در استان کردستان است.

عدم بازگشایی بازارچه‌های موقت مرزی در کردستان

خلیقی: عدم بازگشایی بازارچه‌های موقت مرزی استان کردستان یکی از مشکلات موجود در حوزه تجارت خارجی استان کردستان است، سه بازارچه غیررسمی موقت مرزی شامل بازارچه خانم شیخان مریوان، بازارچه مله خور سرواباد و بازارچه غیررسمی موقت مرزی سیرابند بانه در استان کردستان وجود دارد که طبق مصوبه هیات وزیران این سه پازارچه دایر شده که پیله‌وران و یا کولبران مبادلات مرزی خود را انجام دهند اما با توجه به آیین‌نامه هیات وزیران و آیین‌نامه ساماندهی بازارچه‌های موقت غیر رسمی که در سال 96 ابلاغ شد و در سال 97 اصلاحیه خورد تاکنون این بازارچه‌های غیر رسمی بازگشایی نشده است البته سال قبل به مدت چند ماه باز شد و رونق خوبی هم داشت، اما در حال حاضر تعطیل هستند.

اعمال تعرفه‌های صادراتی فقط بر روی کالاهای صادراتی ایران از طرف دولت مرکزی عراق

مشکل بعدی عدم هماهنگی در قوانین و مقررات گمرکی دولت مرکزی عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق و اخذ تعرفه‌های گمرکی ناهمسان در مرزهای مختلف عراق بویژه منطقه اقلیم کردستان عراق است که منجر به افزایش هزینه محموله‌های صادراتی می‌شود در واقع تعرفه‌هایی که دولت مرکزی عراق بر روی کالاهای ایرانی وضع می‌کند برخلاف تعهدات و تفاهم‌نامه‌هایی است که بین اقلیم کردستان عراق و دولت جمهوری اسلامی ایران تدوین شده که همین مسئلهمشکلاتی را ایجاد کرده است در واقع ما رشدی صعودی در حوزه صادرات داشتیم و می‌توانستیم بیشتر از این مقدار هم صادرات داشته باشیم اما یکی از موانع اصلی همین اعمال تعرفه از طرف دولت مرکزی عراق روی کالاهای ایرانی و دلسردی تجار و بازرگانان  است.

برخی از دستگاه‌های اجرایی مثل سازمان استاندارد نیرو انسانی کافی برای ارائه خدمات در مرز را ندارد لذا مجبور است خدمات خود را به بخش خصوصی واگذار کند که همین یکسری هزینه‌های اضافی و جدید را برای صادرکنندگان ایجاد کرده که سرباز هزینه‌های صادراتی است و موجب افزایش هزینه‌های صادراتی و کاهش توان رقابتی کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای کشورهای رقیب مثل ترکیه در منطقه اقلیم کردستان عراق می‌شود.

 صدور بخش‌نامه‌های متناقض و خلق‌الساعه

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان مشکل بعدی تعدد مراکز و مراجع تصمیم‌گیری در حوزه تجارت خارجی و عدم ثبات قوانین و صدور دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های متعدد و گاها متناقض و خلق‌الساعه توسط برخی ارگان‌ها است که تجار را با سردرگمی، ضرر و زیان و افزایش ریسک مواجه می‌کنند لذا ما خواستاریم که این کار بصورت نهادینه شکل بگیرد و یک دستورالعمل واحد داشته باشیم که بتوانیم نسبت به انجام صادرات اقدام کنیم.

عدم طرح‌های تشویقی برای صادرکنندگان از طرف دولت ایران

خلیقی عدم تخصیص اعتبارات پیش‌بینی شده در بسته حمایت توسعه صادرات غیر نفتی و عدم بهره‌مندی تجار و صادرکنندگان از تسهیلات و مشوق‌های صادراتی است که در ایران وجود ندارد کشوری مثل ترکیه که رقیب تجاری ما در اقلیم کردستان عراق است طرح‌های تشویقی برای صادرکنندگان خود در نظر می‌گیرد که همین باعث کاهش قیمت تمام شده کالای صادراتی آنها می‌شود اما متاسفانه در ایران هیچ طرح تشویقی برای صادرکنندگان نداریم.

درحالیکه تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته باعث شده که ارزش پول ایران کاهش پیدا کند و همین مسئله باعث تمایل کشور عراق به صادرات از ایران شده است لذا ما باید از این فرصت به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم و بهترین بهره‌برداری را از آن داشته باشیم اما متاسفانه نداریم.

مشکل بعدی که به خود ما برمی‌گردد کیفیت پایین کالاهای صادراتی است یعنی یک محموله با کیفیت بالا صادر می‌کنیم، اما محموله‌های بعدی را با کیفیت پایین‌تر صادر می‌کنیم و همین باعث می‌شود که بازار هدف صادراتی خود را از دست بدهیم ما باید کیفیت کالاهای صادراتی خود را بالا ببریم که بتوانیم در کشورهای هدف حرفی برای گفتن داشته باشیم.

تخلیه و بارگیری‌های متعدد باعث افت کیفیت محموله‌های صادراتی می‌شود

البته بیشتر اوقات هم از دست دادن کیفیت محموله‌های صاداتی در منطقه صفر مرزی به دلیل تخلیه و بارگیری‌های متعدد کشور عراق است و با توجه به اینکه بیشتر کالاهایی که از مرزهای استان صادر می‌کنیم محصولات کشاورزی است این تخلیه و بارگیری متعدد به کالاهای ما لطمه می‌زند و همین مسئله مشکلاتی را برای صادرکنندگان ما ایجاد کرده است.

عدم تخلیه یکسره بار

خلیقی: هرچند بسیار پیگیری کردیم که حمل یکسره و تخلیه در مقصد شکل بگیرد و دیگر تخلیه و دوباره بارگیری نشود ولی متاسفانه یکی از مشکلات در این حوزه این است که خود کشور عراق عضو کنوانسیون‌های حمل و نقل بین‌المللی نظیر کارنه تیر و کارنه دوپاساژ نیست.

البته جدای از عدم عضویت کشور عراق به کنوانسیون‌های حمل و نقل بین‌المللی، خود کشور عراق به منظور اشتغال‌زایی یکسری کامیون را در مرزهای باشماق و سیرانبند بانه بکارگیری کرده که بتوانند از سر مرز کالا صادراتی را به داخل کشور عراق ببرند که اگر حمل یکسره بار اتفاق بیفتد این کامیون‌داران بیکار می‌شوند و با اعتراض آنها روبرو می‌شوند لذا تمایلی به حمل یکسره بار که یکی از الزامات صادرات است ندارند.

ضرر صادرکنندگان از ممنوعیت‌های غیرقابل پیش بینی فصلی و موردی از طرف عراق

ممنوعیت غیر قابل پیش بینی فصلی و موردی از طرف کشور عراق از دیگر مشکلات ما در حوزه صادرات است در واقع با توجه به اینکه بیش از 50 درصد از کالاهای صادراتی در مرزهای استان مربوط به محصولات کشاورزی است که فسادپذیر هستند این ممنوعیت‌های غیر قابل پیش‌بینی و موردی کشور عراق دست ما را می‌بندد و باعث ضرر به صادرکنندگان و کشاورزان ما می‌شود.

عدم سیستم بانکی مسنجم و شفاف در مرزهای استان

مشکل بعدی فقدان یک سیستم بانکی مسنجم و شفاف در مرزهای استان است که امیدواریم بانک مرکزی بتواند با راه‌اندازی یک سیستم بانکی شفاف در مرزهای استان کردستان دیگر تبادل فیزیکی پول در مرزها انجام نشود در واقع حمل فیزیکی پول در تجارت رسمی و بین‌المللی جایگاهی ندارد و به دور از عرف است که پول بصورت فیزیکی ردوبدل شود.

مشکل بعدی عدم کشت فرا سرزمینی در عراق است، یعنی دیگر لزومی ندارد از آب و خاک و منابع طبیعی خودمان برای کشت محصولات کشاورزی و صادرکردن آن به عراق استفاده کنیم بلکه می‌توانیم با اجاره کردن زمین در اقلیم کردستان عراق اقدام به کشت کرد و محصول را هم همانجا به فروش رساند البته این امر مستلزم برنامه‌ریزی دو کشور است که متاسفانه تا امروز انجام نشده است.

کافی نبودن سقف حمایت صندوق ضمانت صادرات ایران از صادرکنندگان در کردستان

مشکل بعدی عدم تقویت صندوق ضمانت صادرات ایران و بانک توسعه صادرات استان و عدم افزایش سقف حمایت از صادرکنندگان است این صندوق یعنی سه ضلع یک مثلث شامل بانک توسعه صادرات، صندوق توسعه ملی و صندوق ضمانت صادرات ایران باید پشتوانه‌ای برای بازرگانان و تجار باشد و از مولفه‌های مهم برای بحث صادرات است اما در استان کردستان هر چند این صندوق وجود دارد، اما سقف حمایت‌های آن کافی نیست.

فارس: چه مشکلاتی در مرز باشماق مریوان وجود دارد که باعث می‌شود تجار و بازرگانان مرزهای دیگری را برای صادرات انتخاب کنند؟

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان: متاسفانه وجود یکسری مشکلات در مرز باشماق باعث شده که نتوانیم به درستی از ظرفیت این مرز استفاده کنیم.

یکسری اعمال دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها وجود دارد که شاید فقط در استان کردستان اجرا شود و همین باعث شده که صادرکنندگان مرزهای استان‌های دیگر را برای صادرات انتخاب کنند چرا که در استان‌های دیگر صادرات آنها تسهیل می‌شود.

معطلی چندین ساعته کامیون‌داران در مرز باشماق

خلیقی: در مرز رسمی باشماق بحث دیب‌زنی ماشین‌های عراقی باعث تعلل و کندی عبور و مرور و معطلی چندین ساعته کامیون‌ها در مرز می‌شد یعنی جایگاه سوخت که باید در خارج از محوطه مرز باشد در مرز باشماق در داخل محوطه مرز انجام می‌شد که همین باعث تعلل و تاخیر در کالاهای صادراتی می‌شد البته این مسئله طی هفته‌های اخیر با بازدیدی که مسئولان کشوری از مرز باشماق داشتند حل شد و جایگاه سوخت در محوطه داخلی مرز برچیده شد و قرار است پشت مرز رسمی انجام شود.

این یکی از عمده‌ترین مشکلات مرز باشماق بود که باعث می‌شد تجار و رانندگان بخاطر اینکه کالای صادراتی آنها زیاد در مرز نماند مجبور می‌شدند متوسل به سایر مرزها از جمله مرز پرویز خان کرمانشاه و یا مرزهای آذربایجان غربی می‌شدند.

انبارهای مرز باشماق به بخش خصوصی واگذار می‌شود

نبود انبار از دیگر مشکلات مرز باشماق است، چندین سال است که انبارهای پارسیان به مشکل بزرگی در مرز باشماق تبدیل شده بود اما خوشبختانه این مسئله هم در حال حل شدن است و قرار است این انبارها به بخش خصوصی واگذار شود.

نبود سردخانه در مرز باشماق مریوان

یکی دیگر از الزامات وجود سردخانه در مرز باشماق برای دپو کالاهای فسادپذیر و یا کالاهایی که زمان صادرات آنها عقب افتاده باشد است که متاسفانه تا امروز وجود نداشته است اما با توجه به مصوبه کارگروه توسعه صادرات قرار است تعاونی روستایی در مرز باشماق نسبت به ساخت سردخانه اقدام کند.

انتهای پیام/2330/83/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول