اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

تب برفکی در کمین دام‌های واکسینه نشده/ عدم تامین هزینه واکسن از اعتبارات استانی و ملی!

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های مهم واگیر در صنعت دامداری و دامپروری است که می‌تواند سلامت جمعیت دامی را تهدید کند.

تب برفکی در کمین دام‌های واکسینه نشده/ عدم تامین هزینه واکسن از اعتبارات استانی و ملی!

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد حسینعلی سلطانی صبح امروز در جلسه هم اندیشی درخصوص نحوه انجام واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در چهارمحال و بختیاری ضمن اشاره به ویروسی بودن عامل بیماری، گفت: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های مهم واگیر در صنعت دامداری و دامپروری است که به دلیل آن‌که ویروس عامل بیماری دارای سویه و تحت سویه‌های مختلف است، می‌تواند سلامت جمعیت دامی (گاو، گوسفند و بز و حتی حیات وحش) را تهدید کند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: این ویروس در هوای سرد، ماندگاری زیادی در محیط داشته و می‌تواند به دنبال نقل و انتقال دام آلوده به ویروس یا از طریق کامیون‌های حمل دام، کود و نهاده‌های دامی آلوده از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل شو‌د، برخی از سویه‌های این ویروس حدت و واگیری بالایی داشته و سبب بروز تلفات در دام‌های مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: اغلب دامداران با علایم بیماری و عواقب آن آشنایی کامل دارند چراکه این بیماری می‌تواند سبب ایجاد خسارت‌های فراوان اقتصادی  در یک واحد پرورش دام شود، از طرفی دام‌هایی که از این بیماری جان سالم به‌در می‌برند، مدت زمان طولانی نیاز دارند تا به سطح تولید قبلی خود برسند که در طی این مدت، هزینه‌های زیادی به دامداران تحمیل می‌شود.

سلطانی بیان داشت: حدود 75 هزار رأس گاو و گوساله و حدود 2 میلیون و 500 هزار رأس گوسفند و بز موجود در چهارمحال و بختیاری در معرض آلودگی به بیماری تب برفکی هستند و یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بروز و گسترش این بیماری در این جمعت دامی، انجام واکسیناسیون مناسب و به موقع است.

عدم تامین هزینه واکسن تب برفکی از اعتبارات استانی و ملی!

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود انواع واکسن برای این بیماری، اظهار داشت: واکسن بهادار تب‌ برفکی مناسب برای استفاده در جمعیت گاو و گوساله، در کشور و استان موجود است و با توجه به عدم تأمین هزینه واکسن از منابع مالی و اعتبارات استانی و ملی، لازم است، هیأت مدیره‌ گاوداری‌های صنعتی برای تأمین هزینه آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: نگهداری از واکسن تهیه شده و تلقیح رایگان آن بر عهده دامپزشکی است،  لازم است در اسرع وقت، واکسن مورد نظر تهیه شود و همه صاحبان گاوداری‌های صنعتی جهت انجام واکسیناسیون، همکاری‌های لازم را با دامپزشکی داشته باشند.

سلطانی تصریح کرد: علاوه بر انجام واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب برفکی، جلوگیری از ورود و خروج غیرمجاز دام و همچنین رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ی واحدهای مربوطه، در کاهش موارد بروز این بیماری دارای اهمیت بسیاری هستند.

انتهای پیام/68020/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول