اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

درباره «خانه پدری» صداقت داشته باشیم/ جای قانون گریز و قانون مدار را عوض نکنید!

یک فعال فرهنگی گفت: بعضی مدیران از همان اول هم می‌دانستند که اکران «خانه پدری» متوقف خواهد شد، اما این فیلم را اکران کردند تا هم امتیاز انتخاباتی و ژست ناجی سینما بگیرند و هم دست آخر وقتی فیلم قربانی شد، دادگر شوند و و دستگیر مظلومان.

درباره «خانه پدری» صداقت داشته باشیم/ جای قانون گریز و قانون مدار را عوض نکنید!

«حمید احتشامی» در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: با یکی از رفقای رسانه‌ای که در نشریات اصلاح‌طلب کار می‌کند، حرف می‌زدم. عصبانی بود که شما و همفکرانتان به سینما خیانت کردید و چون خود را در آینه فیلم می‌دیدید به آن آیینه سنگ زدید و از این حرفهای مثلاً فلسفی. نمیدانم قانع شد یا نه اما مفصل برایش توضیح دادم.

وی ادامه داد: گفتم شما مگر نمی‌گویید که ما چرا انقدر نازک نارنجی شده‌ایم که با یک صحنه قتل سردی مان می‌کند؟ مگر نمی‌گویید آن طرف و توی سینمای اروپا و آمریکا هزار برابر بدتر می‌سازند و نمونه‌اش قاتلین بالفطره و اره و هزار نمونه فیلم وحشتناک دیگر و کسی هم ککش نمی‌گزد؟ خب. حالا من م‌یپرسم. مگر آن طرف وقتی فورد کاپولا و تارانتینو یا هر استاد دیگری فیلم می‌سازد نقدش نمی‌کنند؟ چند تا نقد خارجی بر فیلم‌های اساتید برایتان بیاورم که اصلاً نوک پیکان نقد را بردند به سمت اینکه چرا این فیلم ساخته شده است؟ واصلا این فیلم نباید ساخته می‌شد.

وی تاکید کرد: پس وقتی مدعی هستید که آن طرف تلخ‌ترین و خشن‌ترین فیلم‌ها را دارند این را هم حذف نکنید که آن طرف تندترین نقدها را هم دارند. ما هم که در نقدهایمان کلی قربان صدقه عیاری و استادی او در سینما رفته‌ایم. دست آخر هم البته نقدهای تند و تیزی به فیلم‌های او و اثرات منفی که ممکن است بگذارد،داشته‌ایم. پس تا حالا اتفاق غیرمعمول و غیرمعقولی نیفتاده که شما بخواهید ناراحت شوید. از آن طرف مگر با چهار تا نقد و یک برنامه، فیلم را پایین می‌کشند؟ مگر درباره خیلی از همین فیلم‌های اخیر سر و صدا راه نیفتاد؟ کدام فیلم را پایین کشیدند؟ فقط از اکران رحمان ۱۴۰۰ جلوگیری شدکه آن هم دلیلش اکران نسخه اصلاح نشده  بود. خودتان بالاغیرتا کلاهتان را قاضی کنید. اول آنکه دادسرای فرهنگ و رسانه اعلام کرد دلیل ورودش نه نقدهای ما بوده و نه خبر بیست و سی و نه برنامه سینمایی هفت. دلیلش فقط یک چیز بوده. قرار بود فیلم با اصلاحات پخش شود اما تخطی از قانون صورت گرفت و فیلم بدون اصلاحات مورد نظر اکران شد و در نتیجه آنها ورود کرده و مانع اکران فیلم شده‌اند. دوست عزیزم جای قانون گریز و قانون مدار را عوض نکنید.

این فعال فرهنگی ادامه داد: بعضی بزرگواران به هر دلیلی که انشاالله دور زدن قانون یا بازی‌های انتخاباتی یا قربانی کردن استاد نجیبی چون عیاری برای مقاصد سیاسی نبوده و صرفاً حواس پرتی بوده، فیلم را طوری اکران کرده اند که دادستان محترم آن را کاری خلاف قانون تشخیص دهد و مانع اکران آن شود.اول آنکه دم دادستانی گرم. مدت‌ها بود که حوزه فرهنگ و هنر اصلا اهمیتی برای کسی نداشت. برای دولت محترم که صرفاً کار کرد یک بار مصرفی و انتخاباتی داشت. بقیه جاها هم معتقد بودند با این اوضاع و احوال اقتصادی و اجتماعی و... فرهنگ آخرین چیزی است که وقت می‌کنند به آن بپردازند.

وی گفت: حالا فکر کنید جامعه فرهنگی و هنری با چند میلیون عضو باید می‌ماندند به امید آنکه شاید وقتی، جایی، اصلا  حسابشان کنند.( جایی غیر از انتخابات) دم دادستانی گرم که فرهنگ و هنر( جدا از آنکه تصمیمشان را دوست داشته باشیم یا نه)  برایشان اولویت شده و مراقب هستند تا اجازه ندهند دوباره بعضی‌ها بخواهند هنرمندان را فریب دهند و از هنر و هنرمند استفاده سیاسی انتخاباتی کنند. دوم!  به نظر شما چه کسی بیشترین ظلم را به استادی چون عیاری کرده است؟ آنها که قرار بود فیلمش را با اصلاحاتی اکران کنند اما احتمالاً با وجود اینکه می‌دانستند فیلم قربانی خواهد شد (به هر دلیلی) با اصلاحاتی کمتر یا بدون اصلاحات اکرانش کردند؟ خوش انصاف‌ها!  خود شما اینطور در حق ایشان جفا کردید نه چهار تا نقد علیه فیلم.

وی افزود: حتی در این چند روز و از سوی بعضی منتقدان و اهالی سینما که اصولگرا هم نیستند خوانده‌ام و شنیده‌ام که میگویند بعضی مدیران از همان اول هم می‌دانستند که یحتمل (به دلیل عدم انجام اصلاحات) مانع ادامه اکران فیلم خواهند شد اما این فیلم را اکران کردند تا هم امتیاز انتخاباتی بگیرند و ژست ناجی سینما بگیرند و دست آخر هم وقتی فیلم قربانی شد، دادگر شوند و  و دستگیر مظلومان. من این نگاه را بد بینانه می‌دانم و گمان می‌کنم چنین نیست. فکر می‌کنم لابد مدیران محترم حواسشان نبوده و فیلم را بدون اصلاحاتی که قرار بود انجام شود، اکران کرده‌اند و نتیجه‌اش هم  شده پایین آمدن فیلم از اکران. اصلاً همین هم هست که وقتی بحث استعفا پیش می‌آید سوت می‌زنند و می‌گویند که مگر می‌شود از قانون اطاعت نکرد و ....؟ آخر بابت چه استعفا بدهند؟ بابت این که یادشان رفته اصلاحات فیلم را انجام دهند و حالا فیلم از اکران پایین آمده؟ بابت کدام ظلمی که به آنها رفته؟ 

احتشامی در پایان گفت: در نهایت این اتفاق یعنی اکران فیلم بدون اصلاحات  که تاکنون برای رحمان ۱۴۰۰ و خانه پدری  افتاده امیدوارم به یک روال تبدیل نشود. روالی که در آن فیلم بدون انجام اصلاحاتِ تایید شده، اکران می‌شود و لابد دوباره همین اتفاق‌ها خواهد افتاد. جلوی اکرانشان گرفته می‌شود و وا مصیبتاها شروع می‌شود. منتقدها می‌شوند ضد فرهنگ و خطا کار ها می‌شوند حامی فرهنگ و هنر اتفاقی که انسانی است و نه منطقی و امیدوارم به طور جدی و ریشه این از آن جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول