اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

درمان بیش از 80 نوع بیماری با سلول‌های بنیادی/ دانش سلول‌های بنیادی در ایران بومی شده است

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان گفت: بیش از 80 بیماری می‌تواند با سلول‌های بنیادی درمان شود و این دانش در ایران بومی شده و به دنبال صادرات آن به دیگر کشورها هستیم.

درمان بیش از 80 نوع بیماری با سلول‌های بنیادی/ دانش سلول‌های بنیادی در ایران بومی شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، مرتضی ضرابی امروز در نشست خبری با موضوع اطلاع‌رسانی ذخیره سازی بانک خون بند ناف سلول های بنیادین که در جهاد دانشگاهی البرز برگزار شد، اظهار داشت: سلول های بنیادین می‌توانند سلول های مشابه خود را تولید کنند و به سلول های متفاوت از خود تبدیل شوند.

وی سلول های جنینی، بالغین و خون بند ناف را انواع سلول های بنیادینی عنوان کرد که برای درمان بیماری ها استفاده می شوند و افزود: تحقیقات مربوط به این سلول ها مبتنی بر رعایت اخلاقیات و پس از تأئید مقام معظم رهبری از سال 81 تاکنون در پژوهشگاه رویان در حال انجام است. دانش سلول های بنیادین ثروتی هنگفت برای کشور محسوب می شود و دستیابی به آن از ویژگی های جوامع توسعه یافته است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان مطرح کرد: مادر در هفته 36 بارداری برای انجام ذخیره خون بند ناف نوزاد خود ثبت نام می کند و در روز زایمان کارشناسان مراکز ذخیره خون بند ناف در بیمارستان حضور پیدا کرده و فرآیند ذخیره سازی سلول های خون بند ناف را آغاز می کند؛ این فرآیند باید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پس از زایمان آغاز شود زیرا اگر بیشتر از این زمان طول بکشد، خون لخته می شود و دیگر قابل استفاده نیست.

ضرابی بیان کرد: خون بند ناف گرفته شده در طول ۲۴ ساعت به آزمایشگاه و تانک های ذخیره نیتروژن منتقل و در نهایت در دمای منفی ۱۹۶ درجه فریز می شود. امکان ذخیره خون بند ناف همه نوزادان به ویژه نوزادانی که مادرانشان تتو دارند، به بیماری خاصی مبتلا هستند و شرایط بارداری خاصی داشته اند وجود ندارد. خون جریان یافته در بند ناف بین ۸۰۰ تا ۲۰۰ سی سی و مملو از سلول های بنیادی است که می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌های لاعلاج استفاده شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان با بیان اینکه مبلغی حدود سه میلیون و 200 هزار تومان برای ذخیره این خون از والدین دریافت می شود، افزود: پس از آن هر سال باید حدود 160 هزار تومان برای نگهداری این خون پرداخت شود. ۱۵ هزار نمونه خون بند ناف در پژوهشگاه رویان، سازمان انتقال خون و دانشگاه شریعتی ذخیره شده و ۱۱۵ هزار نمونه نیز در بانک‌های خصوصی ذخیره سازی شده است.

وی مطرح کرد: بیش از 80 بیماری می توانند با سلول های بنیادی درمان شوند و این دانش در ایران بومی شده و به دنبال صادرات آن به دیگر کشورها هستیم. خون بند ناف ذخیره شده بیشتر قابلیت یک بار مصرف را دارد البته برای برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های عصبی که درمان آن به سلول‎‌های کمتری نیاز دارد بین دو تا سه بار قابلیت مصرف دارد.

ضرابی با اشاره به اینکه به جز ذخایر خون بند ناف داخلی، تاکنون بیش از ۵۰ نمونه خارجی در بانک‌های خون بند ناف ایران دخیره شده است، اعلام کرد: در حال حاضر 31 دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در ایران و دو دفتر در خارج از کشور یکی در عمان و دیگری در اقلیم کردستان عراق وجود دارد. تعداد خون بند ناف مورد استفاده در کشور از زمان استفاده از این روش تاکنون برای انجام ۲۰۰ پیوند بوده که ۳۰ مورد از آن ها از نمونه‌های جمع شده توسط پژوهشگاه رویان بوده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان، با بیان اینکه طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، سالانه از میان یک هزار و 200 تا یک هزار و 300 پیوند سلول های خون ساز در کشور، بیش از 75 درصد موفق بوده است. تعداد مراکز پیوند سلول‌های بنیادی در ایران کم است و باید گسترش یابد و مجوز تحقیقات و کارآزمایی سلول‌های بنیادی به راحتی در کشور داده نمی‌شود و این پروسه در مجموعه وزارت بهداشت سختگیرانه و طولانی است که این موارد موجب عقب ماندگی کشور ما را از تکنولوژی آن می‌شود.

انتهای پیام/س/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول