اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

روسیه میزبان یک نشست حل اختلاف دیگر؛ «السیسی» و «آبی احمد» دیدار کردند

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در حاشیه نشست آفریقایی-روسی با «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

روسیه میزبان یک نشست حل اختلاف دیگر؛ «السیسی» و «آبی احمد» دیدار کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تلویزیون مصر خبر داد که «عبدالفتاح السیسی» با «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی صبح امروز (پنجشنبه) در حاشیه نشست آفریقایی-روسی در شهر «سوچی» دیدار کردند.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که روابط میان قاهره و آدیس آبابا بر سر سد «النهضه»، متشنج است و مذاکره دو طرف با حضور سودان پس از ماه‌ها در خارطوم به شکست انجامیده است.

«آبی احمد» روز سه‌شنبه گذشته در جلسه پارلمان اتیوپی گفت که در صورت ورود اجباری به جنگ بر سر سد النهضه، میلیون‌ها نفر را برای مقابله بسیج خواهد کرد. این سخنان واکنش دولت مصر را در پی داشت و وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای گفت که از اظهارات «آبی احمد» غافلگیر شده است.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و پیش بینی‌ می‌شود سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان رسیده و تا سال ۲۰۲۲ آبگیری شود. دولت مصر آبگیری این سد را فاجعه اقتصادی -اجتماعی برای خود می‌داند و در مقابل دولت اتیوپی با ساخت سد می‌تواند به بزرگترین صادرکننده برق در آفریقا تبدیل شده و اقتصاد خود را توسعه دهد.


موقعیت سد النهضه

 

عبدالفتاح السیسی روز گذشته (چهارشنبه) وارد شهر سوچی در جنوب روسیه شد تا در نشست آفریقایی-روسی با حضور ۵۰ کشور آفریقایی شرکت کند. در این نشست دو روزه که از روز گذشته آغاز به کار کرده قرار است در خصوص موضوعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مورد اهتمام کشورهای آفریقایی و روسیه بحث و تبادل نظر شود.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول