اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

وجود 3 هزار شهید مبارزه با مواد مخدر در کشور/ ۷۰ درصد زندانیان مجرمان مواد مخدر هستند

مدیرکل حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه تلاش برای مقابله با عرضه مواد مخدر در کشور بیش از سه هزار شهید به همراه داشته است. گفت: 60 تا 70 درصد زندانیان کشور مجرمان مواد مخدر هستند.

وجود 3 هزار شهید مبارزه با مواد مخدر در کشور/ ۷۰ درصد زندانیان مجرمان مواد مخدر هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمد ترحمی ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان اظهار کرد: فرصت خدمت از نعمت‌های الهی است که بسیار زودگذر بوده و باید تلاش کنیم تا در این برهه کوتاه، عملکردی مطلوب داشته باشیم.

وی بیان کرد: باید تلاش کنیم با اقدامات مناسب در حوزه پیشگیری، کمترین اثرات، اقدامات و تبعات در حوزه مبارزه با مصرف مواد مخدر وجود داشته باشد.

مدیرکل حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: تلاش برای مقابله با عرضه مواد مخدر در کشور، امروز بیش از سه هزار شهید و ۱۲ هزار و ۵۰۰ جانباز را به همراه داشته است.

ترحمی با بیاین اینکه به گزارش مجامع بین‌المللی این حوزه، امروز  ۹۰ درصد کشفیات جهان در حوزه مواد مخدر، مربوط به ایران است، اضافه کرد: در حال حاضر بیشترین سطح تنوع مواد مخدر و روان‌گردان در جهان وجود دارد.

وی با بیان اینکه همواره باید هوشیار باشیم تا قانون از قاچاقیان و سوداگران این عرصه جلوتر و پیشگام باشد، تأکید کرد: در بررسی‌های مختلف نشان داده است که ابتدا و انتهای تشکیل اکثر آسیب‌های اجتماعی در جامعه ازجمله طلاق، حاشیه‌نشینی و کودکان کار به مواد مخدر منتهی می‌شود.

مدیرکل حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد زندانیان ما امروز، زندانیان حوزه مواد مخدر هستند، بیان کرد: در بخش مبارزه با مواد مخدر در جامعه، باید تغییر رویکرد و سیاست جنایی داشته باشیم و نیاز است تا بنیان‌های اقتصادی سوداگران مواد مخدر و فعالان این عرصه را نشانه گرفته و از بین ببریم.

ترحمی با بیان اینکه مقابله با مواد مخدر، جنایی و پلیسی نیست و باید تلاش کنیم تا مقابله اجتماعی در این حوزه شکل گیرد، ادامه داد: امروز معضل مواد مخدر، مشکل یک یا دو استان نیست و متعلق به کل کشور است و باید برای موفقیت در این حوزه با همگرایی بیشتر گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: موضوع کمپ ماده ۱۶ و استقرار آن در استان سمنان برای ترک اعتیاد معتادان متجاهر در دو حوزه بانوان و مردان را پیگیری خواهیم کرد.

کمپ ترک اعتیاد ماده 16 در سمنان تعریف نشده است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان نیز در این جلسه اظهار کرد: جوانان ما در عرصه مقابله با مواد مخدر، جان خود را فدا کردند که این نشان از اهمیت این موضوع و تلاش‌های مجاهدانه برای جلوگیری از عرضه و مصرف مواد مخدر در کشور دارد و همچنین برای جانبازان این عرصه نیز آرزوی سلامتی داریم.

حبیب‌الله خجسته‌پور با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی مانند زنجیره‌ای به همدیگر وابسته‌ است و نمی‌توان علت و معلول را به‌طور مجزا مشخص کرد، تصریح کرد: اعتیاد منجر به طلاق، طلاق منجر به حاشیه‌نشینی و حاشیه‌نشینی منجر به طلاق و طلاق منجر به اعتیاد می‌شود و به همین صورت زنجیروار به همدیگر متصل هستند.

وی با بیان اینکه اعتیاد آسیبی است که سِره را از ناسِره تشخصی نداده و بالقوه در کمین همه ما و به‌خصوص جوانان، نوجوانان و فرزندان ما است، تصریح کرد: کسانی که به دنبال اقتصاد ناشی از توزیع مواد مخدر هستند، برای ترغیب جوانان به استفاده از این بلای خانمان‌سوز، سراغ اسوه‌های جوانان در حوزه‌های ورزشی و هنری نیز می‌روند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اضافه کرد: وظیفه اداری و حکمرانی ما اقتضا می‌کند که مواد مخدر و آسیب‌های آن را بسیار جدی بگیریم و تلاش کنیم تا اجتماعی کردن موضوع مواد مخدر را در دستور کار قرار دهیم.

خجسته‌پور تأکید کرد: امروز اعتیاد به مواد مخدر یک آسیب اجتماعی است و مبارزه با این آسیب اجتماعی به حضور افراد جامعه و تمام آحاد اجتماع در این عرصه نیاز دارد.

وی عنوان کرد: عرضه و تقاضا دو محور اصلی در بخش مواد مخدر است و برای مقابله با عرضه آن تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته که شمار شهیدان و جانبازان ما در این عرصه استنادی بر این گزاره است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان افزود: برای کاهش تقاضای مواد مخدر نیز پیشگیری، درمان و توانمندسازی افرادی که در این دام افتاده‌اند و امروز تلاش دارند تا با پاک‌سازی خود به عرصه اجتماع بازگردند، باید به‌صورت جدی موردتوجه قرار گیرد.

خجسته‌پور گفت: در استان سمنان بزرگواری و حمیت بسیار خوبی از جانب گروه‌های مختلف مردمی وجود دارد و افرادی در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد در صف مقدم پیشگیری از اعتیاد جوانان قرار دارند.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت‌گرفته در بخش مبارزه با مواد مخدر، تأکید کرد: نیاز است تا دستگاه‌های اجرایی در این حوزه به‌صورت جدی‌تر پای‌کار باشند و تمام تلاش خود را به کار گیرند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان بیان کرد: مقابله با مواد مخدر را باید از لایه‌های زیرین جامعه و کف خیابان‌ها آغاز کنیم و فرمانداران در شهرستان‌ها نیاز است در این حوزه تلاش جدی داشته باشند.

خجسته‌پور گفت: سمنان یکی از معدود استان‌هایی است که کمپ ماده ۱۶ در آن تعریف نشده و با توجه به آمایش‌های استانی که صورت گرفت، در صورت امکان و مهیا بودن شرایط، نیاز است این کمپ در استان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد و برای ترک افرادی که به این بلای خانمان‌سوز دچار شده‌اند، استقرار یابد.

وی اضافه کرد: از تلاش‌های دلسوزانه و پیگیری‌های مستمر در تشکیل جلسات و اجرای مصوبات این شورا توسط همتی، دبیر سابق شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان سمنان که به‌افتخار بازنشستگی نائل آمده، تقدیر می‌کنم و برای ارگی دبیر جدید این شورا که جوان و پرانرژی است و سابقه فرمانداری را نیز در رزومه کاری خود دارد، آرزوی موفقیت داریم.

لزوم حرکت در راستای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر 

دبیر جدید شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان نیز در این جلسه با بیان اینکه خرسندم پس از خدمتگزاری به مردم خوب و انقلابی شهرستان مهدی‌شهر، در جایگاهی دیگر خدمتگزار مردم این استان هستم، اظهار کرد: شرح وظیفه اداری و عمل به آنها، یک وظیفه شرعی و اجتماعی است.

حسن ارگی افزود: مبارزه با مواد مخدر یک موضوع اجتماعی است و با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان سمنان، در راستای اجتماعی کردن موضوع مبارزه با مواد مخدر گام برمی‌داریم.

وی تأکید کرد: با افتخار با توجه به منویات مقام معظم رهبری در حوزه مبارزه با مواد مخدر، مستحکم و استوار در این زمینه گام برمی‌داریم.

کاهش شیوع مواد مخدر در مراکز علمی و دانشگاهی سمنان 

دبیر سابق شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان نیز در این جلسه گفت: خوشحالم که در پایان عمر اداری خود، در خدمت افراد آسیب‌پذیر در حوزه اعتیاد و مواد مخدر و ارائه خدمت به این افراد بودم.

محمدحسین همتی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان امروز در معرض جدی آسیب و نقطه هدف دشمنان هستند، ادامه داد: امروز در محیط اجتماعی و زندگی با حضور دستگاه‌های اجرایی وضع بسیار مطلوبی داریم.

وی افزود: امروز می‌توانیم بگوییم که در مراکز علمی، دانش‌آموزی و دانشگاهی استان سمنان شیوع مواد مخدر سال ۹۴ و ۹۵ سندیت نداشته و امروز این شیوع نسبت به این سال‌ها یا کمتر شده و یا به‌صورت کامل متوقف شده است.

دبیر سابق شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان خاطرنشان کرد: از همه کسانی که در طول تصدی این مسؤولیت همراه و یاری‌رسان ما بودند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول