اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

احتمال نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه در ژنو

وزیر خارجه ترکیه از احتمال نشست سه‌جانبه با همتایان ایرانی و روسی خود در ژنو، پیش از برگزاری نشست کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه خبر داد.

احتمال نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه در ژنو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) گفت احتمال دارد  «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با او و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در تاریخ بیست‌ونهم اکتبر (هفتم آبان) در ژنو دیدار کند.

چاووش‌اوغلو در گفت‌وگوی مطبوعاتی با سردبیری خبرگزاری «آناتولی» با بیان اینکه این دیدار سه‌جانبه احتمالا پیش از برگزاری اولین نشست کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه برگزار شود، توضیح داد: «کار کمیته قانون اساسی بسیار مهم است. نسخه جدید قانون اساسی سوریه نقطه عطفی در آینده این کشور خواهد بود».

به نوشته خبرگزاری «ریانووستی» وی همچنین افزود: «لاوروف، من و همتای ایرانی‌مان را دعوت کرده تا در تاریخ بیست‌ونهم اکتبر مذاکراتی درباره قانون اساسی سوریه داشته باشیم. شاید در ژنو ملاقات کنیم».

این کمیته شامل ۱۵۰ عضو است که ۵۰ نفر از آنان، حامی دولت سوریه، ۵۰ نفر حامی طرف دیگر و ۵۰ نفر نیز مربوط به جامعه مدنی است. پس از آن، کمیته کوچکی متشکل از ۴۵ عضو تشکیل می‌شود که ۱۵ نفر حامی دولت سوریه، ۱۵ نفر حامی طرف دیگر و ۱۵ نفر حامی جامعه مدنی هستند.

هرچند شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ با صدور قطعنامه‌ای بر بازنویسی و تدوین مجدد قانون اساسی سوریه تأکید کرده بود؛ اما تشکیل این کمیته از زمانی به جدیت مطرح شد که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در نشست آستانه آن را مطرح کرده و «استفان دی‌میستورا» نماینده وقت سازمان ملل در سوریه و سپس «گیر پدرسون» جانشین وی، با استقبال از آن فعالیت‌های خود را بر اساس تشکیل این کمیته تنظیم کردند.

نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن با نظارت و میانجی‌گری سه کشور ایران، ترکیه و روسیه که به عنوان کشورهای ضامن روند مذاکرات آستانه معروف‌اند، بارها در آستانه قزاقستان و سوچی روسیه جهت برون ‌رفت از بحران سوریه دور هم جمع شده‌اند.

طرفین به همراه ضامنان هم دی ماه ۹۶ در ادامه سلسله نشست‌های آستانه، در سوچی بر سر تشکیل کمیته‌ای متشکل از طرف‌های متخاصم و طرف‌های ناظر و سایر کشورها جهت بررسی قانون اساسی سوریه به توافق رسیدند. هنوز این کمیته مراحل تشکیل خود را طی می‌کند.

پیش از این توافق نیز، ایران، ترکیه و روسیه به عنوان تضمین کنندگان روند مذاکرات آستانه قزاقستان در دوزادهمین نشست آستانه به میزبانی تهران، بر سر پایان دادن به حضور گروه‌های تروریستی و مسلح در استان ادلب این کشور چه با عملیات نظامی و چه با مصالحه و توافق موافقت کردند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول