اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

1.5 میلیارد دلار بدهی خارجی تاجیکستان به چین

معاون رئیس مجلس نمایندگان پارلمان تاجیکستان بدهی کلی خارجی این کشور به چین را حدود یک میلیارد و 525 میلیون دلار عنوان کرد.

1.5 میلیارد دلار بدهی خارجی تاجیکستان به چین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «اکرمشاه فیلالی اف» معاون رئیس مجلس نمایندگان پارلمان تاجیکستان حجم کلی بدهی خارجی تاجیکستان به چین را اعلام کرد.

وی در نشست مشترک با مقامات شهر «شیامین» در شهر «دوشنبه» گفت: طی 24 سال اخیر دولت چین در اجرای پروژه‌های مختلف از جمله بازسازی جاده‌های بین‌المللی، دسترسی به برق و غیره به تاجیکستان کمک کرده است.

فیلالی اف با بیان اینکه سرمایه گذاری چین در اقتصاد تاجیکستان از طریق «اکسیم بانک» صورت گرفته، گفت: در مجموع از طریق وام‌های چینی در قلمرو تاجیکستان 8 پروژه به حجم کلی 1.15 میلیارد دلار اجرا شده است.

وی پروژه ساخت خط انتقال برق «شمال-جنوب»، «لاله زار –ختلان»، «خجند-عینی»، پروژه بازسازی پست الکتریکی «ریگار 500 کیلوات»، پروژه ایجاد شبکه‌های واحد برق در شمال تاجیکستان، پروژه مدیریت خودکار حمل و نقل در شهر دوشنبه همچنین پروژه‌ها در زمینه بازسازی بزرگ‌راه‌های «دوشنبه – چناک» و «دوشنبه – دنغره» نیز از آن جمله می‌باشند.

بنابر صحبت‌های وی، در حال حاضر با وام‌های دریافتی از دولت چین در قلمرو تاجیکستان 3 پروژه به مبلغ حدود 510 میلیون دلار در حال اجرا هستند.

بنابر گزارش وزارت دارایی تاجیکستان بدهی خارجی این کشور در اوایل نیمه دوم سال جاری میلادی حدود 2.9 میلیارد دلار برآورد شده که 35.9 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد.

حدود 52 درصد (1.525 میلیارد دلار) این مبلغ با وام‌های دولت چین مرتبط است.

در اوایل ماه آگوست سال جاری میلادی وزیر دارایی تاجیکستان در یک نشست مطبوعاتی گفته بود که دوشنبه در سال‌های 2019-2020 میلادی به منظور جلوگیری از افزایش بدهی خارجی علاقه مند به جذب کمک های بلاعوض است.

وی ضمن اشاره به سهم چین در بدهی خارجی گفت: تاجیکستان علاقه مند همکاری در این زمینه با تمامی کشورهای جهان می‌باشد.

وزیر دارایی تاجیکستان گفت: ما سیاست‌های درهای باز را دنبال می‌کنیم و این امر همچنین به مسئله جذب منابع مالی مربوط است.

وزیر دارای تاجیکستان اذعان داشت که چین در زمینه جذب منابع مالی به اقتصاد این کشور دارای موقعیت مهمی می‌باشد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول