اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

توافق السیسی و «آبی احمد» درباره آغاز به کار کمیته سد النهضه

رئیس‌جمهور مصر و نخست‌وزیر اتیوپی بر سر آغاز به کار کمیته مخصوص سد «النهضه» در شهر سوچی روسیه به توافق رسیدند.

توافق السیسی و «آبی احمد» درباره آغاز به کار کمیته سد النهضه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از اعلام شکست آخرین دور مذاکرات میان در ۱۳ مهر ماه گذشته در پایتخت سودان، «عبدالفتاح السیسی» و «آبی احمد» امروز (پنجشنبه) در شهر سوچی روسیه بر سر آغاز به کار دوباره کمیته حل و فصل اختلافات به توافق رسیدند.

این کمیته مسئول پیدا کردن فرمول مرضی الطرفین برای چگونگی آب‌گیری و راه‌اندازی سد النهضه است که کارشناسانی از سه کشور در آن حضور دارند. همچنین تعیین میزان سطح آب در فصول خشکسالی نیز بر عهده این کمیته است.

به نوشته وبگاه الیوم السابع، «بسام راضی» سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر با اعلام این توافق گفت که فضای دیدار میان السیسی و آبی احمد بسیار سازنده و مثبت بود و تلاش شد تا اثرات تنش‌های لفظی روزهای اخیر به حداقل ممکن کاهش یابد. «آبی احمد» روز سه‌شنبه گذشته در جمع نمایندگان پارلمان اتیوپی گفته بود که اگر مصر مانع ساخت سد النهضه شود، جنگ رخ خواهد داد. «بسام راضی» تاریخی برای برگزاری اولین جلسه کمیته مذکور ذکر نکرد.

السیسی امروز در دیدار با «آبی احمد» به او گفت که رشد و توسعه اتیوپی نباید به قیمت ایجاد مشکلات حل نشدنی برای مصر تمام شود؛ اما مصر مخالف توسعه اتیوپی نیست.

توافق دو طرف در شهر سوچی روسیه، در حالی صورت می‌گیرد که امروز سخنگوی کاخ کرملین از آمادگی مسکو برای میانجیگری میان مصر و اتیوپی بر سر سد النهضه خبر داده بود.

آخرین دور مذاکرات میان سه کشور مصر، اتیوپی و سودان پس از یک هفته رایزنی در ۲۱ مهر ماه گذشته با شکست مواجه شد و تا کنون مصر و اتیوپی حاضر به پذیرش فرمول طرف مقابل در خصوص چگونگی آبگیری و راه اندازی سد النهضه نشده‌اند.

ساخت این سد قرار است در سال آتی میلادی به پایان برسد و در سال ۲۰۲۲ آبگیری شود؛ پروژه‌ای که می‌تواند اقتصاد اتیوپی را متحول کند در عین حال شاکله اقتصادی و اجتماعی مصر را به انحطاط بکشاند. السیسی در سال ۲۰۱۷ در سفر به «آدیس آبابا» خطاب به مردم اتیوپی گفته بود که زندگی و حیات مصر به رود نیل وابسته است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول