اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پلیس فارس و اصحاب رسانه در «اتاق فکر»

«اتاق فکر» فرماندهی انتظامی فارس با همراهی اصحاب رسانه شکل گرفت؛ اعضای این اتاق قرار است تا با تجزیه‌وتحلیل دقیق مسائل، جهت‌دهی عالمانه و کاربردی به مأموریت‌های خطیر این نیرو بخشند.

پلیس فارس و اصحاب رسانه در «اتاق فکر»

خبرگزاری فارس، محمود محمدی: یکی از آسیب‌های جدی در حوزه مدیریتی گرفتار شدن تصمیم گیران درگیر و دار مسائل روزمره و اجرایی است. بی‌گمان تا هنگامی‌که مدیران سرگرم طی روال‌های از پیش تعیین‌شده، شرکت در جلسات، پاسخگویی به مراسلات و مانند این‌ها هستند، فرصت چندانی برای تفکر و اندیشه نخواهند یافت.

«اتاق فکر»، مرکزی مطالعاتی- پژوهشی است که در آن مطالعات و تحقیقات کاربردی انجام می‌شود و برای حل مسائل، خلق ایده‌های جدید و تدوین ایده‌های کلی شکل‌گرفته و پیشنهادات خام به سیاست‌ها و برنامه‌های دقیق و قابل‌اجرا تبدیل می‌شود.

از ویژگی‌های مهم اتاق فکر می‌توان به جمع اندیشی، تولید فرآورده‌های فکر و انتقال به مخاطب، معطوف بودن کوشش‌ها به مسائل روز و... اشاره کرد.

 

*ایده فرمانده از حرف تا عمل

تنها چند روز از انتصاب سردار رهام بخش حبیبی به‌عنوان فرمانده انتظامی استان فارس نگذشته بود که وی در نخستین نشست خود با خبرنگاران، پیشنهاد تشکیل اتاق فکر این فرماندهی را با اصحاب رسانه مطرح کرد.

بنا به خواسته سردار رهام بخش حبیبی، این اتاق فکر قرار است با نگاه کارشناسی، علمی و عمیق اجتماعی، جهت‌دهی عالمانه و درعین‌حال کاربردی به مأموریت‌های ناجا در استان فارس دهد.

به همین منظور سرهنگ کاووس محمدی معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان فارس مأمور تشکیل این اتاق فکر شد و بلافاصله با دعوت وی از برخی اصحاب رسانه، میزگردی متشکل از خبرنگاران رسانه‌های برخط و مکتوب حوزه نیروی انتظامی، در محل این معاونت تشکیل شد که نقطه آغازی باشد تا به پیشنهاد مقام عالی انتظامی در استان، جامه عمل پوشاند.

نقطه نظرات و پیشنهادات اعضای این اتاق فکر در نخستین میزگرد اتاق فکر اصحاب رسانه در معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان فارس، موضوع این گزارش است.

 

*لزوم افزایش سرمایه اجتماعی پلیس

 در ابتدای این نشست، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی فارس در سخنانی اظهار داشت: فرصت خوبی در استان فراهم‌شده تا با همکاری اصحاب رسانه، مأموریت‌های ناجا در استان را جهت‌دهی و مصادره به مطلوب کرد چراکه سردار حبیبی فرمانده انتظامی استان فارس معتقد است که از ظرفیت اصحاب رسانه در اهداف نیروی انتظامی بیش‌ازپیش می‌توان بهره گرفت تا با نگاهی عمیق‌تر در کاهش جرم و جنایت در جامعه نقش ایفا کنیم.

وی افزود: همفکری وهم اندیشی رسانه‌ها با پلیس در انعکاس اخبار و حوادث ضمن مدیریت صحیح افکار عمومی ارتقای احساس امنیت را برای شهروندان به دنبال دارد. ازاین‌رو پلیس فارس باتدبیر سردار فرمانده محترم انتظامی استان اتاق اندیشه ورزی رسانه را تشکیل و سعی دارد با استمرار روند تشکیل این جلسات زمینه تعامل و انتقال صحیح اخبار را با ویژگی‌های سرعت، دقت و به مخاطبانش که شهروندان عزیز می‌باشند، انتقال دهد.

محمدی درعین‌حال خاطرنشان کرد: انتقال صحیح، دقیق و سریع اخبار به‌ویژه حوادث در حوزه امنیتی و انتظامی اعتماد عمومی و افزایش سرمایه‌ی اجتماعی پلیس را به همراه دارد.

 

*فقدان نقشه راه اطلاع‌رسانی

در ادامه محمد شبیری دبیر سرویس اجتماعی خبرگزاری تسنیم به‌عنوان یکی از اعضای اتاق فکر نیروی انتظامی استان فارس نیز در سخنانی به بیان دیدگاه‌های خود در مورد موضوع موردبحث پرداخت و «فقدان نقشه راه اطلاع‌رسانی» را یکی از مشکلات دستگاه‌های خدمات رسان عنوان کرد.

وی در ابتدا اظهار داشت: با توجه به اینکه امروزه مجموعه معاونت اجتماعی پلیس فارس تلاش دارد به پیشنهاد فرمانده جدید استان اتاق فکری را با اهالی رسانه برگزار و آن را به‌عنوان یک نیاز در مجموعه احساس می‌کند، فصل تازه‌ای است که در حوزه اطلاع‌رسانی گشوده شده وامید می‌رود با تدبیر معاون اجتماعی استان، تعامل ازدست‌رفته با برخی از رسانه‌ها دوباره احیا شود.

این فعال عرصه رسانه خاطرنشان کرد: باید قبول کرد امروزه برخی از رسانه‌های استان تخصصی‌شده و به موضوعات مربوطه دیدگاه کارشناسانه دارند و همواره می‌کوشند با مطالبه گری های به‌حق در دل مردم بذر امید بکارند و به مخاطبان اعلام کنند با اعتماد به رسانه‌های داخلی می‌توانند مطالبات خود را دنبال کنند. یکی از این مطالبات می‌تواند در حوزه نیروی انتظامی باشد.

شبیری افزود: به نظر می‌رسد از این دسته موضوعات بسیار است. به‌عنوان‌مثال دائماً در رسانه‌ها از طریق مسئولان مربوطه اعلام می‌شود «بر اساس نظرسنجی دانشگاهی فارس امن‌ترین استان کشور است». این در حالی است دیگر این مهم در بین مردم جایگاهی ندارد بلکه با اعلام این موضوع، مردم فارس ذره‌بین خود را بر روی فعالیت مجموعه پلیس درشت‌تر خواهند کرد و اندک تقصیر آنان را دیگر نمی‌پذیرند. در همین رابطه می‌طلبد با بکار گیری شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی این مهم را مطرح تا خود موضوع را مردم لمس کنند وجودشان قضاوت کننده باشند تا اینکه از زبان مسئولان بشنوند.

وی ادامه داد: در حوزه اقتدار پلیس که باید همیشگی باشد، قدری کوتاهی صورت گرفته که ضروری است با استفاده از پتانسیل‌های رسانه‌ای فارس، این مهم را ترمیم کنند؛ زیرا نام پلیس در هر لباس و رسته خدمتی باید در جامعه اقتدار آورنده باشد تا اینکه بخواهد به موضوعات حاشیه‌ای جامعه بپردازد و در دام خبرهای حاشیه‌ای قرار بگیرد.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم اضافه کرد: گواه این مهم، اطلاع‌رسانی‌های موردی است که دیده می‌شود. برخی از اطلاع‌رسانی‌ها حتی وظیفه پلیس نمی‌باشد که بخواهد عهده‌دار اعلام‌کننده خبری خاص باشد بلکه باید شیوه اطلاع‌رسانی چنین خبرهایی به‌گونه‌ای تغییر کند که بر اساس نوع نیاز خبری روز در آن جامعه هدف، انتشاردهنده خبر یا ایجادکننده موج خبری مورد هدف باشند.

شبیری همچنین گفت: در بحث اطلاع‌رسانی اقدامات مهم پلیس فارس در عملیات، باید با پرهیز از شیوه فرمانده قبلی (که تلاش داشت هر نوع خبری را از طریق رسانه دیداری به مردم شخصاً اعلام کند چه‌بسا که امروزه مردم استان کمتر به رسانه دیداری توجه و خبرهای خود را به گونه دیگری دریافت می‌کنند) این تغیر نگرشی ایجاد شود تا برای هر رسانه و مخاطب برنامه‌ریزی خاصی صورت بگیرد.

این فعال عرصه رسانه در پایان نیز گفت: به نظر می‌رسد امروزه نه در مجموعه پلیس بلکه در تمامی دستگاه‌های خدمت رسان، نقشه راه اطلاع‌رسانی وجود ندارد که بخواهند بر اساس تقویم ترسیم‌شده خبری خود از انتشار خبرهای تکراری و مشابه پرهیز داشته باشند.

 

*نیاز به گزارش‌های تخصصی

در ادامه محمود محمدی دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری فارس در استان نیز ضمن اشاره به حساسیت کار در معاونت اجتماعی ناجا اظهار داشت: قطعاً کاهش جرم و جنایت نیاز به نگاه فرهنگی دارد و در این راستا اصحاب رسانه می‌توانند با ارائه تولیدات پرمحتوا و عمیق، نبض جهت‌دهی به افکار عمومی را در دست‌گیرند.

وی افزود: لازمه تولیدات رسانه‌ای پرمحتوا، علاوه بر آموزش تخصصی در حوزه رسانه، نیاز به داشتن دیدگاه وسیع و به‌اصطلاح «وسعت مشرب» است تا بتوان با نگاهی همه‌جانبه، یک نسخه شفابخش ارائه داد.

محمدی با برشمردن ظرفیت رسانه در اقناع افکار عمومی خاطرنشان کرد: جریان سازی فرهنگی نیاز به صبوری و کار تخصصی دارد تا در بلندمدت پاسخ مثبت آن را دریافت کرد لذا شاید یک کار ارزشمند و پرمحتوا ماه‌ها و شایدم سالها به طول انجامد اما قطعاً نتایج فوق‌العاده‌ای بر جریان تفکر خواهد داشت.

این فعال عرصه رسانه همچنین گفت: صاحبان خرد و اندیشه می‌دانند که ریشه بیشتر بزهکاری‌ها، جهل و نادانی است لذا یک گزارش یا خبر خوب در برطرف کردن این جهالت‌ها نقش بسزایی ایفا خواهد کرد و روند بزه‌کاری را یا متوقف و یا بسیار کمتر می‌کند.

دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری فارس به کمبود گزارش‌های تحقیقی در فضای رسانه‌ای کشور نیز اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه جای خالی این‌گونه گزارش‌ها در رسانه کاملاً محسوس است و طبیعتاً این خلاء بیش‌ازپیش به سطحی شدن افکار خواهد انجامید.

محمدی ادامه داد: امروز شاید برای تولید یک کلیپ 5 دقیقه‌ای اثرگذار نیاز باشد ماه‌ها وقت صرف کرد و وقت و هزینه بسیار گذاشت لذا بیشتر رسانه‌ها تمایل به چنین دست‌کارهای اثرگذار ندارند و در عوض به خبرهای روز و مطالب سطحی اکتفا می‌کنند تا تنها صفحه خود را پرکرده باشند.

وی تصریح کرد: شاید امروز بیشتر اصحاب رسانه به وضعیت اقتصادی خود می‌نگرند و آن دغدغه‌های عمیق فرهنگی را کنار گذاشته‌اند و زمانی که این حساسیت‌ها در اصحاب رسانه به صفر رسید، دیگر از مردم عادی نمی‌توان توقع چندانی داشت که برای حل معضلات جامعه، راهکارهای علمی و گره‌گشا ارائه دهند.

این فعال رسانه خواستار پشتیبانی مالی و معنوی ناجا از تولیدات رسانه‌ای تحقیقی و علمی شد و افزود: هیچ ایرادی ندارد که معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و یا هر دستگاه دیگری بخشی از بودجه فرهنگی خود را به این امر اختصاص دهد چراکه این بودجه دقیقاً در جای خود مصرف و به‌قول‌معروف در چاه ویل ریخته نشده است.

محمدی همچنین گفت: کار فرهنگی در عرصه آسیب‌های اجتماعی شاید در بلندمدت نتیجه دهد اما اثر آن به‌مراتب ماندگارتر و بازدارنده‌تر خواهد بود؛ البته اگر همه‌کسانی که این مهم را بر عهده گرفتند، عمیقاً بدان باور داشته باشند.

وی در پایان از آمادگی کامل خبرگزاری فارس برای همکاری با معاونت اجتماعی نیروی انتظامی فارس در ساخت و تولید گزارش‌های تحقیقی و کلیپ‌های پرمحتوا خبر داد و بر لزوم حمایت ناجا ازاین‌دست از تولیدات تأکید کرد.

 

*نوشدارو پس از مرگ سهراب!

سمیه رعیتی خبرنگار روزنامه سبحان نیز در این نشست، تهیه گزارشات میدانی و تحلیلی را نیاز امروز جامعه خبری دانست و درخواست کرد تا نیروی انتظامی در کنار خبرنگاران قرار گیرد و از آنان در راستای تهیه گزارشات تحلیلی و میدانی حمایت کند.

وی افزود: گاهی یک خبرنگار آسان‌تر و دقیق‌تر می‌تواند یک سوژه را رصد کرده و تا انتها دنبال کند و به نتایج قابل‌توجهی هم‌دست پیدا کند.

این خبرنگار که خود نیز عضو باشگاه پلیسان افتخاری نیروی انتظامی فارس است، استفاده از ظرفیت پلیسان افتخاری را در راستای تعامل بین مردم و پلیس مؤثر دانست.

سمیه رعیتی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی آسیب‌های ناشی از وجود مواد مخدر در بین مدارس پرداخت و گفت: بیشتر آسیب‌ها و مشکلات ایجادشده در بین نوجوانان به دلیل عدم آگاهی از انواع مواد مخدر خصوصاً مواد صنعتی است که امروزه به شیوه‌ها و شکل‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود پس هماهنگی نیروی انتظامی با آموزش‌وپرورش در راستای راه‌اندازی اردوهای آموزشی برای دانش آموزان نوجوان به‌منظور آشنایی به انواع مواد مخدر و خطرات حاصل از آن‌یکی از راهکارهای کاهش آسیب در مدارس است.

وی ادامه داد: آشنایی این نسل با اقدامات پلیس در راستای انتخاب آگاهانه این حرفه نیز می‌تواند گام مؤثری در جهت تربیت نسلی آگاه برای آینده باشد چراکه در جامعه برخی هنوز به‌اشتباه تنها چهره خشن پلیس را به فرزندان خود معرفی می‌کنند و این در حالی است که نیاز است این نسل بااقتدار پلیس آشنا شوند و آن دسته از نوجوانان که علاقه‌مند به انتخاب این حرفه هستند با حضور در باشگاه‌هایی موسوم به باشگاه پلیس نوجوان با نگاهی شفاف به عرصه ایجاد امنیت ورود کنند.

وی در پایان به جرائمی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد نیز اشاره کرد و افزود: برخی مواقع اتفاقاتی در این فضا رخ می‌دهد که توسط اصحاب رسانه کشف می‌شود و نیاز است با تعامل با پلیس فتا پیگیری شود اما معمولاً این همکاری یا انجام نمی‌شود یا به گفته پلیس فتا پیگیری ان منوط به رخ دادن جرم است که به نظر این اقدام نوشدارو بعد از مرگ سهراب است چون قطعاً سوژه پس از مدت‌زمان کوتاهی متواری خواهد شد.

 

*فضای مجازی رسانه رسمی را جاگذاشت

محمدرضا طاهری سرپرست خبرگزاری کار (ایلنا) استان فارس نیز در این نشست گفت: با توجه به گستردگی فضای مجازی و ظهور شبکه‌های مجازی در سال‌های گذشته بنابراین این مهم سبب شده که در صورت بروز اتفاق در هر گوشه و کنار استان قبل از در اختیار قرار گرفتن بسیاری از اخبار در اختیار رسانه‌ها در فضاهایی مانند اینستاگرام و ... پخش و با هدف‌های خاص در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی افزود: در چنین شرایطی نیاز است تا معاونت اجتماعی نیروی انتظامی با در نظر گرفتن وقت به‌کارگیری یک تیم متخصص به این حوادث ورود کند و اتفاقات را آن‌طور که واقعیت است در اختیار رسانه‌ها قرار دهد تا در مرحله بعد این خبر منتشر و مردم اطلاع‌رسانی شود. به‌طور مثال حادثه‌ای که در شهرستان خرم بید اتفاق افتاد بعد از گذشت یکی الی دو روز از این ماجرا نیروی انتظامی به این مسئله ورود پیدا کرد و متأسفانه این خبر را هنگامی در اختیار رسانه‌ها قرارداد که شبکه‌های بیگانه خیلی زودتر به‌صورت دلخواه و باانگیزه‌های شخصی به آن پرداخته بودند.

طاهری خاطرنشان کرد: چنین اتفاقاتی و کم‌کاری‌هایی علاوه بر اینکه باعث ملتهب شدن فضای جامعه و ایجاد شبهات در جامعه می‌شود، باعث دشوار شدن کار رسانه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها باید رسانه‌ها را در کنار خود بدانند و اطلاعات را در زمان مناسب و بدون وقت در اختیار آن‌ها قرار دهد.

این فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: در دستور کار قرار گرفتن موضوعاتی که در جلسه مطرح شد می‌تواند زمینه را برای انجام کارهای نوین ایجاد کند و برگزاری جلسات مکرر و منظم در زمان‌های مناسب با رسانه به‌مراتب می‌تواند تأثیرات مناسبی در تمام حوزه‌ها علی‌الخصوص حوزه‌های اجتماعی داشته باشد.

انتهای پیام/76018

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول