اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

در میانه تنش‌ها بین سئول و توکیو، مقام‌های ارشد دو کشور با هم دیدار کردند

همزمان با اوج گرفتن تنش میان ژاپن و کره جنوبی بر سر مسائل تاریخی، نخست‌وزیران دو کشور امروز با یکدیگر دیدار کردند.

در میانه تنش‌ها بین سئول و توکیو، مقام‌های ارشد دو کشور با هم دیدار کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن و «لی ناک‌یون» نخست‌وزیر کره جنوبی امروز (پنج‌شنبه) در تلاش برای کاستن از تنش‌ها میان دو کشور، در توکیو با یکدیگر دیدار کردند.

با وجود این دیدار، خبرگزاری «رویترز» نوشته است که شواهد چندانی از حصول پیشرفت در گفت‌وگوهای دو کشور مشاهده نشده و همزمان آبه تأکید کرده است که این سئول است که باید به تعهدات خود در مورد موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی عمل کند.

روابط میان دو کشور از یک سال پیش به پایین‌ترین سطح در چند دهه رسیده است. تنش بین سئول و توکیو پس از آن بالا گرفت که دیوان عالی کره جنوبی شرکت‌های ژاپنی را به پرداخت غرامت به کره‌‌ای‌هایی ملزم کرد که در زمان جنگ جهانی در این شرکت‌ها کار اجباری کرده بودند.

ژاپن با بیان اینکه این موضوع قبلا در توافقنامه سال ۱۹۶۵ میلادی حل و فصل شده، تصمیم دیوان عالی کره جنوبی را نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرده است. همین اختلاف تاریخی، به مرور به مسائل دیگر از جمله تجارت و موضوعات امنیتی هم سرایت کرد و موجب شد تا دو کشور تدابیر تنبیهی علیه یکدیگر اتخاذ کنند.

دیدار امروز آبه و لی عالی‌ترین نشست مقام‌های دو کشور از زمان آغاز تنش‌های یک سال اخیر بوده است. در ابتدای این دیدار، دو طرف با یکدیگر دست دادند، اما بدون آنکه به دوربین‌های متعدد حاضر در محل نشست لبخندی بزنند.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه ژاپن بعد از این دیدار منتشر کرده، از کره جنوبی خواسته شده است که برای حرکت به سمت ترمیم روابط دوجانبه، به تعهدات خود پایبند باشد. رویترز نوشته است که توکیو با این جمله به توافقنامه سال ۱۹۶۵ برای حل اختلافات دوران جنگ‌های جهانی اشاره دارد.

بر اساس این بیانیه، آبه خطاب به لی گفته است: «ما دو کشور، همسایه‌های مهم یکدیگر هستیم و حفظ ارتباط در زمینه کره شمالی، روابط دوجانبه و روابط ما با ایالات متحده فوق‌العاده حائز اهمیت است.»

توکیو در بیانیه خود به نقل از لی هم نوشته است که نخست‌وزیر کره جنوبی بر اهمیت ادامه گفت‌وگو برای ارتقاء روابط دو کشور تأکید کرده است. در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی در مورد این دیدار نیز عنوان شده است که طرفین توافق داشتند که نباید اجازه داد روابط دو کشور در چنین وضع نامناسبی قرار داشته باشد.

وی افزود: «روابط در حال حاضر در وضعیتی فوق‌العاده ضعیف است، اما نباید این رابطه را اینطور رها کنیم. اگر کره جنوبی بتواند به تعهدات دوجانبه‌اش پایبند باشد، این شانس وجود دارد که این رابطه به وضعیت مناسب خود بازگردد.»

لی که برای شرکت در مراسم تاجگذاری «ناراهیتو» امپراطور جدید ژاپن به توکیو سفر کرده، در دیدار با آبه، نامه‌ای از «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی هم به وی تحویل داده است.

ژاپن و کره جنوبی مهمترین متحدان آمریکا در شرق آسیا به شمار می‌آیند و اختلاف شدید میان این دو کشور موجب نگرانی واشنگتن شده است. ایالات متحده با ابراز ناخرسندی از این اختلافات، آن هم در میانه مذاکرات آمریکا با کره شمالی، بارها طرفین را به گفت‌وگو و حل هرچه سریع‌تر اختلافات فراخوانده است.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول