اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

لزوم پیاده‌سازی شاخص‌های قدرت معنوی در رفتارهای حاکمیتی

اگر به‌دنبال حاکمیت نگاه توحیدی و زمینه‌سازی حکومت مهدوی هستیم، باید شاخص‌های قدرت معنوی را در رفتارهای حاکمیتی پیاده کنیم.

لزوم پیاده‌سازی شاخص‌های قدرت معنوی در رفتارهای حاکمیتی

سید عبدالله ارجائی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در یادداشتی با موضوع «قدرت معنوی ایران اسلامی» نوشت:

در نگاه انسان مدارانه امروزی قدرت به طور کلی به چهار شکل بروز و ظهور دارد، قدرت سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی که غالب آن‌ها ساخته و پرداخته ذهن انسان‌ها و برای سیطره و برتری بر هم نوع خود تعریف و توصیف می‌شود، اگرچه برخی اشکال دیگری از جمله اطلاعات و تکنولوژی را نیز نوعی قدرت تلقی کرده‌اند، ولی این گونه موارد بیشتر ابزاری در اختیار انسان برای رسیدن به قدرت‌های مذکور می‌باشند.

از آنجایی که انسان خود سازنده و منشأ این قدرت‌ها بوده و بالتبع حذف انسان از مجموعه قدرت‌ها مستلزم افول آن‌ها خواهد بود.

از سوی دیگر میدان ظهور قدرت‌های چهارگانه، حکومت‌های موجود در دنیا می‌باشند که اساس حاکمیت را بر یکی یا بیشتر از موارد مذکور بنا نهاده‌اند، اگرچه تزلزل در زمان‌ها و برهه‌های مختلف نشان از ناپایداری این باورها و اتکا به این قدرت‌ها دارد.

در مقابل نگاه اومانیستی غرب از دیدگاه توحیدی قدرت دیگری نیز وجود دارد که منشأ تمام قدرت‌هاست و آن قدرت معنوی است، ریشه و خاستگاه این قدرت منبع لایزال خداوندی است که به دلیل مطلق بودن تمامی قدرت‌ها و توانایی‌های دیگر در مقابل او سر تعظیم فرود آورده و منبعث از آن هستند.

جمهوری اسلامی ایران همانگونه که از عنوانش پیداست، معنویت و قدرت برخاسته از آن را سرلوحه حاکمیت خود قرار داده و در این راستا تلاش می‌کند.

نکته قابل توجهی که در تقابل بین این دیدگاه و نظریه انسان محور وجود دارد این است که به دلیل نگاه مادی‌گرایانه، غرب نمی‌تواند بپذیرد که معنویت توان حاکمیت بر جوامع انسانی را داشته، لذا در تحلیل‌های خود یا با شک و تردید به آن نگاه می‌کند یا خصمانه به این نگرش و حاکمیت می‌تازد که در اکثر اوقات در تقابل با این جنس قدرت که اثری مضاعف و غیرقابل محاسبه داشته شکست خورده است.

ایران اسلامی طی ۴۰ سال گذشته نشان داده که هر کجا دین، معنویت و نگاه توحیدی رفتارهای حاکمیتی‌اش حکمفرما بوده، به‌طور چشمگیری به موفقیت رسیده است که هشت سال دفاع مقدس، گسترش دیدگاه ظلم ستیزی در دنیا، افزایش نفوذ و قدرت راهبری در منطقه و سایر موفقیت‌های علمی، پژوهشی، دفاعی و... نشان‌دهنده این قدرت معنوی است.

به نظر اگر به‌دنبال حاکمیت نگاه توحیدی و زمینه‌سازی حکومت مهدوی هستیم، باید شاخص‌های قدرت معنوی را در رفتارهای حاکمیتی پیاده کنیم که این تنها پیروزی بر قدرت‌های جهانی و برقراری حکومت مهدوی است.

انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول